Druga linia metra ruszyła. Pierwszego dnia przejazd bezpłatny

II linia warszawskiego metra została otwarta. W niedzielę przez cały dzień można jeździć nią za darmo.

2015-03-08, 16:00

Druga linia metra ruszyła. Pierwszego dnia przejazd bezpłatny

Posłuchaj

Rusza druga linia metra - relacja Kseni Maćczak (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, która zaprosiła na Twitterze mieszkańców do skorzystania z nowej linii metra, powiedziała przed odjazdem pierwszego pociągu, że linia zmieni Warszawę. - Zmieni całą Warszawę, nie tylko te dzielnice, przez które będzie przechodzić - podkreśliła. - Na pewno zmieni się Praga, wiążemy z tym ogromne nadzieje - dodała.

Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz przypomniała, że budowa metra przebiegała z kłopotami. Musiano poradzić sobie niemal z 600 niewybuchami oraz trudną sytuacją geologiczną. Ta najbardziej dała o sobie znać podczas budowy stacji Centrum Nauki Kopernik na Powiślu.
Hanna Gronkiewicz-Waltz podziękowała mieszkańcom Warszawy za cierpliwość, że przez trzy lata wytrzymali uciążliwości w związku z budową. Wyraziła też nadzieję, że metro da impuls do rozwoju Woli i Pragi. Przejazd z Pragi na Wolę zajmie teraz 13 minut, chwaliła się pani prezydent.

Siedem nowych stacji

Odcinek łączy się z pierwszą linią na stacji Świętokrzyska i pozwala na przejechanie pod ziemią z Woli na Pragę. II linia ma ponad 6 kilometrów.

Centralny odcinek II linii metra ma siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód są to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".
Z pierwszą linią metra druga krzyżuje się na stacji "Świętokrzyska".
Na ścianach peronów II linii metra znajdują się grafiki z nazwami stacji. Wygląd ścian opracował światowej sławy polski artysta Wojciech Fangor. Poszczególne stacje różnią się kolorystyką.
Stacja "Nowy Świat-Uniwersytet" jest w kolorze fioletowym, to najgłębsza stacja II linii. Ma cztery kondygnacje, a peron znajduje się 23 m pod ziemią. Wynika to z geologii Warszawy - konieczne było poprowadzenie tuneli II linii metra osiem metrów pod dnem Wisły. Na stacji jest aż 17 schodów ruchomych. Pasażerowie, by dostać się na peron, będą musieli pokonać trzy poziomy schodów.

REKLAMA

Źródło: TVN24/x-news

"Głosem" drugiej linii warszawskiego metra jest Maciej Gudowski, jeden z najpopularniejszych lektorów w Polsce. Kandydaturę Gudowskiego poparło niemal 50 proc. mieszkańców, którzy wzięli udział w internetowym głosowaniu.

Umowę z wykonawcą podpisano jeszcze w październiku 2009 roku, następnie odbyło się projektowanie i uzyskiwanie stosownych pozwoleń, by w połowie 2011 roku mogła ruszyć budowa centralnego odcinka drugiej linii. Prace prowadzone były z trudnościami, miasto podpisało aneks z wykonawcą - włosko-tureckim konsorcjum AGP Metro Polska przesuwający datę oddania inwestycji. Jej otwarcie planowano już wcześniej. Ostatnim terminem, o jakim się mówiło była jesień ubiegłego roku.

REKLAMA

Druga linia metra ma być nadal rozbudowywana
Jak zapowiadają przedstawiciele metra, nowe stacje zaskoczą pasażerów - każda jest inna, wszystkie bardzo kolorowe, wprowadzono bramki biletowe nowego typu, a na stacji Centrum Nauki Kopernik znajdują się najdłuższe w Polsce schody ruchome.
Nowa linia częściowo odciąży komunikację pomiędzy wschodnią i zachodnią częścią Warszawy. Centralny odcinek nie jest jednak ukończoną linią, będzie dalej rozbudowywany.

IAR/PAP, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej