Formuła 1: kierowcy wracają na tor. W Austrii rusza opóźniony sezon

Po ponad półrocznej przerwie wraca Formuła 1. Sezon 2020, który miał rozpocząć się w marcu, ruszy w weekend w austriackim Spielbergu, a tydzień później kierowcy ścigać się będą na tym samym torze. Walka o tytuł mistrza świata przebiegać będzie w nietypowych warunkach.

2020-07-03, 09:23

Formuła 1: kierowcy wracają na tor. W Austrii rusza opóźniony sezon
Max Verstappen, Red Bull, Formuła 1 . Foto: Shutterstock.com/cristiano barni
  • Weekendy Grand Prix będą odbywać się w rygorze sanitarnym
  • Tytułu broni Brytyjczyk Lewis Hamilton z Mercedesa
  • Pierwotnie w kalendarzu na sezon 2020 miał się odbyć rekordowe 22 wyścigi

Falstart w Melbourne

Na tym etapie, tj. na początku lipca, uczestnicy powinni już mieć za sobą 10 z rekordowej liczby 22 wyścigów, ale wszystko skomplikowała pandemia koronawirusa SARS-CoV-2. Niemal w ostatniej chwili odwołano inauguracyjną rundę w Australii, a z kalendarza wypadły też lub zostały przełożone imprezy w Bahrajnie, Wietnamie, Chinach, Holandii, Hiszpanii, Monako, Azerbejdżanie, Kanadzie i Francji.

Powiązany Artykuł

Shutterstock Kibice F1 1200F.jpg
Formuła 1: policja ostrzega kibiców przed wyścigiem na Silverstone. "To może zagrozić całemu sezonowi"

Kryzys związany z COVID-19 wciąż nie został zażegnany, a sytuacja jest szczególnie trudna m.in. w USA, Brazylii czy Rosji. Dlatego na razie wyznaczono terminy tylko ośmiu rund w Europie, dalsza część kalendarza nie jest jeszcze znana. Co więcej, na żaden tor nie zostaną wpuszczeni kibice, zamknięte będą też strefy dla VIP-ów.

Posłuchaj

Aldona Marciniak - dziennikarka Przeglądu Sportowego - zauważa, że inauguracja sezonu będzie inna niż dotychczas (IAR) 0:33
+
Dodaj do playlisty

Sezon rozpocznie się w Austrii 3-5 lipca, a tydzień później na tym samym torze odbędzie się druga runda. Będą to wyścigi o Grand Prix Austrii i Styrii. W kolejnej imprezie 19 lipca kierowcy powalczą o GP Węgier, a w dalszej kolejności planowane są dwie rundy w Wielkiej Brytanii (2 i 9 sierpnia) i po jednej w Hiszpanii (16 sierpnia), Belgii (30 sierpnia) i we Włoszech (6 września).

- Będziemy mieli mniej wyścigów w kalendarzu i oczekujemy silnej konkurencji ze strony naszych rywali, więc nie wolno nam tracić koncentracji. Nawet nie wiemy, ile będzie rund. To bezprecedensowa sytuacja, dlatego każdy punkt jest niezwykle ważny - stwierdził broniący barw McLarena Hiszpan Carlos Sainz jr, który w 2021 roku przejdzie do Ferrari.


- Na Spielbergu jest wiele miejsc, w których można wyprzedzać, ale trudno powiedzieć cokolwiek o naszej formie, biorąc pod uwagę, ile czasu spędziliśmy poza torem - dodał.

REKLAMA

Tylko rygor sanitarny uratuje sezon

Kierowcy i teamy muszą przygotować się na wiele nowych wyzwań. Osiem wyścigów w ciągu 10 tygodni może oznaczać problemy np. ze sprowadzeniem na czas potrzebnych części zapasowych.

Stresujące mogą być też przepisy sanitarne. Tylko spełnienie rygorystycznych wymagań pozwoli teamom na rywalizację o tytuł mistrzowski, ale może się to okazać wyjątkowo męczące dla uczestników.

Powiązany Artykuł

Alfa Romeo muzeum 1200F.jpg
110. urodziny Alfa Romeo. Pierwszy producent, który zdobył tytuł w Formule 1

Wszystko zaczyna się już w momencie przybycia na miejsce wyścigu. Wszyscy poddawani są testom na COVID-19 i nie zostaną nawet wpuszczeni na teren toru, jeśli nie wykażą, że wynik badania był negatywny. Później testy przeprowadzone zostaną ponownie. Oszacowano, że w samej Austrii takich badań wykonanych zostanie ok. 12 tysięcy na trzech tysiącach osób, a wyniki analizowane będą w laboratorium w Monachium.

Czytaj także:

Na terenie toru obowiązuje obowiązek noszenia maseczek i zachowywania odpowiedniego dystansu. Wszędzie rozstawione będą płyny do dezynfekcji rąk.

- Kiedy mechanicy wykonywać będą pracę fizyczną, a będzie gorąco, noszenie maseczki będzie naprawdę wielkim wyzwaniem. Zorganizowaliśmy się tak, żeby w hotelu czy na torze wszyscy mieli własne jedzenie, aby nikt nie musiał nigdzie wychodzić - relacjonował dyrektor sportowy Ferrari Laurent Mekies.

Hamilton o krok od Schumachera

Mimo chaosu wywołanego przez pandemię wydaje się, że nie zmienili się faworyci. Ekipa Mercedesa okazała się najlepsza wśród konstruktorów w każdym z sześciu ostatnich sezonów, a od 2017 roku nie do pokonania jest jej kierowca Lewis Hamilton. Brytyjczyk jest już sześciokrotnym mistrzem świata i jeśli obroni tytuł, wyrówna rekord Michaela Schumachera.

Także inne historyczne osiągnięcie jest w zasięgu Hamiltona w tym sezonie. Dotychczas wygrał 84 wyścigi i potrzebuje jeszcze siedmiu, aby wyrównać rekord wszech czasów, również należący do słynnego Niemca.


Drugi z kierowców Mercedesa Fin Valtteri Bottas również powinien być w czołówce. Wicemistrz świata w klasyfikacji kierowców sezonu 2019 do kolegi z teamu stracił jednak aż 87 punktów. Do grona tych, którzy mają szansę nawiązać walkę z Brytyjczykiem, można zaliczyć jeszcze obu zawodników Ferrari: Niemca Sebastiana Vettela i reprezentanta Monako Charles'a Leclerca oraz Holendra Maxa Verstappena z Red Bulla.

Posłuchaj

Zdaniem Aldony Marciniak, ponownie w stawce liczyć się będzie obrońca tytułu - Brytyjczyk Lewis Hamilton z Mercedesa (IAR) 0:37
+
Dodaj do playlisty

W wyścigach raczej zabraknie Roberta Kubicy, które w poprzednim sezonie wrócił do "królowej sportów motorowych", startując w cyklu po raz pierwszy od 2010 roku. Jego karierę przerwał poważny wypadek podczas Rajdu Ligurii w lutym 2011.

REKLAMA

Powiązany Artykuł

Shutterstock Hamilton Mercedes 1200F.jpg
Formuła 1: mocny przekaz Mercedesa. Zespół zmienia barwy i wspiera walkę z rasizmem

W barwach Williamsa Polak nie osiągnął jednak sukcesów, a na 2020 rok przeniósł się do Alfa Romeo Racing Orlen. W teamie pełni rolę kierowcy testowego i ma zapewnić wsparcie Finowi Kimi Raikkonenowi oraz Włochowi Antonio Giovinazziemu.

Tradycyjnie przed niedzielnym wyścigiem, którego start zaplanowano na godzinę 15.10, odbędą się trzy treningi - dwa w piątek i jeden w sobotę. Po tym ostatnim kierowcy powalczą o pola startowe w kwalifikacjach.


Kalendarz europejskiej części sezonu Formuły 1:

5 lipca - GP Austrii (Spielberg)
12 lipca - GP Styrii (Spielberg)
19 lipca - GP Węgier (Budapeszt)
2 sierpnia - GP Wielkiej Brytanii (Silverstone)
9 sierpnia - jubileuszowa GP Formuły 1 (Silverstone)
16 sierpnia - GP Hiszpanii (Barcelona)
30 sierpnia - GP Belgii (Stavelot)
6 września - GP Włoch (Monza)

Posłuchaj

Marciniak podkreśla również, że to będzie pracowity sezon dla Roberta Kubicy. Polak bowiem w tym roku jest kierowcą testowym i rezerwowym w teamie Alfa Romeo Racing Orlen, a swoje obowiązki zamierza łączyć ze startami w serii DTM (IAR) 0:37
+
Dodaj do playlisty

Kierowcy i zespoły Formuły 1 w sezonie 2020:

nr kierowca kraj team silnik
44 Lewis Hamilton Wielka Brytania Mercedes GP Mercedes
77 Valtteri Bottas Finlandia Mercedes GP Mercedes

5 Sebastian Vettel Niemcy Ferrari Ferrari
16 Charles Leclerc Monako Ferrari Ferrari

33 Max Verstappen Holandia Red Bull Honda
23 Alexander Albon Tajlandia Red Bull Honda

11 Sergio Perez Meksyk Racing Point Mercedes
18 Lance Stroll Kanada Racing Point Mercedes

55 Carlos Sainz jr Hiszpania McLaren Renault
4 Lando Norris Wielka Brytania McLaren Renault

3 Daniel Ricciardo Australia Renault Renault
31 Esteban Ocon Francja Renault Renault

8 Romain Grosjean Francja Haas Ferrari
20 Kevin Magnussen Dania Haas Ferrari

7 Kimi Raikkonen Finlandia Alfa Romeo Ferrari
99 Antonio Giovinazzi Włochy Alfa Romeo Ferrari

63 George Russell Wielka Brytania Williams Mercedes
6 Nicholas Latifi Kanada Williams Mercedes

26 Daniił Kwiat Rosja AlphaTauri Honda
10 Pierre Gasly Francja AlphaTauri Honda

Czytaj także:

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej

Najnowsze