Ruszył telefon interwencyjny Ministerstwa Finansów
Ministerstwo Finansów zapowiada nowe, obywatelskie otwarcie i większe wykorzystanie nowych rozwiązań telekomunikacyjnych. Już teraz uruchomiło numer interwencyjny telefonu, pod którym podatnik może poskarżyć się na fiskusa. Są nowe, bardziej zrozumiałe wzory wezwań dla podatnika, a w niedługiej przyszłości być może resort będzie identyfikował nas po głosie.
2015-06-03, 17:30
Posłuchaj
Ministerstwo Finansów otwiera się na nowe rozwiązania techniczne, chce tez być bliżej 0bywatele-podatnika. O nowych propozycja resortu mówi Jacek Kapica, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów./Kamil Piechowski, Naczelna Redakcja Goospodarcza Polskiego Radia/.
Dodaj do playlisty
Ministerstwo Finansów uruchomiło w Zielonej Górze Krajowy Telefon Interwencyjny. Jego numer to 800 807 007. Jak mówi Jacek Kapica, podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, celem jego działania jest zbieranie opinii na temat funkcjonowania izb i urzędów skarbowych.
– Żeby podatnicy mogli za jego pośrednictwem przekazywać swoje uwagi na temat funkcjonowania administracji, dotyczące systemu podatkowego, dotyczące zidentyfikowanych zjawisk w zakresie rozliczeń obowiązku podatkowego – mówi wiceminister.
Czyli chodzi po prostu o to, by powiedzieć co nam leży na sercu i co nam się nie podoba. Jednak dla korzystających z telefonu Interwencyjnego bardzo ciekawe może okazać się „przekazywanie uwag na temat zidentyfikowanych zjawisk w zakresie rozliczeń obowiązku podatkowego”.
Szczególnie, jeżeli owe zjawiska będą dotyczyły naszych sąsiadów lub znajomych, na których z chęcią doniesiemy i utrudnimy im życie. A jak wiadomo Polacy bardzo lubią donosić. Skupiając się jednak na pozytywnych stronach wprowadzonego rozwiązania - wszystko ma wpłynąć na bardziej ludzki i bezpośredni kontakt między podatnikami a urzędnikami.
REKLAMA
Pismo od urzędnika nie będzie już wymagało konsultacji z prawnikiem
Drugim elementem, który ma to zapewnić są nowe wzory wezwań podatnika.
Zwykły człowiek często ma problem ze zrozumieniem urzędowego języka. Pisma, które dostaje, często musi tłumaczyć korzystając z pomocy internetu, encyklopedii albo pomocy prawnika lub księgowego. Ministerstwo Finansów rozumie ten problem i dlatego robi wszystko by to zmienić. Efektem są, jak mówi Jacek Kapica, nowe wzory wezwań podatnika, które funkcjonują od maja tego roku:
– Nie straszą na dzień dobry podatnika sankcjami tylko wskazują mu o co chodzi. Czy sprawa dotyczy czynności sprawdzających, czy kontroli, w jakim zakresie, wskaże urzędnika obsługującego, telefon do kontaktu, żeby wybrać porę spotkania, ułatwi przesłanie odpowiednich wyjaśnień bądź dokumentów listownie, faksem albo mailem. Wszystko po to, żeby pismo z urzędu skarbowego nie budziło obaw.
Do urzędu skarbowego może także udać się pełnomocnik podatnika posiadający stosowne upoważnienie do działania w imieniu podatnika.
REKLAMA
Ministerstwo Finansów rozpozna nas po głosie.
Resort zakupił system teleinformatyczny, którego jedną z funkcjonalności jest rozpoznawanie głosu. W praktyce, gdy zadzwonimy do Krajowej Informacji Podatkowej, program od razu rozpoznałby kto dzwoni i dałby urzędnikom natychmiastowy dostęp do danych o tej osobie.
Zaletą jest oczywiście to, że nie musielibyśmy pamiętać dodatkowych haseł i identyfikatorów. Urzędnik, po usłyszeniu naszego głosu w słuchawce, od razu, na ekranie monitora zobaczyłby wszystkie informacje. To może jednak okazać się pieśnią przyszłości. Jak mówi Jacek Kapica, system jest jak na razie testowany wewnętrznie w administracji podatkowej.
– Chcemy to na razie wykorzystywać w ramach testów na udzielaniu informacji urzędnikom. Ponieważ Krajowa Informacja Podatkowa udziela tej samej wiedzy urzędnikom administracji podatkowej to chcemy dowiedzieć się czy tego rodzaju rozwiązanie można zastosować, jakie niesie korzyści i efekty w relacjach wewnętrznych.
Najpierw Ministerstwo pomoże swoim pracownikom. Jeżeli efekty działania systemu będą zadowalające zobaczymy czy zostanie ono zastosowane w relacjach administracja podatkowa - podatnik.
REKLAMA
Kamil Piechowski
REKLAMA