Nowe zasady zwrotów i rękojmi. Sprawdź co się zmieni

Nie ma się czym chwalić. Polska i Bułgaria jako jedynie kraje Unii Europejskiej nie zdążyły wprowadzić ujednoliconego prawa konsumenckiego, obowiązującego już od 3 tygodni we wszystkich krajach Wspólnoty.

2014-07-01, 14:21

Nowe zasady zwrotów i rękojmi. Sprawdź co się zmieni
. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

O zmianach w prawie konsumenckim opowiadają eksperci w Programie 1 /Krzysztof Rzyman, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

Ustawa o prawach konsumenta została już opublikowana w Dzienniku Ustaw RP. Oznacza to, że przepisy zaczną obowiązywać za sześć miesięcy, czyli dokładnie 25 grudnia 2014 roku. Do tego czasu przedsiębiorcy i klienci mają czas by zapoznać się z nowymi zasadami.

Więcej czasu na zwrot

Najważniejsze zmiany to wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem lub na odległość. Obecnie jest to 10 dni, po wejściu przepisów w życie okres ten wydłuży się do 14 dni.

Zmiany w usługach

Łatwiej będzie także rozwiązać umowę na usługi telekomunikacyjne. O nowych zasadach mówi Łukasz Wroński, zastępca dyrektora departamentu Ochrony Interesów Konsumenta w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Jeśli podpisaliśmy umowę na odległość na świadczenie usług i chcemy z niej zrezygnować to zapłacimy tylko za okres świadczenia tej usługi – wyjaśnia specjalista.

Dłuższa rękojmia

Ważną dla przedsiębiorców zmianą jest wydłużenie okresu rękojmi. – Teraz będzie ona obowiązywać przez dwa lata – mówi Jakub Kralka, prawnik i autor bloga Techlaw. To oznacza, że producent będzie dłużej odpowiadał za niezawodność swojego produktu.

REKLAMA

Konsument będzie lepiej chroniony

Nowa prawo przewiduje także wymóg uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności wykraczające poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy. Dzięki temu dokonywanie zakupów w sieci będzie bezpieczniejsze.

Zwrot albo naprawa

Konsument, który kupi wadliwy produkt, składając reklamację, będzie mógł wybierać między naprawą, wymianą, obniżeniem ceny a odstąpieniem od umowy.

Krzysztof Rzyman, abo

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej