Budowany we Francji dla Rosji Mistral został okradziony. Zniknęła elektronika

2014-11-29, 20:33

Budowany we Francji dla Rosji Mistral został okradziony. Zniknęła elektronika
. Foto: flickr/.H0oT.

Z jednego z Mistrali, budowanych we Francji dla Rosji, skradziono dwa twarde dyski z materiałem informatycznym. Zniknęły też części sprzętu nadawczego.

Posłuchaj

Kradzież twardych dysków z Mistrala budowanego dla Rosji: korespondencja Marka Brzezińskiego (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Według prowadzących dochodzenie, na dyskach nie znajdowały się dane, które byłyby ściśle tajne bądź dotyczyły szczególnie istotnych spraw wojskowych. Są one związane z zarządzaniem systemami komunikacji na helikopterowcu.Według tych samych źródeł, informacje na dyskach mogą funkcjonować tylko na Mistralu, który jest w trakcie budowy. Nie mogą one być wykorzystane na innych jednostkach nawet tej samej klasy. Sprzęt był instalowany przez firmę zbrojeniową Thales.

Policja usiłuje ustalić, kiedy skradziono dyski.Ich brak odkryto 25 listopada, ale policja przypuszcza, że w tym momencie mogło ich nie być już nawet od tygodnia. W porcie w St Nazaire, pracuje wiele ekip i trudno jest wytyczyć jeden konkretny trop. Nie znaleziono śladów włamania i to na razie jedyna wskazówka. O kradzież nie jest, przynajmniej oficjalnie, podejrzewana strona rosyjska.

Na razie nie do końca wiadomo nawet, z którego okrętu zniknęło oprzyrządowanie. Portal lepoint.fr, który pierwszy informował o kradzieży, twierdził, że chodzi o "Władywostok". Teraz agencja AFP donosi, że wyposażenie zabrano z wodowanego później "Sewastopola". Taką wersję potwierdza też firma STX, jeden z podwykonawców pracujących przy budowie Mistrali.

"Władywostok" jest już gotowy do rejsów, ale jego przekazanie Moskwie zostało wstrzymane przez prezydenta Francois Hollande’a ze względu na zaangażowanie się Rosji w konflikt ukraiński. Niewypełnienie kontraktu byłoby elementem sankcji politycznych wobec Kremla, ale dotknęło by również Francji, którą czekałaby wysoka kara, oceniana według francuskich źródeł ubezpieczeniowych mniej więcej na ćwierć miliarda euro.

IAR, ITARTASS, fc

Polecane

Wróć do strony głównej