GUS: komputer z dostępem do internetu w 10 milionach domów

2014-11-03, 07:57

GUS: komputer z dostępem do internetu w 10 milionach domów
Internet to współczesny globalny "targ", na którym dochodzi do milionów transakcji. Foto: East News/Glow Images

Prawie 10 mln gospodarstw domowych w Polsce (77 proc.) jest wyposażonych w komputery i prawie każdy z nich (74 proc.) ma dostęp do internetu; najczęściej korzystają z tego ludzie młodzi, głównie w miastach - wynika z danych GUS za 2014 rok.

Opracowany przez ekspertów Głównego Urzędu Statystycznego dokument zawiera podstawowe informacje na temat wykorzystywanych przez gospodarstwa domowe technologii informacyjno-komunikacyjnych.
W 2014 r. 77,1 proc. gospodarstw domowych miało w domu przynajmniej jeden komputer. "Wskaźnik ten z roku na rok systematycznie wzrasta. W zależności od typu gospodarstwa domowego wyposażenie w komputery jest zróżnicowane" - podkreślają eksperci GUS w opracowaniu.
Jak wskazuje GUS, zdecydowanie częściej komputery z dostępem do internetu znajdują się w gospodarstwach domowych, w których są dzieci oraz w tych z dużych miast oraz z terenów o wysokim stopniu zurbanizowania.
Jak korzystamy z sieci?
Najwięcej domów, w których jest komputer, jest w województwie pomorskim (85,4 proc.); najmniej w Lubuskiem (70,1 proc.). Pomorskie przoduje także pod względem liczby gospodarstw domowych posiadających dostęp do internetu (83,1 proc.), a tym szerokopasmowego (78,8 proc.)
Według danych GUS główną przyczyną nieposiadania dostępu do internetu w domu był brak potrzeby korzystania z sieci (wskazało tak 59 proc. gospodarstw niemających dostępu do internetu w domu); drugą przyczyną - brak umiejętności (44,8). Podawano także zbyt wysokie koszty sprzętu (28,7 proc.) i zbyt wysokie koszty dostępu do internetu (22,4 proc.)
Głównym celem korzystania z sieci wśród osób w wieku 16-74 lata było wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej (53 proc.) oraz wyszukiwanie informacji o towarach lub usługach (50 proc.). Wzrasta zainteresowanie czytaniem on-line oraz pobieraniem plików z gazetami lub czasopismami (47 proc.).
Z kolei wśród osób w wieku 12-15 lat głównym celem korzystania z internetu był udział w czatach, grupach lub forach dyskusyjnych, korzystanie z komunikatorów internetowych, tworzenie i czytanie blogów oraz korzystanie z serwisów społecznościowych (85 proc.).
Rozwój handlu
GUS podkreśla, że wzrasta zainteresowanie zamawianiem towarów i usług przez internet. W 2014 r. 34 proc. osób zdeklarowało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy zamawiało najchętniej ubrania i sprzęt sportowy. Dla osób młodszych (12-15 lat) wskaźnik dotyczący zakupów przez internet kształtował się na poziomie 19 proc.
pp/PAP

Polecane

Wróć do strony głównej