Tunel pod Atlantykiem możliwy do zrealizowania? Kwota zwala z nóg

Wraca temat koncepcji budowy tunelu, który miałby połączyć Europę z USA. Dzięki niemu z Londynu do Nowego Jorku pasażerowie mogliby dotrzeć pociągiem w niecałą godzinę. Wiadomo już, ile mogłaby kosztować taka inwestycja. Chodzi o ponad 15 bln funtów. 

2024-12-11, 15:21

Tunel pod Atlantykiem możliwy do zrealizowania? Kwota zwala z nóg
Próżniowy tunel łączący Wielką Brytanię z USA kosztowałby ponad 15 bln funtów. Foto: aappp/shutterstock

Istnieje kilka różnych pomysłów realizacji tego projektu. Wiadomo natomiast, że miałby to być próżniowy tunel, w którym pociągi poruszałyby się z oszałamiającą prędkością, przekraczającą 5 tys. km/h.

Sam tunel musiałby mieć ponad 5 tys. km długości. To pierwsza z przeszkód na drodze do realizacji inwestycji. Kolejną jest umiejscowienie. W grę wchodzi budowa tunelu pod dnem oceanu, tuż nad nim, lub połączenie tych koncepcji.

W kontekście tej inwestycji rozważane jest również umiejscowienie pływającego tunelu ok. 49 m pod powierzchnią oceanu. To pozwoliłoby na znaczne ograniczenie kosztów budowy.

Z Londynu do Nowego Jorku w 54 minuty

Według szacunków budowa tunelu znacząco skróciłaby czas podróży z Wielkiej Brytanii do USA. Obecnie lot samolotem na trasie Londyn-Nowy Jork trwa niespełna 8 godzin. Podróż pociągiem prze tunel próżniowy trwałaby z kolei 54 minuty. 

REKLAMA

Pociągi podróżujące między kontynentami miałyby być wyposażone w napęd odrzutowy. Pozwoliłoby to na osiągnięcie ogromnej prędkości. Wiązałoby się to jednak z bardzo długim czasem hamowania, który wynosiłby nawet 18 minut. 

Technologia pozwala na realizację

Warto wspomnieć, że pod względem technicznym ludzkość jest gotowa na realizację takiego projektu. Problematyczny pozostaje jednak czas ewentualnej budowy. Tunel pod kanałem La Manche ma ok. 50 km, a budowano go 6 lat. 

Zapewne to, w połączeniu z gigantycznymi kosztami, jest głównym powodem, dla którego rządy USA i Wielkiej Brytanii nie rozważają obecnie budowy tunelu. Skoro jednak technologia na to pozwala, to być może w przyszłości pojawią się w tej sprawie konkrety. 

Czytaj także:

mirror.co.uk/express.co.uk/egz

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej