Egzamin gimnazjalny 2015. Egzamin z języków obcych - co było?

Ostatniego dnia egzaminu gimnazjalnego uczniowie napisali test z języka obcego.

2015-04-23, 15:35

Egzamin gimnazjalny 2015. Egzamin z języków obcych - co było?
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

Uczniowie oceniają, jak im poszło na egzaminie gimnazjalnym z języka angielskiego (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Egzamin można było napisać z następujących języków: angielskiego, ‎francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i włoskiego. Uczeń mógł ‎wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego.‎
O godz. 9 abiturienci przystąpili do testu na poziomie podstawowym. Gimnazjaliści, niezależnie od tego, jaki język obcy wybrali, mieli do rozwiązania 11 zadań. Wszystkie były zadaniami zamkniętymi - uczeń musiał wybrać prawidłową odpowiedź z zaproponowanych w arkuszu.
Część zadań odnosiła się do nagranych tekstów. Większość z nich stanowiły dialogi. Uczniowie zdający angielski wysłuchali rozmów m.in. na temat właściwego stroju na barbecue, weekendu na wsi, wyprawy do kina oraz wspomnień z wakacji. Zdający egzamin z niemieckiego wysłuchali dialogu na temat nowego mieszkania, konieczności kupienia eleganckich spodni i uprawiania sportu, a zdający egzamin z rosyjskiego - rozmowy, w której uczeń tłumaczył nauczycielce, dlaczego nie odrobił pracy domowej. Zadania odnosiły się także do zamieszczonych w tekście krótkich tekstów, ogłoszeń, reklam, e-maili i sms-ów.
Wśród zadań na poziomie podstawowym były też pytania sprawdzające znajomość podstawowych zwrotów, na przykład: "Szukasz księgarni w nieznanej okolicy. Jak poprosisz o pomoc? A. Can you tell me the way to a bookshop? B. Are you looking for a bookshop? C. Can you show me round the bookshop?" lub "Poznałeś obcokrajowca. Zapytaj o kraj jego pochodzenia. A. Wo bleiben Sie? B. Wohin gehen Sie? C. Woher kommen Sie?".
O godz. 11 rozpoczął się egzamin gimnazjalny z języka obcego na poziomie rozszerzonym. Był on obowiązkowy ‎dla uczniów, którzy na egzaminie wybrali język, którego uczyli się również w szkole ‎podstawowej. Mogli do niego przystąpić także pozostali gimnazjaliści, jeśli chcieli sprawdzić ‎poziom swoich umiejętności językowych. Test w wersji rozszerzonej zawierał oprócz zadań zamkniętych także zadania otwarte (uczeń musiał samodzielnie sformułować odpowiedź).
JĘZYK FRANCUSKI - ARKUSZE
JĘZYK HISZPAŃSKI - ARKUSZE
JĘZYK NIEMIECKI - ARKUSZE
JĘZYK ROSYJSKI - ARKUSZE
JĘZYK WŁOSKI - ARKUSZE
Uczniowie raczej zadowoleni
Uczniowie Gimnazjum nr 5 w Katowicach uznali, że egzamin z języka angielskiego na poziomie podstawowym był łatwy. - Po szkole podstawowej również dałybyśmy radę napisać ten test, no może z wyjątkiem niektórych słówek - oceniły Agata, Vanessa i Magda. Z poziomem rozszerzonym zdajacy poradzili sobie różnie: jedni wyszli z sali przed czasem, innym poszło trochę gorzej. - Temat na wypowiedź pisemną był dość łatwy. Mieliśmy opisać jakiś problem, który wyniknął w czasie zawodów sporotwych. Wskazać jak go rozwiązaliśmy oraz jak na to zareagowali nasi koledzy - wyjaśniła Agata.
Jako niezbyt trudny ocenili egzamin z języka angielskiego uczniowie Gimnazjum nr 9 w Lublinie. - Angielski był łatwy. Poziom rozszerzony chyba nawet łatwiejszy od podstawowego. Na poziomie podstawowym było więcej zadań. Na rozszerzonym tylko pięć, w tym dwa na słuchanie, a trzy na pisanie, one były proste. Podstawowy poziom napisałem chyba na 100 proc., ale rozszerzony to nie wiem, bo było wypracowanie - powiedział Michał z klasy III D.
- Jestem zadowolony, mam nadzieję, że dobrze mi poszło. Podstawowy poziom nie był trudny, rozszerzony już bardziej. W podstawowej części bardzo łatwe były pytania związane ze słuchaniem, w rozszerzonej trudniejsze. Najtrudniejsze było dla mnie napisanie e-maila, w którym trzeba było opisać udział w zawodach i reakcje kolegów - stwierdził jego kolega Szymon z klasy III B.
Jako bardzo łatwy, zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym, określili egzamin z języka angielskiego uczniowie Bydgoskiego Gimnazjum Klasycznego. - Część podstawowa zajęła mi niecałe pół godziny - oświadczył Janek z klasy III BG.
Rafał z klasy III AG jako jeden z pierwszych opuścił salę, w której odbywał się egzamin na poziomie rozszerzonym. - Myślałem, że będzie trudniej. Słuchanie nie sprawiło mi kłopotu. Zadanie otwarte, pisemne, miało całkiem przyjemny temat. Trzeba było napisać e-mail o zawodach sportowych, w których wzięło się udział. Obawiałem się gramatyki, ale myślę, że ta część poszła mi nieźle - powiedział.
Test z języka niemieckiego nie był zdaniem wielu ani "zbyt łatwy" ani "zbyt trudny". - Niemieckiego uczę się od pierwszej klasy gimnazjum, dlatego muszę powiedzieć, że nie było łatwo, choć nie był tak trudny jak testy, które ćwiczyliśmy z nauczycielami na lekcjach - przyznała Patrycja z Katowic.
Egzaminacyjny maraton - część humanistyczna i matematyczno-przyrodnicza
Egzamin gimnazjalny składa się z trzech części. Pierwsza z nich - część humanistyczna - rozpoczęła się we wtorek o godz. 9 testem z historii i wiedzy o społeczeństwie. O godz. 11 tego samego dnia uczniowie przystąpili do rozwiązywania zadań z języka polskiego. W sumie cała część pierwsza egzaminu trwała 150 minut (język polski - 90 minut, historia i wos - 60 minut*).
HISTORIA I WOS - OPINIE UCZNIÓW>>>
HISTORIA I WOS - ARKUSZE>>>
JĘZYK POLSKI - OPINIE UCZNIÓW>>>
JĘZYK POLSKI - ARKUSZE>>>
W środę gimnazjaliści zmierzyli się z częścią matematyczno-przyrodniczą. O godz. 9 zdający rozpoczęli pisanie egzaminu z przedmiotów przyrodniczych, a o godz. 11 zaczęli rozwiązywać zadania z matematyki. W sumie cała część druga trwała 150 minut (matematyka - 90 minut, przedmioty przyrodnicze - 60 minut*).
PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE - OPINIE UCZNIÓW>>>
PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE - ARKUSZE>>>
MATEMATYKA - OPINIE UCZNIÓW>>>
MATEMATYKA - ARKUSZE>>>

