Wolontariat pracowniczy: korzyści dla pracowników i firm

Coraz więcej polskich firm i pracowników angażuje się w wolontariat pracowniczy.

2017-04-14, 18:44

Wolontariat pracowniczy: korzyści dla pracowników i firm
Zaangażowanie pracowników w akcje wolontariackie zwiększa w firmie poziom kapitału społecznego. Wolontariat buduje zaufanie, wpływa na wartości, ale przede wszystkim zmienia relacje między pracownikami.Foto: Pixabay

Posłuchaj

Dlaczego wolontariat pracowniczy przynosi korzyści pracownikom jak i firmom, o tym w rozmowie z Karolem Krzyczkowskim z Forum Odpowiedzialnego Biznesu w Polskim Radiu 24./Sylwia Zadrożna, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

 Z badań portalu praca.pl wynika, że 57 procent respondentów było, jest lub zamierza zostać wolontariuszem.

− Odsetek ten rośnie - przyznał w Polskim Radiu 24 Karol Krzyczkowski z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, ale dodał też, że wolontariat pracowniczy ciągle ma jeszcze potencjał do rozwoju.

Wolontariat zaczął się w Polsce w latach 90-tych

Jak podkreśla, to zasługa w dużej mierze organizacji pozarządowych, które od początku lat 90-tych promują wolontariat.

− To teraz pączkuje, zarażeni ideą wolontariatu młodzi ludzie weszli na rynek pracy, a wraz z nimi ta idea, oni też uczą wolontariatu swoje dzieci, mówi gość Polskiego Radia 24.

Wolontariat przynosi nie tylko korzyści społeczne, my również na nim zyskujemy

Jak jednocześnie dodaje, wolontariatu mogłoby w Polsce być więcej. I przypomina, że wolontariat przynosi nie tylko korzyści społeczne, ale i osobiste.

− Działając na niwie społecznej, osiągamy też własne korzyści, dając coś, zawsze też coś bierzemy, mówi ekspert.

Doświadczenia z wolontariatu przydają się w życiu zawodowym

− Dzięki wolontariatowi zyskujemy kontakty, uczymy się pewnych rzeczy, rozwijamy się, zyskujemy nowe doświadczenia, które bardzo często wykorzystujemy później w naszym życiu zawodowym, mówi Karol Krzyczkowski.

Jakie korzyści z wolontariatu pracowniczego ma firma?

Zaangażowanie pracowników w akcje wolontariackie zwiększa w firmie poziom kapitału społecznego. Wolontariat buduje zaufanie, wpływa na wartości, ale przede wszystkim zmienia relacje między pracownikami.

Inicjatorem wolontariatu może być zarówno pracodawca, jak i pracownik.

Jak zauważa gość Polskiego Radia 24, jeśli jesteśmy pracownikami dużej międzynarodowej korporacji, to takie programy już tam na pewno działają.

− Jeśli ich jeszcze nie ma, to pora to zmienić. Trzeba iść do zarządu, lub do osoby odpowiedzialnej za odpowiedzialny biznes i zgłosić naszą chęć do udzielania się jako wolontariusz, mówi Krzyczkowski

Jak dodaje, wolontariat pracowniczy tym się różni od normalnego wolontariatu, że zawsze występuje w nim wsparcie pracodawcy – albo finansowe, albo czasowe, gdy pracownik działa w ramach czasu swojej pracy.

− Na takim działaniu zyskuje też pracodawca, gdyż rozwija się w ten sposób nie tylko pracownik, ale i firma, która zyskuje na nowych doświadczeniach pracownika, mówi gość PR24.

I dodaje, że firma zyskuje też wizerunkowo.

Beneficjantami pomocy są najczęściej wszelkiego rodzaju placówki edukacyjne i zajmujące się opieką nad dziećmi, dzieci z ubogich rodzin, społeczności lokalne oraz niepełnosprawni.

A projekty wolontariackie mogą realizować nie tylko wolontariusze z korporacji, ale także pracownicy urzędów. I pierwsze przykłady takich działań już mamy.

Sylwia Zadrożna, jk

Polecane

Wróć do strony głównej