Jak mierzyć wartość kapitału ludzkiego w małych firmach
Obecnie mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa analizują zazwyczaj jedynie dane dotyczące kosztów związanych z wynagrodzeniem pracowników. To za mało, twierdzą specjaliści.
2014-02-08, 08:08
Z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wynika, że ponad połowa polskich małych i średnich firm nie posiada żadnej strategii rozwoju Częstym problemem jest też brak wystarczających danych, na których firma mogłaby się oprzeć. Jak to zmienić radzą specjaliści z PARP i SGH.
Tylko 31 proc. ankietowanych deklaruje posiadanie wizji swojej działalności, z czego jedynie 10 proc. spisuje ją w formie dokumentu. Ostatnie badania PARP i SGH z kolei udowadniają, że regularne analizy swoich kadr przeprowadza zaledwie 15 proc. polskich przedsiębiorców.
Pierwszy krok – diagnoza sytuacji
Istotnym krokiem w przygotowaniu strategii rozwoju jest przeprowadzenie diagnozy, a następnie wykorzystanie wysnutych wniosków oraz określenie i przeanalizowanie najważniejszych wyzwań firmy w kontekście zarządzania kadrami.
Drugi etap: plan zarządzania zespołem
Uwzględnienie planu zarządzania zespołem ułatwia komunikację wewnątrz i na zewnątrz firmy, pozwala jasno określić pozycję pracownika, zakres jego obowiązków czy cele rozwojowe.
REKLAMA
Skutkuje ponadto zwiększeniem poczucia bezpieczeństwa wśród zespołu oraz przynależności do organizacji, wpływa pozytywnie na zaangażowanie oraz motywację pracowników. W dalszej perspektywie przekłada się na zwiększenie konkurencyjności i potencjału rozwojowego całej firmy.
Zespół decyduje o realizacji celu firmy
Strategia personalna firmy zakłada dopasowanie potencjału pracowników do realizacji celów przedsiębiorstwa. Należy wziąć pod uwagę specyfikę branży oraz wielkość zespołu, przewidzieć czas na mierzenie efektów wdrażanej strategii.
Na wstępie warto opracować:
- opis kompetencji pracowników oraz poszczególnych działów – ułatwia zrozumienie podziału obowiązków w firmie;
REKLAMA
- opis zasad komunikacji wewnętrznej oraz raportowania (szczególnie w większych firmach);
- opracowanie polityki rekrutacyjnej oraz szkoleniowej (w oparciu o misję oraz cele strategiczne firmy).
Czego nie robią pracownicy HR
Specjaliści i menedżerowie HR mają problemy z oceną m.in. rentowności zasobów ludzkich. Obawiają się tworzenia planów rozwoju pracowników czy podejmowania radykalnych decyzji personalnych dotyczących zwolnień, tworzenia nowych miejsc pracy, ale przede wszystkim inwestowania w szkolenia.
Ważne!
Jednak bez wiarygodnych prognoz i podstawowej wiedzy o wartości kadr – praktycznie niemożliwe jest opracowanie skutecznego planu działania czy zarządzanie zespołem.
Analiza nie może dotyczyć tylko kosztów
Obecnie mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa analizują zazwyczaj jedynie dane dotyczące kosztów związanych z wynagrodzeniem pracowników. Przedstawiciele dużych firm, dodatkowo zwracają uwagę na wskaźniki absencji pracowników oraz wycenę szkoleń. Sporadycznie brane są pod uwagę koszty związane z rotacją pracowników, odsetek przeszkolonych pracowników, czas przeznaczony na szkolenia oraz doświadczenie pracowników. Sektor MSP nie gromadzi i nie bada takich danych, gdyż uważa, że nie dysponuje ani odpowiednim budżetem, ani wykwalifikowaną kadrą.
REKLAMA
Do tej pory na polskim rynku nie funkcjonowało żadne uniwersalne, ani powszechnie stosowane narzędzie do pomiaru wartości kapitału ludzkiego. Duże przedsiębiorstwa posługiwały się zazwyczaj wskazówkami zapożyczonymi z praktyk zachodnioeuropejskich.
NKL – szansa dla przedsiębiorców
Dlatego PARP we współpracy z SGH stworzyli dopasowane do realiów polskiego rynku narzędzie (w skrócie nazwane NKL), które pozwoli obiektywnie identyfikować prawdziwe problemy związane z zarządzaniem pracownikami. NKL nie wymaga dodatkowego oprogramowania, ani zatrudnienia specjalistów do obsługi. Ma formę prostego arkusza kalkulacyjnego i uwzględnia wskaźniki zarówno ilościowe, jak i jakościowe. Narzędzie szacuje wartość całego zespołu w ramach organizacji i daje wskazówki, jak zaplanować rozwój kadr oraz wyeliminować zidentyfikowane zagrożenia.
Bezpłatne szkolenia dla firm
Aktualnie NKL jest testowo wdrażane w wybranych przedsiębiorstwach. Ostateczny kształt programu powstanie na bazie wniosków zebranych z 20 firm, w których przeprowadzono testy. Wszystkim firmom, które wyrażą chęć udziału w badaniu udzielane jest wsparcie w postaci szkoleń z zakresu wykorzystania narzędzia, prowadzone przez ekspertów z SGH.
Ważne!
Do końca marca 2014 r. firmy mogą jeszcze zgłosić się do testów. Wystarczy skontaktować się z organizatorami projektu, których dane dostępne są na stronie www.nkl.parp.gov.pl.
REKLAMA
Monica Ponce Jakubowska, Departament Rozwoju Kapitału Ludzkiego PARP
REKLAMA