Egzaminu nie można nie zdać, ale jego wynik jest ważny
Przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego jest warunkiem ukończenia ‎gimnazjum, ale nie określa się minimalnego wyniku, jaki zdający powinien uzyskać*. Jeśli uczeń przystąpi do egzaminu i napisze go słabo, a równocześnie uzyska oceny pozytywne na świadectwie na zakończenie trzeciej klasy, to i tak ukończy gimnazjum.
Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu we wtorek, środę i czwartek, to będzie go pisać w drugim terminie - 1, 2 i 3 czerwca. Uczeń przyłapany na ściąganiu podczas sprawdzianu musi przystąpić do niego jeszcze raz.
Wyniki egzaminu uczniowie poznają w 19 czerwca. Powtórka egzaminu gimnazjalnego, w celu poprawy wyniku, nie jest możliwa.
Wynik egzaminu będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Podczas postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę wyniki ucznia uzyskane na zakończenie nauki w gimnazjum (odnotowane na świadectwie, potwierdzone zaświadczeniem o wynikach egzaminu gimnazjalnego oraz stosownymi zaświadczeniami).
* Uczeń, który jest laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej lub laureatem konkursu ‎przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, organizowanych ‎z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym jest zwolniony ‎z danego zakresu odpowiedniej części egzaminu, a w przypadku języka obcego z trzeciej części tego egzaminu.
Zwolnienie jest równoznaczne z uzyskaniem ‎z danego zakresu lub z części trzeciej egzaminu na poziomie podstawowym i ‎rozszerzonym najwyższego wyniku.‎
* Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie niepełnosprawni, ‎niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym, przystępują do ‎egzaminu gimnazjalnego w warunkach i/lub formach dostosowanych do ich potrzeb.
PAP, CKE, kk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej