Sprzęt RTV i AGD: Polska niekwestionowanym liderem produkcji. A niedługo też innowacji?

Umacnia się pozycja polskich producentów elektroniki, od RTV po AGD. Po nie najlepszym 2013 roku, producenci liczyli, że w tym roku uda im się zwiększyć sprzedaż i wygląda na to, że tak będzie.

2014-05-06, 09:40

Sprzęt RTV i AGD: Polska niekwestionowanym liderem produkcji. A niedługo też innowacji?
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

Wojciech Konecki ze Związku Pracodawców AGD CECED Polska o produkcji sprzętu RTV i AGD (Polskie Radio)
+
Dodaj do playlisty

W pierwszym kwartale tego roku sprzedaż AGD w kraju wzrosła o 15 procent – tak wynika ze wstępnych danych. Styczeń i luty były bardzo dobre w stosunku do analogicznych miesięcy roku ubiegłego. Producenci sprzedali na polski rynek o około 20 proc. więcej. Nieco gorzej było w marcu. Dynamika sprzedaży była na poziomie niższym niż w ubiegłym roku. Ostatecznie jednak pierwszy kwartał tego roku był dla branży rewelacyjny.

Z prognoz branżowego ośrodka InfoMarket wynika, że łączna wartość produkcji RTV i AGD sięgnie w tym roku 14 mld euro, dając nam pierwsze miejsce w Europie.

- Wynika to z tego, że jesteśmy dobrzy, jesteśmy doceniani w Europie i nie tylko. Wiadomo, że Polska jest bardzo dobrą lokalizacją dla produkcji zarówno telewizorów, jak i pralek. W Polsce produkuje się już ponad 20 mln telewizorów, a połowa sprzedaży europejskiej pochodzi z Polski. To są olbrzymie ilości – wyjaśnia Wojciech Konecki ze Związku Pracodawców AGD CECED Polska.

Nowoczesne technologie w sprzęcie AGD

Sprzęt produkowany w Polsce jest coraz lepszy, coraz bardziej innowacyjny, a to z kolei doceniają konsumenci. Nie bez znaczenia są również ceny.

Jak wyjaśnia Konecki, sprzęt ten jest obecnie relatywnie tańszy, za taką samą cenę można bowiem kupić coraz lepsze, bardziej nowoczesne produkty.

-  Główną taką cechą, która najbardziej ewoluuje jest pewna komunikacja. Z pralką czy z lodówką będzie można już niedługo nawet porozmawiać – przekonuje Konecki.

- Pracujemy nad europejskimi specjalnymi kodami, które będą mogły pozwolić na umiejscowienie produktów w sieci. Wszystkie urządzenia będą działały w tzw. internecie rzeczy, który teraz się bardzo mocno rozwija – mówi Konecki.

- Tylko chcielibyśmy, żeby te informacje, które będą spływały chociażby do wytwórców energii, były w jakiś sposób chronione, a poza tym, żeby konsumenci mieli z tego jakąś dodatkową korzyść, a nie tylko producenci czy dystrybutorzy – dodaje Konecki.

Taki nowoczesny sprzęt, pozwalający na komunikację, na razie dostępny jest głównie w Stanach Zjednoczonych.

Nasz sprzęt trafia głównie za granicę

Polska pozostaje numerem jeden, jeśli chodzi o produkcję telewizorów czy AGD – przekonuje Konecki.

- Głównie nasze wyroby są wysyłane do największych, najbogatszych krajów europejskich: Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii czy Włoch. Naszym stałym partnerem są też kraje wschodnie i południowe. Wysyłamy sporo do Rosji i tutaj mam nadzieje, że ten kierunek nie ucierpi jakoś szczególnie – dodaje Konecki.

W kraju zostaje zaledwie ułamek produkcji tego rodzaju sprzętu. Zdecydowana większość jest eksportowana. Jeśli chodzi o sprzęt RTV, z Polski wyjeżdża ponad 90 procent produkcji, a w przypadku AGD ponad 80 procent.

Elżbieta Szczerbak, awi

Polecane

Wróć do strony głównej