Tak cię widzą, jak piszesz? Naukowcy zbadali postrzeganie człowieka przez pryzmat wpisów w social mediach
Naukowcy z Cornell University w Nowym Jorku przeprowadzili pierwsze badanie, w którym przyjrzeli się temu, jak ludzie postrzegają nas na podstawie naszych wpisów w mediach społecznościowych. Wyniki wskazują, że odbiór użytkownika jest zupełnie inny niż jego postrzeganie siebie. Duży wpływ mają na to multimedia, jakie dołączamy do wpisów.
2024-01-24, 13:55
Na świecie żyje około 8 mld ludzi, z czego z internetu korzysta aż 5 mld. 4,76 mld z nich korzysta z mediów społecznościowych. Dane te pokazują, jaką popularnością cieszą się tego typu serwisy. Mimo że badania nad wpływem mediów społecznościowych prowadzone są już od dawna, to nadal nie wiemy wszystkiego. Wiedzę w tym zakresie postanowiła poszerzyć amerykańska badaczka i psycholog prof. Qi Wang, która wraz ze swoim zespołem badawczym z Uniwersytetu Cornell w Nowym Jorku przyjrzała się temu, jak ludzie postrzegają nas na podstawie naszych wpisów w mediach społecznościowych.
Badanie studentów
Naukowcy przeanalizowali wpisy na platformie Facebook. Zarówno na świecie, jak i w Polsce jest to najpopularniejsze medium społecznościowe. Autorzy przytoczyli wyniki poprzednich badań, które pokazywały, że osoby przeglądające osobiste strony internetowe, takie jak blogi lub profile internetowe, w dużej mierze trafnie postrzegają osobowości autorów. Jednak posty w mediach społecznościowych, takie jak aktualizacje statusu na Facebooku, są często izolowane i brakuje im kontekstu.
Badacze poprosili 158 studentów o udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące ich własnych cech osobistych, w tym ekstrawersji, otwartości, więzi, poczucia własnej wartości, niezależności i współzależności. Uczniowie udostępnili także swoich ostatnich 20 aktualizacji statusu na Facebooku.
- Sposób na lepsze życie i pracę? Mniej mediów społecznościowych. Teraz potwierdziły to badania
- Młodzi garną się do biznesu. Inspiracją tiktokerzy i youtuberzy
- Armia influencerów zamiast spawaczy, czyli problemy rynku pracy
- Bezpiecznie, w sieci i bez influencerów - tak kupują młodzi Polacy
Następnie dwie grupy dodatkowych uczestników przeglądały aktualizacje Facebooka i odpowiadały na pytania dotyczące cech użytkowników. Jedna grupa przeglądała aktualizacje w formacie multimedialnym, z tekstem i towarzyszącymi mu obrazami lub hiperłączami, a druga przeglądała wersje wyłącznie tekstowe.
Zależność od multimediów
Wyniki badania wykazały, że postrzeganie użytkowników Facebooka przez widzów różniło się od postrzegania samych siebie przez użytkowników. Jako przykład podano, że widzowie zazwyczaj postrzegali użytkowników jako osoby bardziej otwarte, mające niższą samoocenę i mniej współzależne, niż użytkownicy sami siebie postrzegają.
Co ciekawe, wyniki pokazały, że multimedia dołączane do postu pozwalają na odbiór użytkownika bardziej zgodny z tym, jak on sam siebie postrzega. Ponadto spostrzeżenia obu grup różniły się w zależności od płci i pochodzenia etnicznego użytkowników.
Badacze w podsumowaniu swojego projektu podkreślają, że wyniki te mogą zostać wykorzystane do usprawnienia autoprezentacji w sieci i wspierania dobrej komunikacji między użytkownikami. Badania te wymagają jednak pogłębienia i rozszerzenia na inne platformy społecznościowe.
REKLAMA
Na razie wiemy na pewno to, że aby zostać lepiej zrozumianym, warto dołączyć do swojego wpisu zdjęcie, wideo czy muzykę.
Damian Zakrzewski
dz/grupainfomax.com, phys.org, forsal.pl
kor-mp
REKLAMA
REKLAMA