Wyniki egzaminu gimnazjalnego 2015. Język polski poszedł dobrze, matematyka gorzej

Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik przyznał, że gimnazjaliści mieli problemy głównie z zadaniami, które wymagały bardziej skomplikowanych operacji myślowych.

2015-06-19, 13:45

Wyniki egzaminu gimnazjalnego 2015. Język polski poszedł dobrze, matematyka gorzej
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik o wynikach egzaminu gimnazjalnego 2015 (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Egzamin gimnazjalny składał się z trzech części. W części pierwszej - humanistycznej - gimnazjaliści rozwiązywali zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego (w dwóch odrębnych arkuszach), a w części drugiej - matematyczno-przyrodniczej - zadania z przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii oraz z matematyki (również w dwóch odrębnych arkuszach). W trzeciej części egzaminu uczniowie rozwiązywali zadania z wybranego języka obcego nowożytnego albo tylko na poziomie podstawowym, albo na poziomie podstawowym i rozszerzonym.

Statystyczny gimnazjalista zdobył 62 proc. punktów z języka polskiego oraz 64 proc. z historii i wiedzy o społeczeństwie. Gorzej poszło mu na przedmiotach ścisłych. Średni wynik z matematyki to 48 proc. punktów, a z przedmiotów przyrodniczych 50 proc. Za rozwiązanie zadań z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym gimnazjaliści uzyskali średnio: z języka angielskiego - 67 proc. punktów, z języka niemieckiego - 57 proc. punktów, z języka rosyjskiego - 58 proc. punktów, z języka francuskiego - 74 proc. punktów, z języka hiszpańskiego - 69 proc. punktów, z języka włoskiego - 58 proc. punktów.

HISTORIA I WOS - OPINIE UCZNIÓW>>>

HISTORIA I WOS - ARKUSZE>>>


JĘZYK POLSKI - OPINIE UCZNIÓW>>>


JĘZYK POLSKI - ARKUSZE>>>

Średni wynik zdających w 2014 roku z języka polskiego to 68 proc., z matematyki - 47 proc., z historii i wiedzy o społeczeństwie - 59 proc., z przedmiotów przyrodniczych - 52 proc. punktów, z języka angielskiego (najczęściej wybieranego przez gimnazjalistów) na poziomie podstawowym - 67 proc. punktów, a na rozszerzonym - 46 proc. Z kolei średni wynik zdających w 2013 roku z polskiego to 62 proc., z matematyki - 48 proc., z historii i wiedzy o społeczeństwie - 58 proc., z przedmiotów przyrodniczych - 59 proc., angielskiego na poziomie podstawowym - 63 proc., a na rozszerzonym - 45 proc.

Z czym uczniowie sobie poradzili, a co okazało się za trudne?

Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie między innymi z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętności analizy i interpretacji tekstu kultury. Większości gimnazjalistów nie przysporzyło również problemów zadanie z historii sprawdzające umiejętność wyszukiwania i porównywania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł. Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością odczytywania i wykorzystywania informacji z tekstu i rysunku, a z biologii umiejętnością interpretacji i wyjaśniania zależności między organizmami.

Gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka niemieckiego, rosyjskiego, francuskiego oraz hiszpańskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu. W przypadku języka angielskiego uzyskali najwyższe wyniki za zadania sprawdzające znajomość funkcji językowych. Dla zdających język włoski najłatwiejsze okazały się zadania z zakresu rozumienia ze słuchu oraz znajomości funkcji językowych. Na poziomie rozszerzonym większość uczniów przystępujących do egzaminu z języka angielskiego, włoskiego i francuskiego najlepiej poradziła sobie z zadaniami sprawdzającymi rozumienie tekstów pisanych. Zdającym język rosyjski i hiszpański najmniej problemów sprawiły zadania sprawdzające rozumienie ze słuchu. Zdający język niemiecki w równym stopniu opanowali umiejętności rozumienia tekstów pisanych i rozumienia ze słuchu.

PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE - OPINIE UCZNIÓW>>>

PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE - ARKUSZE>>>


MATEMATYKA - OPINIE UCZNIÓW>>>


MATEMATYKA - ARKUSZE>>>


Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej. W części humanistycznej trudność sprawiły uczniom między innymi zadania sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej oraz zadania dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie wymagające oceny prawdziwości przybliżeń dwóch pierwiastków na podstawie podanej informacji, a z chemii – rozumowania i zastosowania nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów.

JĘZYK ANGIELSKI - ARKUSZE

JĘZYK FRANCUSKI - ARKUSZE


JĘZYK HISZPAŃSKI - ARKUSZE


JĘZYK NIEMIECKI - ARKUSZE


JĘZYK ROSYJSKI - ARKUSZE


JĘZYK WŁOSKI - ARKUSZE


We wszystkich językach obcych nowożytnych (poza językiem włoskim), tak na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym, największą trudność sprawiło zdającym poprawne stosowanie środków językowych.W przypadku egzaminu z języków: angielskiego, niemieckiego i rosyjskiego na poziomie rozszerzonym dość dużo trudności przysporzyło zdającym zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej.

Egzaminu nie można nie zdać, ale jego wynik jest ważny

Przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego jest warunkiem ukończenia ‎gimnazjum, ale nie określa się minimalnego wyniku, jaki zdający powinien uzyskać*. Jeśli uczeń przystąpi do egzaminu i napisze go słabo, a równocześnie uzyska oceny pozytywne na świadectwie na zakończenie trzeciej klasy, to i tak ukończy gimnazjum. Powtórka egzaminu gimnazjalnego, w celu poprawy wyniku, nie jest możliwa.

Wynik egzaminu będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Podczas postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę wyniki ucznia uzyskane na zakończenie nauki w gimnazjum (odnotowane na świadectwie, potwierdzone zaświadczeniem o wynikach egzaminu gimnazjalnego oraz stosownymi zaświadczeniami).

* Uczeń, który jest laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej lub laureatem konkursu ‎przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, organizowanych ‎z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym jest zwolniony ‎z danego zakresu odpowiedniej części egzaminu, a w przypadku języka obcego z trzeciej części tego egzaminu.

Zwolnienie jest równoznaczne z uzyskaniem ‎z danego zakresu lub z części trzeciej egzaminu na poziomie podstawowym i ‎rozszerzonym najwyższego wyniku.‎

Nowy system oceniania zadań otwartych z matematyki

Testy rozwiązane przez uczniów zostały zakodowane. Sprawdzili je egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych.
W tym roku po raz pierwszy rozwiązania zadań otwartych z matematyki uczniów z gimnazjów z terenu czterech okręgowych komisji egzaminacyjnych: w Jaworznie, w Krakowie, w Łodzi i we Wrocławiu (czyli z województw: śląskiego, małopolskiego, podkarpackiego, lubelskiego, łódzkiego, świętokrzyskiego, dolnośląskiego i opolskiego) zostały ocenione z wykorzystaniem elektronicznego systemu oceniana.

Wytypowani uczniowie zapisywali rozwiązania zadań otwartych na wyznaczonych stronach w arkuszu egzaminacyjnym, tak, jak pozostali zdający. Jednak ich odpowiedzi nie trafiły do egzaminatorów w wersji papierowej. Zostały one zeskanowane w komisji okręgowej. Egzaminatorzy ocenili je korzystając ze skanów i specjalnego oprogramowania na ekranie komputera.

Przed wprowadzeniem elektronicznego systemu oceniania przeprowadzono dwa pilotaże systemu e-oceniania (w 2012 roku i 2013 roku), a w marcu 2015 roku odbyła się sesja próbna.

CKE, IAR, PAP, kk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej