Strategia innowacyjności
W przeciwieństwie do poprzednie perspektywy finansowej Unii Europejskiej, w obecnej udzielanie funduszy publicznych w szczególności przedsiębiorstwom jest uwarunkowane przygotowaniem strategii komercjalizacji.
2015-04-17, 17:09
Posłuchaj
Jeżeli przedsiębiorstwa chcą skutecznie ubiegać się o dofinansowanie w szczególności na projekty wdrożeniowe, muszą mieć przygotowaną własną dobrze uzasadnioną strategię komercjalizacji innowacji.
Co to jest komercjalizacja innowacji?
- Komercjalizacja innowacji to trzecia faza procesu innowacji. Ten proces zaczyna się od wymyślania produktów, potem jest proces przygotowania produktów a następnie mamy właśnie trzecią fazę, czyli komercjalizację produktów, czyli wejścia z konkretnym produktem na rynek, do klienta - tłumaczy portalowi gospodarka.polskieradio.pl Bogdan Dobrzeniecki, starszy specjalista w Grupie Zarządzania Innowacjami, EY.
Tak naprawdę komercjalizacja innowacji jest istotą tej innowacji. Bez komercjalizacji nie ma innowacji.
REKLAMA
- Pamiętajmy, że poprzednie dwie fazy procesu innowacji, czyli wymyślanie produktu i realizowanie tego produktu to jest dla przedsiębiorcy koszt. Innowacyjność ma tylko w tedy sens, jeśli jesteśmy w stanie ją skomercjalizować i po prostu na niej zarobić - mówi Bogdan Dobrzeniecki.
Trzeba też pamiętać, że nie ma konkretnej teorii związanej z komercjalizacją innowacji. W zależności od tego, jaki jest nasz produkt i jaki jest nasz klient, to informacje jak ten nasz produkt komercjalizować znajdują się na rynku.
- Możemy powiedzieć, że maksymalnie 50 proc. informacji o produkcie - jaki on jest i czy spełnia warunki takie, że da się go skomercjalizować - możemy wymyślić wewnątrz naszej organizacji (firmy). Pozostałe 50 proc. informacji znajduje się na zewnątrz. Czyli żeby skutecznie skomercjalizować produkt, trzeba wyjść z biura, trzeba wyjść na zewnątrz do klienta i dowiedzieć się, co klient myśli i jak ocenia nasz produkt - tłumaczy ekspert EY.
Arkadiusz Ekiert
REKLAMA
REKLAMA