Raport: gdzie i za ile Polacy kupują whisky?
Polacy kupują whisky w dyskontach i hipermarketach; wydają na nią na raz ponad 55 zł.
2016-03-28, 09:46
Najszybciej rośnie segment whisky single malt, choć wszystkie segmenty kategorii whisky mają przed sobą dobre perspektywy – wynika z raportu przygotowanego przez firmę Stilnovisti.
- Whisky typu blended stanowi coraz częściej zamiennik dla innych produktów alkoholowych, w tym przede wszystkim dla wódki. Picie whisky, a właściwie jej degustacja to inny poziom kultury spożycia. Żeby zrozumieć specyfikę i kunszt whisky blended trzeba pójść dalej do single malt i signle grain - mówi cytowany w raporcie Mirosław Pawlina, prezes Stowarzyszenia Importerów i Dystrybutorów Wina w Polsce oraz właściciel M&P Alkohole i Wina Świata.
Najszybciej rośnie segment single malt
- W Polsce praktycznie wszystkie destylarnie mają swoich reprezentantów, dzięki czemu mamy z czego wybierać. Zainteresowanie odbiorców single malt sprawia, że segment ten rośnie najszybciej. Jest to miłe, bo nie mówimy tu o kupowaniu tylko po to, by na szybko opróżnić butelkę, ale również dlatego, żeby popróbować i lepiej zrozumieć świat whisky – dodaje.
- Pod względem budowania wolumenu obrotu najważniejszy jest segment single cask mający nie tylko wpływ na bezpośrednie spożycie, ale również istotny z punku widzenia kategorii inwestycyjnych. Polscy konsumenci kupują whisky wszystkich wymienionych przeze mnie rodzajów. Każdy z tych segmentów będzie rósł, ponieważ nie jest to chwilowa moda lecz dynamiczny trend – mówi również Mirosław Pawlina.
REKLAMA
Polak kupuje whisky trzy razy w roku
Polskie gospodarstwa kupują whisky przeciętnie trzy razy w roku. Podczas pojedynczej wizyty w sklepie na whisky wydają średnio 55,30 zł.
Whisky butelkowana przed 1990 r. będzie drożeć
Whisky butelkowana przed rokiem 1990 musi i będzie drożeć z uwagi na coraz bardziej ograniczoną podaż i z reguły lepszą jakość. Whisky butelkowana obecnie przy zachowaniu odpowiednich standardów nie może przegrać, acz odwieczne prawo podaży i popytu regulować będzie ceny.
Zdaniem Jarosława Urbana, eksperta w zakresie whisky i whiskey i autora kilku książek o tych trunkach, konsument chce wiedzieć, rozumieć i sam ocenić produkt. Nie wystarczają mu już zapewnienia o najlepszej odmianie jęczmienia, najwyższej jakości beczkach czy najczystszej wodzie. Coraz więcej Polaków szuka whisky butelkowanych przed laty i to powinno dawać producentom sporo do myślenia.
Która whisky jest najlepsza? Ta która nam teraz smakuje. Albo, za którą płaci ktoś inny
REKLAMA
Niekiedy konsument obawia się, całkiem niesłusznie, zakwestionować opinię „eksperta”. Należy pamiętać, że najlepsza whisky to ta, która nam najbardziej smakuje w danej chwili i w danym towarzystwie, albo jak często mówią Szkoci ta, za którą nie płacimy.
Rośnie sprzedaż whisky w Polsce
Z danych GfK Polonia wynika, że w okresie od listopada 2014 r. do października 2015 r. produkt z kategorii whisky przynajmniej raz zakupiło 17,5 proc. polskich gospodarstw, podczas gdy w takim samym okresie roku 2013/2014 było to 15,7 proc., a 2012/2013 – 14,8 proc. W ujęciu wolumenowym kategoria ta wzrosła o ponad 60 proc. na przestrzeni ostatnich czterech lat.
28 proc. zakupów whisky w dyskontach
28 proc. wartości zakupów whisky odbywa się w kanale dyskontów. Hipermarkety zanotowały spadek zakupów w tej kategorii i posiadają obecnie 27 proc. udziału. Supermarkety odpowiadają za 24 proc. dystrybucji kategorii i ich udział wzrósł rok do roku.
"Raport roczny z rynku whisky 2015" to po raz drugi opublikowany przez firmę Stilnovisti raport o tym rynku.
REKLAMA
Stilnovisti powstała w 2006 roku i jest najstarszą firmą w Europie Środkowej zajmującą się inwestowaniem w whisky. Firma prowadzi inwestycje dla klientów prywatnych i instytucjonalnych w Polsce i za granicą, skupiając się przede wszystkim na aktywach alternatywnych, takich jak m.in. whisky czy wino.
Barbara Woźniak
REKLAMA