Największe bankructwo we współczesnej Szwecji. Producent baterii złożył wniosek o upadłość

Koncern Northvolt, szwedzki producent baterii do samochodów elektrycznych, złożył w środę wniosek o upadłość w sądzie w Sztokholmie. W mediach bankructwo firmy uznawane jest za „największe we współczesnej historii Szwecji”.

Andrzej Mandel

Andrzej Mandel

2025-03-12, 11:42

Największe bankructwo we współczesnej Szwecji. Producent baterii złożył wniosek o upadłość
Northvolt złożył w Szwecji wniosek o upadłość.Foto: JONAS EKSTROMER/AFP/East News

Firma Northvolt, zatrudniająca w Szwecji około 5 tys. osób, boryka się z problemami finansowymi od 2024 roku, co zmusiło ją do ograniczenia działalności. Wśród podjętych działań znalazła się sprzedaż fabryki w Gdańsku, jednak polski oddział firmy nie ogłasza upadłości.

"Wniosek o upadłość w Szwecji to jedyne rozwiązanie" - podkreślił w oświadczeniu zarząd spółki Northvolt AB. Menedżerom firmy nie udało się pozyskać inwestorów, a dostępne środki finansowe się wyczerpały.

Upadłość tylko w Szwecji - zagraniczne oddziały działają nadal

Jak poinformowano, postępowanie dotyczy również zarejestrowanych w Szwecji spółek zależnych: Northvolt Ett AB, Northvolt Labs AB, Northvolt Revolt AB i Northvolt Systems AB. Natomiast oddziały Northvolt w Polsce, Niemczech oraz USA nie składają wniosków o upadłość w swoich jurysdykcjach.

"Zarząd polskiej spółki będzie monitorował sytuację na bieżąco i blisko współpracował zarówno ze szwedzkim syndykiem, jak i z firmami zainteresowanymi nabyciem jej biznesu i aktywów" - przekazała PAP przedstawicielka Northvolt w Polsce Anna Sobolewska. W lutym Northvolt poinformował o sprzedaży fabryki w Gdańsku. Według mediów zainteresowany jej zakupem jest producent ciężarówek Scania.

Szwedzkie media o bankructwie: "Największe we współczesnej historii Szwecji"

Szwedzka gazeta "Dagens Industri" możliwe bankructwo koncernu, zatrudniającego ok. 5 tys. osób w fabryce Skelleftea, a także w Vaesteras oraz Sztokholmie, określiła jako "największe we współczesnej historii Szwecji". W 2024 roku Northvolt zwolnił 1,6 tys. pracowników. Według mediów zobowiązania głównej spółki osiągnęły kwotę 58 mld koron (5,3 mld euro).

Northvolt od 2024 roku pogrążony jest w kryzysie na skutek m.in. spadku zamówień ze strony europejskich i amerykańskich producentów samochodów, którzy zmienili swoje plany dotyczące produkcji pojazdów elektrycznych. Wcześniej zakładano, że elektryfikacja będzie postępować szybciej. Inny powód to konkurencja ze strony Chin, a także problemy z produkcją.

W lutym szwedzka telewizja SVT ujawniła, że Northvolt, który obiecywał, że jako pierwszy w Europie będzie samodzielnie produkować baterie do pojazdów elektrycznych, w rzeczywistości korzysta z chińskich komponentów przy produkcji swoich akumulatorów. 

Czytaj także: 

Źródło: PAP/AM/kor


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej