Skąd biorą się korki na autostradach

Polscy kierowcy skazani są na korki tworzące się przed bramkami do poboru opłat na autostradach. W szczytowych okresach, zwłaszcza w miesiącach wakacyjnych, opóźnienia mogą sięgać nawet kilku godzin. Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR mówił w Polskim Radiu 24 o przyczynach tej sytuacji.

2015-04-09, 13:32

Skąd biorą się korki na autostradach
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: flickr/the spexyliciousness

Posłuchaj

09.04.15 Adrian Furgalski: „Bramki na autostradach to fatalny błąd popełniony przez Polskę (…)”.
+
Dodaj do playlisty

Coraz więcej samochodów na polskich drogach, taniejące paliwo, ciągnące się remonty i niewydolny system kolejowy – to zdaniem gościa Polskiego Radia 24 przyczyny tworzących się korków nie tylko na drogach szybkiego ruchu.

Adriam Furgalski zauważył, że płynnego ruch na autostradach nie udaje się uzyskać z powodu bramek do manualnego poboru opłat.

– Te bramki to fatalny błąd popełniony przez Polskę. Mogliśmy posłuchać Francuzów czy Włochów, którzy budowali autostrady dużo wcześniej i nie wprowadzili systemu bramek – powiedział ekspert.

Gość Polskiego Radia 24 uważa, że lepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie specjalnych hologramów, które dostawałoby się przy rejestracji samochodów w jednostce samorządu regionalnego.

– W XXI wieku nowoczesnych rozwiązań nie brakuje. Można wprowadzić na przykład systemy elektroniczne – doradzał Adrian Furgalski.

Jak wynika z danych ekspertów, Skarb Państwa traci corocznie setki milionów złotych z powodu urzędniczych zaniechań, a kierowcy ponoszą wysokie koszty ekonomiczne, środowiskowe i społeczne. Eksperci szacują, że dzięki likwidacji bramek i usprawnieniu ruchu, kierowcy mogliby zaoszczędzić 15 mld zł w latach 2015-2025.

Polskie Radio 24/dds

Polecane

Wróć do strony głównej