"Nietransparentny proces". Minister Moskwa krytycznie o porozumieniu Niemiec z KE ws. paliw
W ramach przyjętych dzisiaj przepisów o zakazie sprzedaży nowych aut emisyjnych po 2035 roku, przyjęto także regulacje pozwalające na to, by auta z silnikami spalinowymi mogły być zasilane paliwami syntetycznymi. To efekt porozumienia Berlina z Brukselą, dzięki któremu Niemcy poparły zakaz. Minister klimatu i środowiska Anna Moskwa oceniła, że porozumienie zawarto w sposób "nietransparentny", "ukryty".
2023-03-28, 18:14
Anna Moskwa: jedno państwo członkowskie zostało wyjątkowo potraktowane
- Jednocześnie KE (...) zobowiązała się, że doprecyzuje zasady dotyczące e-paliw. Włosi próbowali to samo dla siebie wywalczyć w zakresie biopaliw - nie dostali takiego wyjątku - mówiła minister. - To pokazuje "powagę" całego pakietu Fit for 55, "powagę" tych analiz przygotowania rynku i podejście (KE) do innych państw członkowskich. Myślę, że dzisiaj - bez względu, jakie podejście miały państwa do 2035 roku - ten sposób wyjątkowego potraktowania jednego państwa członkowskiego był dla wszystkich trudny do zaakceptowania. Ja się odniosłam do tego, że jest to nietransparentny proces i rozczarowujący w swoim brzmieniu - podkreśliła.
Posłuchaj
"Będziemy badać podstawy prawne tej decyzji"
- Będziemy badać podstawy prawne tej decyzji z ostatniej chwili. To była najważniejsza i najgorsza wiadomość dnia dzisiejszego. Z jednej strony brak zakazu i równorzędność e-paliw, z drugiej - ta wyjątkowa sytuacja - powiedziała Anna Moskwa.
REKLAMA
Głosowanie ws. sprzedaży aut emisyjnych
Podczas dzisiejszego głosowania Polska była przeciwko, a od głosu wstrzymały się Bułgaria, Rumunia a także Włochy, które początkowo zagłosowały przeciw, ale potem skorygowały to głosowanie.
Polska od początku prac nad przepisami była przeciwko wprowadzaniu zakazu dla nowych samochodów emisyjnych po 2035 roku. Argumentowała, że nie można przerzucać kosztów na obywateli, dla których ekologiczne auta będą zbyt drogie, że 2035 rok jest nierealny i że przepisy nie uwzględniają różnych uwarunkowań w krajach członkowskich.
W regulacjach jest klauzula rewizyjna. Dopiero za 3 lata ma być przeprowadzona ocena, która ma dać odpowiedź na pytanie, czy wprowadzenie zakazu dla nowych aut emisyjnych po 2035 jest możliwe. Minister Anna Moskwa skrytykowała też sposób przyjmowania regulacji, który nazwała nieprzejrzystym nawiązując do dwustronnych uzgodnień Niemiec z Komisją Europejską.
REKLAMA
ms/PAP, IAR
REKLAMA