Manipulacje tachografami? Każdego dnia

- 12021 przypadków manipulowania tachografami wykryli w latach 2013-2014 inspektorzy transportu drogowego - powiedział Dariusz Ciereszko z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

2015-04-16, 18:22

Manipulacje tachografami? Każdego dnia
. Foto: GlowImages/East News

Ciereszko poinformował, że inspektorzy w tym okresie nałożyli 3640 kar na kierowców, którzy dokonali manipulacji tachografami oraz 8381 kar na przedsiębiorstwa, w których stwierdzono przypadki manipulacji w tych urządzeniach. Dodał, że najwięcej manipulacji wykryto w województwach; wielkopolskim, łódzkim, podkarpackim, śląskim i małopolskim.
- Mogę powiedzieć, że manipulacje tachografami wykrywane są praktycznie każdego dnia - powiedział zastępca dyrektora biura nadzoru inspekcyjnego Generalnego Inspektora Transportu Drogowego, Hubert Jednorowski. Dodał, że kierowcy dokonują manipulacji zarówno w tachografach analogowych jak i cyfrowych.

Najczęstsze oszustwa

- Jeżeli chodzi o tachografy analogowe to najczęściej spotykaną manipulacją jest symulowanie podwójnej załogi przez wpisanie do dokumentów danych drugiego kierowcy, który faktycznie nie jechał - powiedział Jednorowski.
Dodał, że z kolei, jeśli chodzi o tachografy cyfrowe to najczęstszą manipulacją jest przykładanie silnego magnesu do czujnika ruchu zainstalowanego w urządzeniu, który zakłóca jego pracę i tachograf rejestruje czas odpoczynku w trakcie prowadzenia przez kierowcą pojazdu.
Inne manipulacje to wprowadzanie zmian w interfejsie do pobierania danych z tachografu, instalacja wewnątrz tachografu dodatkowych urządzeń, które zakłócają jego pracę. Zdarzają się również manipulacje kart kierowcy przeznaczonych do stosowania w tachografach cyfrowych. Są to karty chipowe, na których zapisane są dane personalne kierowcy.
- Zdarzają się przypadki, że kierowca zgłasza zgubienie karty i ma wtedy obowiązek wyrobienia sobie nowej karty. Okazuje się jednak, że tak naprawdę nie zgubił jej tylko posługuje się dwoma kartami" - zaznaczył Jednorowski.

Kara za manipulacje

Jednorowski dodał, że kierowcy, który zostanie złapany na manipulacji tachografem grozi mandat karny do 2000 zł a w przypadku wykrycia przez inspektorów manipulacji tachografami w przedsiębiorstwie kary są "wyższe i zależne od wielkości danego przedsiębiorstwa". - "Przedsiębiorstwom poza karami finansowymi w przypadku poważnych naruszeń grozi wszczęcie procedury utraty dobrej reputacji. Dla przewoźnika utrata dobrej reputacji de facto oznacza, że on nie może prowadzić działalności w zakresie transportu drogowego  - zaznaczył Jednorowski.
Podkreślił, że manipulacje przy tachografach mają przede wszystkim konsekwencje dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. - Pierwszą podstawową konsekwencją manipulacji przy tachografach jest to, że kierowca oszukuje sam siebie. On może być pierwszą ofiarą takiego działania. Kiedy będzie zmęczony, może spowodować wypadek, w którym ucierpi nie tylko on, ale także inni kierowcy - powiedział Jednorowski.
Tachografy to urządzenie pomiarowe, rejestrujące przejechaną przez pojazd drogę, jego chwilową prędkość, jak również tzw. aktywność kierowcy, czyli czas jego pracy, czy odpoczynku.

PAP/mp

Polecane

Wróć do strony głównej