KNF ostrzega przed podawaniem loginów i haseł do kont internetowych. Nawet w banku
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego ostrzega, że podając bankowi hasła do logowania do konta prowadzonego w innym banku można stracić prawo do reklamacji nieautoryzowanych transakcji. UKNF podjął odpowiednie kroki wobec banków żądających takich danych.
2014-07-15, 09:49
UKNF w poniedziałkowym komunikacie poinformował o przypadkach, w których  banki - w związku ze składaniem wniosku o kredyt - proszą potencjalnych  klientów o podanie danych logowania do ich rachunków prowadzonych przez  inne banki. Chodzi o login czy identyfikator oraz hasło. Potrzebne są  one bankowi, który ma udzielić kredytu, aby uzyskać dostęp do historii  rachunku danej osoby w innym banku.   
 UKNF podał, że niektóre banki  udostępniają też klientom funkcje pozwalające na wprowadzenie danych  logowania do kont w innych bankach, co ma umożliwić wgląd we wszystkie  rachunki w jednym miejscu.   
 - Takie praktyki banków budzą  zaniepokojenie Urzędu KNF. W związku z tym, wobec banków stosujących  kwestionowane praktyki podjęte zostały indywidualne działania nadzorcze  zmierzające do zmiany postępowania tych banków - poinformowano w  komunikacie.
KNF pochyla się nad udostępnianiem loginów innym bankom.
Źródło: TVN24 Biznes i Świat/x-news
 Ryzyko utraty prawa do reklamacji  
 KNF zwrócił uwagę, że podawanie przez klientów  danych logowania do bankowości internetowej we wskazany sposób jest  ryzykowne - prowadzi do złamania przez klienta ustawy o usługach  płatniczych oraz warunków umowy dotyczących korzystania z bankowości  internetowej. Zobowiązują one bowiem do zachowania poufności danych  logowania. - Wiąże się to z ryzykiem utraty prawa do reklamacji  ewentualnych nieautoryzowanych transakcji - ostrzega UKNF.   
 Urząd  podkreślił, że podstawową zasadą bezpiecznego korzystania z usług  bankowych i płatniczych z wykorzystaniem elektronicznych kanałów dostępu  jest podawanie nazwy użytkownika i hasła do konta jedynie na stronie  internetowej banku prowadzącego dany rachunek lub w udostępnianej przez  niego aplikacji (np. instalowanej na telefonie). Zdaniem UKNF, praktyka  niektórych banków zachęca klientów do łamania tej zasady.
PAP, awi