Włochy w czołówce krajów, z których Polska importuje biżuterię

Dzisiaj rozpoczyna się dwudniowa impreza "Italian Jewellery in Warsaw", podczas której w stołecznym hotelu Marriott zaprezentuje się 45 włoskich firm jubilerskich. Włochy są w czołówce krajów, z których Polska importuje biżuterię, w ubiegłym roku kupiliśmy jej za prawie 44 miliony euro. Rocznie Polacy wydają na biżuterię niemal 3 miliardy złotych.

2017-06-28, 07:15

Włochy w czołówce krajów, z których Polska importuje biżuterię
Zdjęcie ilustracyjne . Foto: wax115/sxc.hu/cc

Posłuchaj

Rocznie Polacy wydają na biżuterię niemal 3 miliardy złotych. To imponujący wynik, mówi Paweł Jaworski, prezes Michelson Diamonds (Sylwia Zadrożna, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

To imponujący wynik, mówi Paweł Jaworski, prezes Michelson Diamonds - i widzimy tendencję wzrostową.

- Rok 2016 to było 2,5 mld zł. W tej chwili szacunki mówią o prawie 3 mld zł za ten rok. Jest to więc rynek rosnący i bardzo kuszący dla zagranicznych importerów. Na dzisiejszych targach będzie ok. 45 wystawców. Są to firmy, które produkują srebro i złoto. Widać więc, że zagraniczni producenci również interesują się naszym rynkiem – zwraca uwagę rozmówca Polskiego Radia.

Polska to dla zagranicznych firm bardzo ważny rynek, między innymi ze względu na zakupy bursztynu i srebra.

- Naszym hitem eksportowym jest biżuteria z bursztynem. Do tej pory głównym odbiorcą były USA, od jakiegoś czasu są to Chiny. Natomiast Chińczycy preferują bursztyn oprawiany w złoto, co jest nowością – mówi Paweł Jaworski.

REKLAMA

Wrażenie robi też wielkość importu.

- Za zeszły rok to było ponad 1,1 mld zł. To była wartość produktów sprowadzanych z zagranicy. Tutaj prym wiodą Chińczycy, natomiast ich udział spada. W tej chwili to jest ok. 24 proc. Wcześniej, w 2012 r., to było 32 proc. Teraz rynek polski jest dosyć mocno atakowany przez włoskie firmy, które są na drugim miejscu, z wolumenem 44 mln dolarów. To jest więc też już sporo – podaje liczby ekspert.

W obrocie biżuterią mamy deficyt, bo więcej importujemy niż eksportujemy, a naszym największym odbiorcą są Niemcy.

Jeśli chodzi o produkty importowane, to z Włoch kupujemy przede wszystkim biżuterię ze srebra.

REKLAMA

- Jest kilka powodów, dla których Polacy wybierają srebrną biżuterię z Włoch. Przede wszystkim jest to piękny design. Trzeba pamiętać, że Włosi mają tradycje, jeżeli chodzi o wzornictwo oraz bardzo dobre wykonanie tejże biżuterii. Jeżeli chodzi o technologie, to są bardzo zaawansowani – mówi Paweł Jaworski.

Biżuterię złotą z kolei kupujemy od polskich producentów.

- Polacy wybierają złoto polskich firm. Tu też ładnie przyrastają wskaźniki. Myślę, że będzie się utrzymywała ta tendencja, że złoto, zwłaszcza z diamentami, to będą jednak polskie wyroby – przewiduje rozmówca Polskiego Radia.

Chociaż sprzedaż biżuterii rośnie, to rynek koncentruje się wokół 3 największych sieci. Apart, W.Kruk i Yes kontrolują ponad połowę rynku.

REKLAMA

Włoscy producenci prezentują całe spektrum wyrobów jubilerskich

Włoscy producenci prezentują całe spektrum wyrobów jubilerskich: od produkowanych seryjnie do tworzonych na indywidualne zamówienia w wyspecjalizowanych pracowniach, szczycących się niejednokrotnie wielowiekową tradycją (np. rodzinne przedsiębiorstwa z Arezzo czy regionu Veneto). Wśród oferowanych przez firmy z Półwyspu Apenińskiego znaleźć można niemal każdy rodzaj ozdoby wytworzonej z najwyższej jakości surowców (złoto, platyna i srebro najwyższej próby), wzbogaconej
o kamienie szlachetne czy półszlachetne i perły.

- Nasi producenci wciąż, mimo coraz większej konkurencji na świecie, utrzymują jedną z czołowych pozycji wśród twórców biżuterii. Włosi są piątym producentem wyrobów jubilerskich na świecie. Znakami rozpoznawczymi są oryginalny styl i najwyższa jakość produktów. To wartości cenione przez polskich odbiorców, dlatego zauważyć można coraz większe zainteresowanie naszych firm polskim rynkiem.
– mówi Antonino Maffodda, dyrektor Agencji Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich - Sekcji Promocji Handlu Ambasady Włoskiej, która jest organizatorem „Italian Jewellery in Warsaw”.

Włoscy producenci mają w swojej ofercie m.in. pierścionki, obrączki, łańcuszki złote i srebrne w bardzo dużej ilości wzorów o różnej wadze, bransoletki czy kolczyki. Nie brakuje również oryginalnych ozdób takich jak wyroby z koralu i pereł oraz biżuterii wykonanej ręcznie z kamieniami zarówno szlachetnymi, jak i półszlachetnymi.

- Prezentowane w Warszawie wyroby to swoiste hity eksportowe. Nasi producenci sprzedają je np. do Stanów Zjednoczonych, Szwajcarii, krajów Unii Europejskiej i krajów Dalekiego Wschodu, gdzie są bardzo cenione przez lokalnych odbiorców – dodaje Antonino Maffodda.

REKLAMA

Włochy to jeden z czołowych producentów i eksporterów wyrobów jubilerskich na świecie. W 2016 wyeksportowały do różnych krajów biżuterię o wartości 6,4 miliardów Euro. Na ten wynik pracuje około 25 tys. wytwórców biżuterii, którzy zatrudniają 80 000 pracowników, zaś niemal 75% tej produkcji przeznaczona jest dla odbiorców zagranicznych. W Polsce Włochy zajmują w tym obszarze drugie miejsce, tuż za Chinami i przed Tajlandią, Turcją i Indiami. Wartość importowanych wyrobów jubilerskich z całego świata do Polski w 2016 roku wyniosła 270 milionów euro i była większa niż rok wcześniej o blisko 25 procent wg danych GUS.

Polska to dla włoskich firm bardzo ważny rynek, także ze względu na zakupy niektórych produktów a w szczególności bursztynu i srebra. Zeszłoroczna wartość sprzedanych za granicę polskich wyrobów jest znacząca. Wyniosła ona aż 140 milionów euro. Także we Włoszech znajdują one wielu swoich odbiorców.

„Italian Jewellery in Warsaw” rozpocznie się 28 czerwca 2017 w hotelu Marriott i potrwa dwa dni.

Polskie Radio/Informacja prasowa, awi

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej