Co zostało z nauki Jana Pawła II
Pamięć o papieżu jest wciąż żywa, ale dla wielu Polaków jego nauki pozostają nieznane. Stawiamy pomniki Jana Pawła II i nazywamy szkoły jego imieniem, ale czy realizujemy jego nauczanie? O tym, co pozostało z przesłania Jana Pawła II, rozmawiali w Polskim Radiu 24 goście „Debaty Poranka”.
2015-04-01, 21:57
Posłuchaj
Badania nie pozostawiają złudzeń. O ile pamięć o Janie Pawle II jest wciąż pielęgnowana, o tyle jego nauki są spychane na dalszy plan i pozostają nieznane. Nawet dla wielu orędowników Jana Pawła II.
Dr Dorota Krawczyk stwierdziła w Polskim Radiu 24, że nadmierna liczba monumentów poświęconych papieżowi szkodzi jego przesłaniu.
– Niektóre pomniki są koszmarne i nie będą one zachęcać młodych ludzi do zgłębiania nauk papieża. Trudno jest zakazać ludziom stawiania monumentów. To samo dotyczy szkół i tego, czy tak szybko i obficie należy nadawać im imię papieża Polaka – mówiła autorka książek i publikacji o Janie Pawle II.
Natomiast Marcin Nowak z Centrum Myśli Jana Pawła II zwrócił uwagę, że osoby papieża Polaka nie można traktować tylko w kategorii monumentu.
REKLAMA
– Jan Paweł II to nie tylko spiżowy pomnik i trzeba nieustannie konfrontować się z jego naukami. Wydaje mi się, że po tych dziesięciu latach to właśnie zadanie dla nas. Jest dużo pomników i szkół. Teraz przyszedł czas na intelektualną obudowę emocji wokół papieża – wskazywał gość Polskiego Radia 24.
Dr Dorota Krawczyk wskazała, że Polacy znają Jana Pawła II przynajmniej ogólnie, ale trzeba zadbać także o znajomość jego nauk.
– Nauk Jana Pawła II nie należy wprowadzać zbyt nachalnie i na każdym kroku podpierać się jego cytatami. Młodzi ludzie są wtedy nastawiani negatywnie do papieża. Trzeba stworzyć przestrzeń, w której każdy człowiek się odnajdzie, ponieważ każdy ma inną potrzebę. Nauczanie papieża jest bardzo szerokie. Ważne jest, aby nie dawać „pigułek”, tylko przestrzeń, żeby każdy zgłębił Jana Pawła II na swój sposób – powiedziała ekspert.
Polskie Radio 24/gm
REKLAMA
REKLAMA