Tour de Pologne 2024. Peleton z ograniczona łącznością radiową. "Chaos" vs "dałeś się złapać na fake newsa"

Podczas 81. Tour de Pologne odbywają się testy systemu SafeR, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa w peletonie. Jednym z testowanych elementów jest ograniczenie łączności radiowej w wyścigowej kolumnie. Zdaniem UCI ograniczenie łączności radiowej sprawi, że kolarze, otrzymując mniej informacji od dyrektorów sportowych, będą bardziej wyczuleni na wszelkie zagrożenia, jakie mogą pojawić się na trasie wyścigów.

2024-08-16, 15:12

Tour de Pologne 2024. Peleton z ograniczona łącznością radiową.  "Chaos" vs "dałeś się złapać na fake newsa"
Kolarze na trasie Tour de Pologne. Foto: fot. Szymon Gruchalski/Tour de Pologne

Polskie Radio jest jedynym radiowym patronem medialnym 81. edycji Tour de Pologne.

Międzynarodowa Unia Kolarska (UCI) pracuje nad rozwiązaniami, które mają poprawić bezpieczeństwo kolarzy w peletonie. Jednym z pomysłów jest system "SafeR", który znajduje się w fazie testów, także podczas Tour de Pologne.

Podczas 3., 4. i 5. etapu Tour de Pologne komisarze wyścigu mogą wręczać żółte kartki za niesportowe zachowania, które obejmują nie tylko kolarzy, ale również inne pojazdy wyścigowej kolumny - pojazdy dyrektorów sportowych, dziennikarzy i fotoreporterów. Wszystko po to, aby ograniczyć występowanie niebezpiecznych incydentów na szosie. Drugim testowanym elementem projektu jest ograniczenie łączności radiowej w peletonie.

Dotychczasowym standardem jest, że jadący w peletonie kolarze są wyposażeni w odbiornik radiowy i słuchawkę. To zapewnia im łączność pomiędzy członkami drużyny.

Radio jest więc narzędziem ułatwiającym orientację na trasie wyścigu. W razie problemów - kraksa, złapanie gumy zawodnicy są w stałym kontakcie z samochodami serwisowymi. 

REKLAMA

Z kolei dyrektorzy sportowi za pomocą radia instruują kolarzy - podpowiadają szczegóły trasy, informują o zakrętach czy ostrzegają o wymagających szczególnej uwagi miejscach na trasie.

Na 3. etapie Tour de Pologne 2024 z Wałbrzycha do Dusznik-Zdroju kolarze ścigali się z ograniczoną łącznością radiową - tylko 2 zawodników każdej ekipy miało przy sobie radio ze słuchawką. Tak samo było podczas 4. etapu z Kudowy-Zdroju do Prudnika, a na 5. etapie ze startem i metą w Katowicach podczas rywalizacji radia w peletonie nie będzie miał nikt. 

Warto dodać, że podczas mistrzostw świata i Europy oraz w czasie igrzysk olimpijskich w peletonie także nie ma radia - a takie rozwiązanie sprawia, że rywalizacja jest bardziej spontaniczna, czyli ciekawsza. 

Krytyka podczas Tour de Pologne

Już po pierwszych testach podczas tegorocznego 81. Tour de Pologne, tuż po zakończeniu 1. etapu rozwiązanie w mocnych słowach skrytykował Richard Plugge, szef ekipy Visma/Lease a Bike.

REKLAMA

"Dzisiaj bez radia na etapie panował chaos. UCI nie może pozwolić na kontynuację tego. Wyścig zmienia się w totalną farsę, jak widzieliśmy na wyścigach olimpijskich, gdzie zawodnicy nie mogą poprosić o podstawowe wsparcie (w przypadku defektu). Mam nadzieję, że dzisiaj nikt nie został poważnie ranny" - napisał na portalu X.

We wpisie szef Visma zwrócił uwagę na wypadek z udziałem Nicolasa Debeaumarche, który doznał złamania kręgów >>> CZYTAJ WIĘCEJ

Holendrowi odpowiedział David Lappartient, prezes Międzynarodowej Unii Kolarskiej. "Dałeś się złapać na fake newsa! Dzisiejsze wypadki na Tour de Pologne nie miały nic wspólnego z brakiem łączności i dobrze o tym wiesz. O kolarzy zadbano zgodnie ze standardami. Priorytetem UCI jest bezpieczeństwo. Zależy ci na zatrzymaniu radia, by wydawać polecenia, nie dla bezpieczeństwa. Weź za to odpowiedzialność! Kontynuujmy wspólną pracę" - napisał. 


<<< SPRAWDŹ SKŁADY WSZYSTKICH EKIP TOUR DE POLOGNE 2024 >>> 

REKLAMA

81. Tour de Pologne 12-18.08.2024 - WYNIKI

1. etap, 12.08 Wrocław – Karpacz, 159,3 km - zwycięzca Belg Thibau Nys z ekipy Lidl-Trek 
2. etap, 13.08 Mysłakowice – Karpacz (jazda indywidualna na czas), 15,4 km - zwycięzca Belg Tim Wellens z ekipy UAE Team Emirates
3. etap, 14.08 Wałbrzych – Duszniki-Zdrój, 156,5 km - zwycięzca Belg Thibau Nys z ekipy Lidl-Trek 
4. etap, 15.08 Kudowa-Zdrój – Prudnik, 195,3 km - zwycięzca Holender Olav Kooij z ekipy Visma
5. etap, 16.08 Katowice – Katowice, 187,6 km
6. etap, 17.08 Wadowice – Bukovina Resort, 183,2 km
7. etap, 18.08 Kopalnia Soli „Wieliczka” – Kraków, 152 km

KLASYFIKACJA GENERALNA PO 4. ETAPACH

1. Jonas Vingegaard (Dania/Visma) - 12:51:08
2. Diego Ulissi (Włochy/UAE Team Emirates) strata 19 s
3. Wilco Kelderman (Holandia/Visma) 20
4. Romain Gregoire (Francja/Groupama-FDJ) 33
5. Magnus Sheffield (USA/Ineos Grenadiers) 37
6. Matej Mohoric (Słowenia/Bahrain Victorious) 44
7. Edoardo Zambanini (Włochy/Bahrain Victorious) ten sam czas
8. Mikkel Froelich Honore (Dania/EF Education-EasyPost) 49
9. Yannis Voisard (Szwajcaria/Tudor) ten sam czas
10. Felix Grossschartner (Austria/UAE Team Emirates) 50
...
21. Rafał Majka (Polska/UAE Team Emirates) 1.59
30. Piotr Pękala (Polska/reprezentacja) 3.08
58. Marcin Budziński (Polska/reprezentacja) 12.32

REKLAMA

Czytaj także:

Tak wygląda Tour de Pologne od kuchni. Zaplecze kolarskie BORA Hannsgrohe


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej