Jak w zalewie produktów konsument może wybrać te najlepsze?

Dziesiątki  gatunków kawy, setki rodzajów wędlin czy  serów. Konsument jest bezradny wobec takiej mnogości produktów i chętnie skorzystałby z fachowej podpowiedzi. Na świecie powszechne są fachowe publikacje z takimi podpowiedziami, mówi w radiowej Jedynce Paweł Torla z Polskiego Instytutu Badań Jakości.

2017-03-10, 13:10

Jak w zalewie produktów konsument może wybrać te najlepsze?
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: nata-lunata/Shutterstock.com

Posłuchaj

O testach konsumenckich mówił w „Agro-Faktach” radiowej Jedynki: Paweł Torla z Polskiego Instytutu Badań Jakości (Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

- Szczególnie w Unii Europejskiej, która dba o prawa konsumenta, istnieje szereg instytucji publicznych i prywatnych, które badają produkty, porównują je pomiędzy sobą i dostarczają konsumentom obiektywne informacje, na podstawie których konsument może nie ma pewności, że trafi ten produkt w jego gust, ale ma pewność co do obiektywnej jakości tego produktu – podkreśla Paweł Torla.

Testy konsumenckie

Polski Instytut Badań Jakości działa u nas od kilku miesięcy. Zaczął  realizować takie testy konsumenckie dotyczące różnego rodzaju towarów, w tym także artykułów spożywczych.

-  W Polsce do tej pory zrealizowaliśmy dwa testy. Porównywaliśmy pomiędzy sobą świeże mleka, oraz paczkowanego łososia. Badania takie prowadzimy we współpracy z Wydziałem Nauk o Żywieniu i Konsumpcji Szkoły Głównej Handlowej – wyjaśnia gość radiowej Jedynki.

Znak jakości

Paweł Torla wyjaśnia, jak wykorzystywane są wyniki tych testów i do kogo trafiają.

- Później staramy się zainteresować tym producentów. Producent ma możliwość zakupu od nas takiego znaku jakości, który może umieścić na swoim produkcie lub jakimś materiale marketingowmy. To, czy tak naprawdę ta informacja trafi do konsumenta, to trochę jednak zależy od producentów, chociaż my niezależnie od nich publikujemy w naszych kanałach wyniki takich testów – podkreśla ekspert. 

REKLAMA

Największym w Europie ośrodkiem testowania towarów jest niemiecki Stiftung Warentest wydający czasopismo „Test”, w którym zawarte są informacje o wynikach przeprowadzanych badań.

Elżbieta Mamos, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej