10,8 mln zł z UE na e-usługi oraz poprawę bezpieczeństwa

10,8 mln zł dofinansowania na usprawnienie miejskiego systemu alarmowego i na platformę urzędowych e-usług otrzyma Warszawa z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W środę przedstawiciele ratusza i Urzędu Województwa Mazowieckiego podpisali umowy w tej sprawie.

2016-07-20, 17:06

10,8 mln zł z UE na e-usługi oraz poprawę bezpieczeństwa
Ratusz planuje także przeprowadzić szeroką akcję edukacyjną, której celem będzie rozpropagowanie wśród mieszkańców wiedzy o zagrożeniach, sygnałach alarmowych i komunikatach ostrzegawczych. Foto: Pixabay/kaboompics

Dokumenty podpisali członek zarządu województwa mazowieckiego Elżbieta Lanc oraz zastępca prezydenta Warszawy Michał Olszewski.

Celem projektu "Rozbudowa systemu alarmowania i ostrzegania ludności w Warszawie" - którego wartość przekroczy 4,5 mln zł (2,8 mln zł pochodzi z dofinansowania z funduszy UE) - jest poprawa słyszalności sygnałów na terenie stolicy. Dotyczy to zwłaszcza miejsc potencjalnie zagrożonych powodzią, zlokalizowanych w pobliżu zakładów wykorzystujących niebezpieczne substancje oraz na obszarach, gdzie gromadzi się najwięcej ludzi. W razie konieczności system powiadomi ok. 96 proc. mieszkańców miasta.
- Ten system pozwoli nam jeszcze lepiej ostrzegać mieszkańców miasta o sytuacjach, które mogą dotyczyć ich bezpieczeństwa, czy też sytuacjach związanych z ich zdrowiem - przekonywał Olszewski.
Powstanie 119 nowych syren alarmowych - większość będzie umieszczonych na szkołach, latarniach oraz innych obiektach użyteczności publicznej. Będą one dodatkowo wspomagane przez urządzenia monitorujące warunki meteorologiczne oraz poziom wody (planowana jest budowa ośmiu punktów m.in. w Wawrze, Wesołej i Wilanowie). Powstaną poza tym cztery punkty pomiaru intensywności opadów oraz stacja bazowa wraz z aplikacją zarządzającą.
System umożliwi emitowanie sygnałów alarmowych oraz komunikatów głosowych. Warszawiacy dzięki temu rozwiązaniu będą mogli otrzymać rozszerzoną informację o tym, co się dzieje i jak się ewakuować.
Ratusz planuje także przeprowadzić szeroką akcję edukacyjną, której celem będzie rozpropagowanie wśród mieszkańców wiedzy o zagrożeniach, sygnałach alarmowych i komunikatach ostrzegawczych.
Wiceprezydent stolicy poinformował poza tym, że od środy warszawiacy po zarejestrowaniu się w systemie 19115, będą otrzymywać na bieżąco powiadomienia i alerty.

Powstanie zintegrowana platforma

Kolejnym projektem możliwym do realizacji dzięki środkom z UE, jest utworzenie portalu e-usług dla Warszawy. Inicjatywa zakłada stworzenie zintegrowanej platformy, za pośrednictwem której mieszkańcy będą mogli zdalnie skorzystać z 16 urzędowych usług. Klient będzie mógł otrzymywać powiadomienia, np. o zbliżających się terminach płatności, za pośrednictwem SMS. Osobista wizyta w instytucji przestanie być koniecznością.
- Te środki są dedykowane mieszkańcom Warszawy, przede wszystkim umożliwią lepszą komunikację z urzędem i ułatwią pracę również urzędnikom - zaznaczyła Lanc. W jej ocenie to "bardzo mądre i dobre wyjście naprzeciw potrzebom mieszkańców".
Możliwości załatwienia spraw przez internet ujęte będą w modułach tematycznych m.in. obsługa podatków, przyjmowanie płatności na stronie portalu, obsługa e-faktur, wnioski z obszaru ewidencji gruntów czy wnioski osób niepełnosprawnych w zakresie pozyskiwania wybranych typów dofinansowania ze środków PEFRON.
Uruchomienie e-usług połączone będzie z integracją systemów informatycznych oraz wdrożeniem rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo teleinformatyczne w urzędzie. Całkowity koszt projektu to blisko 13 mln zł, z czego 8 mln to dofinansowanie ze środków unijnych.
Projekty otrzymają unijne dofinansowanie w ramach konkursu z Działania 2.1 E-usługi dla Mazowsza oraz Działania 5.1 Dostosowanie do zmian klimatu.

PAP, abo

REKLAMA

 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej