Ruszył telefon interwencyjny Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów zapowiada nowe, obywatelskie otwarcie i większe wykorzystanie nowych rozwiązań telekomunikacyjnych. Już teraz uruchomiło numer interwencyjny telefonu, pod którym podatnik może poskarżyć się na fiskusa. Są nowe, bardziej zrozumiałe wzory wezwań dla podatnika, a w niedługiej przyszłości być może resort będzie identyfikował nas po głosie.

2015-06-03, 17:30

Ruszył telefon interwencyjny Ministerstwa Finansów
Jacek Kapica, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów. Foto: Polskie Radio

Posłuchaj

Ministerstwo Finansów otwiera się na nowe rozwiązania techniczne, chce tez być bliżej 0bywatele-podatnika. O nowych propozycja resortu mówi Jacek Kapica, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów./Kamil Piechowski, Naczelna Redakcja Goospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Ministerstwo Finansów uruchomiło w Zielonej Górze Krajowy Telefon Interwencyjny. Jego numer to 800 807 007. Jak mówi Jacek Kapica, podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, celem jego działania jest zbieranie opinii na temat funkcjonowania izb i urzędów skarbowych.

– Żeby podatnicy mogli za jego pośrednictwem przekazywać swoje uwagi na temat funkcjonowania administracji, dotyczące systemu podatkowego, dotyczące zidentyfikowanych zjawisk w zakresie rozliczeń obowiązku podatkowego – mówi wiceminister.

Czyli chodzi po prostu o to, by powiedzieć co nam leży na sercu i co nam się nie podoba. Jednak dla korzystających z telefonu Interwencyjnego bardzo ciekawe może okazać się „przekazywanie uwag na temat zidentyfikowanych zjawisk w zakresie rozliczeń obowiązku podatkowego”.

Szczególnie, jeżeli owe zjawiska będą dotyczyły naszych sąsiadów lub znajomych, na których z chęcią doniesiemy i utrudnimy im życie. A jak wiadomo Polacy bardzo lubią donosić. Skupiając się jednak na pozytywnych stronach wprowadzonego rozwiązania - wszystko ma wpłynąć na bardziej ludzki i bezpośredni kontakt między podatnikami a urzędnikami.

REKLAMA

Pismo od urzędnika nie będzie już wymagało konsultacji z prawnikiem

Drugim elementem, który ma to zapewnić są nowe wzory wezwań podatnika.

Zwykły człowiek często ma problem ze zrozumieniem urzędowego języka. Pisma, które dostaje,  często musi tłumaczyć korzystając z pomocy internetu, encyklopedii albo pomocy prawnika lub księgowego. Ministerstwo Finansów rozumie ten problem i dlatego robi wszystko by to zmienić. Efektem są, jak mówi Jacek Kapica, nowe wzory wezwań podatnika, które funkcjonują od maja tego roku:

– Nie straszą na dzień dobry podatnika sankcjami tylko wskazują mu o co chodzi. Czy sprawa dotyczy czynności sprawdzających, czy kontroli, w jakim zakresie, wskaże urzędnika obsługującego, telefon do kontaktu, żeby wybrać porę spotkania, ułatwi przesłanie odpowiednich wyjaśnień bądź dokumentów listownie, faksem albo mailem. Wszystko po to, żeby pismo z urzędu skarbowego nie budziło obaw.

Do urzędu skarbowego może także udać się pełnomocnik podatnika posiadający stosowne upoważnienie do działania w imieniu podatnika.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów rozpozna nas po głosie.

Resort zakupił system teleinformatyczny, którego jedną z funkcjonalności jest rozpoznawanie głosu.  W praktyce, gdy zadzwonimy do Krajowej Informacji Podatkowej, program od razu rozpoznałby kto dzwoni i dałby urzędnikom natychmiastowy dostęp do danych o tej osobie.

Zaletą jest oczywiście to, że nie musielibyśmy pamiętać dodatkowych haseł i identyfikatorów. Urzędnik, po usłyszeniu naszego głosu w słuchawce, od razu, na ekranie monitora zobaczyłby wszystkie informacje. To może jednak okazać się pieśnią przyszłości. Jak mówi Jacek Kapica, system jest jak na razie testowany wewnętrznie w administracji podatkowej.

– Chcemy to na razie wykorzystywać w ramach testów na udzielaniu informacji urzędnikom. Ponieważ Krajowa Informacja Podatkowa udziela tej samej wiedzy urzędnikom administracji podatkowej to chcemy dowiedzieć się czy tego rodzaju rozwiązanie można zastosować, jakie niesie korzyści i efekty w relacjach wewnętrznych.

Najpierw Ministerstwo pomoże swoim pracownikom. Jeżeli efekty działania systemu będą zadowalające zobaczymy czy zostanie ono zastosowane w relacjach administracja podatkowa - podatnik.

REKLAMA

Kamil Piechowski

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej