Zmiana traktatów UE? Prof. Żurawski vel Grajewski: centralizacja grozi rozpadem
- W propozycji zmian w traktatach unijnych chodzi o to, żeby Europę Środkową - obawiającą się ekspansjonizmu rosyjskiego - pozbawić skutecznego prawa głosu i możliwości współdecydowania, wypchnąć Amerykanów z Europy i otworzyć się na współpracę z Rosją. To w perspektywie oznacza wojnę i jednocześnie oznacza rozpad Unii - powiedział w Polskim Radiu 24 prof. Przemysław Żurawski vel Grajewski.
2023-11-18, 19:28
Centralizacja Unii Europejskiej jest zagrożeniem dla mniejszych państw Wspólnoty, które będą zdominowane przez większe kraje - powiedział w Polskim Radiu 24 Profesor Przemysław Żurawski vel Grajewski. - Ponieważ o sile głosu decyduje liczba ludności, to Niemcy, Francja, Włochy i Hiszpania będą mogły przegłosować wszystkie pozostałe 23 państwa, jakkolwiek by one głosowały - wyjaśnił.
Dodał, że "nad całym tym systemem" dominują Niemcy i sprzyjająca im Komisja Europejska, która "może grozić, czy odbierać" fundusze państwom UE, tym samym wywierać presję na rządy.
Przypomniał, że proponowane zmiany dotyczą 62 kompetencji i dają Komisji Europejskiej prawo decydowania m.in. o polityce zagranicznej i bezpieczeństwa, ochronie granic czy nawet o bezpośrednich podatkach. - PIT i CIT byłby nakładany na potrzeby unijne. Podatki byłyby europejskie - zaznaczył.
Wypchnięcie Amerykanów, wojna, rozpad UE
Przewodniczący prezydenckiej Rady do spraw Bezpieczeństwa i Obronności podkreślił, że ewentualna zmiana traktatów może doprowadzić do poważnego kryzysu wewnątrz Unii, między innymi z powodu proponowanego uniezależnienia się Unii Europejskiej od NATO.
REKLAMA
- Chodzi o to, żeby Europę Środkową obawiającą się ekspansjonizmu rosyjskiego pozbawić skutecznego prawa głos i możliwości współdecydowania o sprawach unijnych, wypchnąć Amerykanów i otworzyć się na współpracę z Rosją. To w perspektywie oznacza wojnę i jednocześnie oznacza rozpad Unii - ocenił.
- Jest pewnym złudzeniem niektórych, zideologizowanych biurokratów, że narody się na coś takie zgodzą. Jeśli chwilę się zastanowimy, to wszyscy przyznają, że im większy obszar podlega integracji, tym bardziej zdecentralizowane musi być zarządzanie nim. Centralizacja grozi rozpadem. Wszystkie unie, jakie istniały, rozpadały się z powodu nadmiernej centralizacji - zaznaczył Przemysław Żurawski vel Grajewski.
Więcej w nagraniu:
Posłuchaj
Prof. Żurawski vel Grajewski: obawiam się, że strategiczne polskie inwestycje nie będą kontynuowane ("Temat dnia/ Gość PR24") 22:47
Dodaj do playlisty
Czytaj także:
- Prof. Ancyparowicz: wejście do strefy euro teraz oznaczałoby biedę na zawsze, za np. 10 lat może być inaczej
- "To już się toczy, zwolennikom zależy na czasie". Jacek Saryusz-Wolski o procedurze zmiany Traktatów UE
[ZOBACZ TAKŻE] Europoseł PiS Patryk Jaki w Polskim Radiu: należę do największych krytyków nowego traktatu i ich to strasznie denerwuje
Nowy podział kompetencji w ramach UE
Obecna wersja traktatów weszła w życie 1 grudnia 2009 roku. W najbliższy wtorek odbędzie się w Parlamencie Europejskim debata, a w środę głosowanie nad rezolucją w sprawie wniosków PE w sprawie zmiany traktatów. W rezolucji PE "ponownie wzywa do zmiany Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, wzywa Radę Unii Europejskiej, aby niezwłocznie i bez dyskusji przedłożyła Radzie Europejskiej wnioski zawarte w tej rezolucji i odzwierciedlone w załączniku do niej; wzywa Radę Europejską do jak najszybszego zwołania konwentu zgodnie ze zwykłą procedurą zmiany (traktatów)".
PE chce m.in. "zwiększenia zdolności Unii do działania poprzez znaczne zwiększenie liczby obszarów, w których decyzje dotyczące działań są podejmowane większością kwalifikowaną i w drodze zwykłej procedury ustawodawczej", "nadać Parlamentowi prawo inicjatywy ustawodawczej, w szczególności prawo do wprowadzania, zmiany lub uchylania przepisów prawa Unii oraz aby zyskał on rolę współprawodawcy w procedurze przyjmowania wieloletnich ram finansowych", "wzywa do odwrócenia ról Rady i Parlamentu w zakresie mianowania i zatwierdzania przewodniczącego Komisji", "proponuje wprowadzenie europejskiego referendum dotyczącego kwestii istotnych dla działań i polityki UE".
REKLAMA
(PAP)
W zakresie podziału kompetencji między kraje członkowskie i UE, PE "proponuje ustanowienie wyłącznych kompetencji Unii w zakresie środowiska i różnorodności biologicznej, a także w zakresie negocjacji w sprawie zmiany klimatu", "ustanowienie kompetencji dzielonych w kwestiach zdrowia publicznego oraz ochrony i poprawy zdrowia ludzkiego, w szczególności w odniesieniu do transgranicznych zagrożeń dla zdrowia, ochrony ludności, przemysłu i edukacji, w szczególności w odniesieniu do kwestii transgranicznych, takich jak wzajemne uznawanie stopni naukowych, ocen, kompetencji i kwalifikacji" i "proponuje dalszy rozwój kompetencji dzielonych Unii w obszarach związanych z energetyką, sprawami zagranicznymi, bezpieczeństwem zewnętrznym i obronnością, polityką dotyczącą granic zewnętrznych w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości oraz infrastrukturą transgraniczną".
PE chce też kwalifikowanej większości w podejmowaniu decyzji o sankcjach, w sprawach etapów pośrednich procesu rozszerzenia, ustanowienia Unii Obrony ze swoimi jednostkami wojskowymi, proponuje również, aby wspólne zamówienia i rozwój uzbrojenia były finansowane przez Unię ze specjalnego budżetu podlegającego współdecyzji i kontroli parlamentarnej.
Ściśle określona procedura
Procedura wprowadzenia istotnych zmian do traktatów, takich jak rozszerzenie lub ograniczenie kompetencji, zakresu uprawnień UE przebiega w określony sposób. Najpierw rząd każdego państwa członkowskiego, Parlament Europejski lub Komisja Europejska mogą przedkładać Radzie Unii Europejskiej propozycje zmiany traktatów. Propozycje te są przekazywane przez Radę UE, Radzie Europejskiej (złożonej z szefów państw i rządów państw członkowskich) oraz notyfikowane parlamentom narodowym. Jeżeli Rada Europejska podejmie decyzję o rozpatrzeniu proponowanych zmian, jej przewodniczący zwołuje konwent złożony z przedstawicieli parlamentów narodowych, szefów państw lub rządów państw członkowskich, Parlamentu i Komisji. Konwent rozpatruje propozycje zmian i przyjmuje, w drodze konsensusu, zalecenie dla konferencji przedstawicieli rządów państw członkowskich.
Następnie przewodniczący Rady Europejskiej zwołuje konferencję przedstawicieli państw członkowskich, co ma na celu przyjęcie, również w drodze konsensusu, proponowanych zmian w traktatach. Zmiany obowiązują wyłącznie po ich ratyfikacji przez wszystkie państwa członkowskie.
REKLAMA
[ZOBACZ TAKŻE] Europoseł PiS Anna Zalewska w Polskim Radiu o uchyleniu przez PE immunitetu europosłom PiS: nie da się nas wystraszyć
IAR, Polskie Radio 24/ mbl
REKLAMA