Nie tylko banki. Faktoring dla małych i średnich przedsiębiorców
Do niedawna mali i średni przedsiębiorcy mieli utrudniony dostęp do finansowania zewnętrznego, a start-upy mogły liczyć jedynie na pożyczki od osób prywatnych. Pieniądze na rozwój firmy pochodziły tylko z małego kredytu obrotowego lub leasingu. Eksperci Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Magellana przekonują, że oferta faktoringowa świetnie odpowiada na potrzeby MŚP.
2017-06-04, 15:30
MŚP to dla mnie trzy razy siedemdziesiąt: firmy z tego sektora dostarczają prawie 70% PKB, zatrudniają ponad 70% legalnie pracujących Polaków, 70% z nich nie ma żadnej ekspozycji kredytowej, cały rozwój finansują ze środków własnych (…) Gdyby choć połowa z nich miała dostęp do finansowania, jaki procent PKB by dostarczały? - mówi prof. Robert Gwiazdowski, ekspert ZPP.
96% wszystkich polskich firm to mikroprzedsiębiorstwa
Aż 96% wszystkich polskich firm stanowią mikroprzedsiębiorstwa. Tym bardziej dziwią ograniczenia, którym podlegają one jeśli chodzi o dostęp do tradycyjnych form finansowania zewnętrznego. Banki uprzywilejowują pod tym względem dużych graczy. Zabezpieczenie kredytu czy stabilne i przewidywalne zyski to wymagania, które może spełnić firma o ugruntowanej pozycji na rynku, a nie początkujący przedsiębiorca. Firmy faktoringowe stworzyły więc model wsparcia finansowego, które uwzględnia specyfikę początkującego biznesu.
To, co wyróżnia firmy faktoringowe, porównując je z bankami, to sposób podejmowania decyzji o współpracy z małymi przedsiębiorstwami. Zapada ona przede wszystkim na podstawie analizy potencjału danego biznesu. Poza tym w tworzeniu zindywidualizowanej oferty dla firmy brana jest pod uwagę istniejąca sieć kontrahentów oraz obroty, a nie wypracowane już zyski. Poza tym firma faktoringowa oferuje cały szereg produktów dodatkowych, na przykład specjalistyczne analizy rynku pod kątem zdarzeń , które mogą rzutować na terminowość wywiązywania się z umów przez odbiorców - mówi Marcin Lis, dyrektor pionu faktoringu w Magellan S.A.
Korzyści wynikające z faktoringu
Dla małych i średnich przedsiębiorców korzyści wynikające z faktoringu nie ograniczają się jedynie do zyskania nowego źródła finansowania zewnętrznego. W porównaniu z tradycyjną ofertą bankową, faktoring oferuje szereg dodatkowych korzyści. Przede wszystkim ciężary tego rodzaju finansowania nie spadają wyłącznie na przedsiębiorcę, jak ma to miejsce w przypadku kredytu bankowego - dodaje Marcin Nowacki, wiceprezes ZPP.
REKLAMA
Faktor ściąga należności za wystawione faktury prosto od kontrahentów. Korzystają na tym obie strony, zarówno instytucja udzielająca finansowania, jak i firma, która z niego korzysta. Kiedy na koncie przedsiębiorcy pieniądze znajdą się zaraz po wystawieniu faktury, a nie po kilku tygodniach czy nawet miesiącach, może je przeznaczyć na inwestycje lub obsługę nowych zleceń, których inaczej nie mógłby zrealizować.
Gdy korzystamy z faktoringu od razu wiemy, ile zapłacimy. W przypadku kredytu tego nie wiemy, z uwagi na zmienność stóp procentowych, która od nas nie zależy, a zależy od państwa i od dużych graczy - mówi prof. Robert Gwiazdowski, ekspert ZPP.
Dla przedsiębiorcy równie istotną zaletą faktoringu jest to, że nie obniża on jego zdolności kredytowej. Ten rodzaj finansowania może więc być z powodzeniem wykorzystywany równolegle do kredytu obrotowego czy leasingu – dodaje Marcin Lis.
Oferta faktoringowa została stworzona przede wszystkim dla tych gałęzi gospodarki, gdzie opóźnienia w płatnościach za faktury stanowią integralną część biznesu. W ten sposób funkcjonuje między innymi branża meblarska, transportowa, a także dostawcy szpitali, którzy czekają na zapłatę ze strony szpitali nawet 230 dni. Wśród klientów polskich firm faktoringowych licznie reprezentowani są przedsiębiorcy z branży spożywczej (12%), chemicznej (10%) i metalowej (8%). O rosnącej popularności usług faktoringowych świadczy statystyka. Firmy zrzeszone w Polskim Związku Faktorów w ciągu ostatnich 5 lat odnotowują rok rocznie wzrost obrotów o ok. 17-18%. Z kolei faktoring odwrócony osiągnął w roku 2016 wzrost rzędu 40%.
REKLAMA
Informacja prasowa
REKLAMA