Co się zmieni w promocji polskiego eksportu i inwestycji zagranicznych?
Promocja polskiego eksportu, wspieranie napływu do Polski inwestycji zagranicznych oraz naszych inwestycji za granicą - to niektóre z zadań Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, określonych w nowej ustawie, którą przyjął właśnie Sejm i Senat.
2017-07-19, 15:21
Teraz czeka ona tylko na podpis prezydenta.
Według wiceprezesa Agencji, ustawa jest ważna z przynajmniej trzech powodów. Po pierwsze, do tej pory PAIiH działał wyłącznie w oparciu o dotacje celowe, teraz to się zmieni.
− Ta ustawa to krok milowy w udzielaniu Agencji dotacji podmiotowej, która daje możliwość rozwoju oraz wykorzystania, skonsumowania tego nowego mandatu, który Agencja ma, czyli wsparcie polskich przedsiębiorstw w ekspansji zagranicznej - mówi dr Krzysztof Senger z PAIiH.
W ekspansji pomóc mają także gwarancje de minimis, które - dzięki tej ustawie - będzie mogła udzielać Polska Agencja Inwestycji i Handlu
REKLAMA
− Dzięki temu, że PAIiH ma kompetencje w obsłudze inwestorów i inwestycji zagranicznych, możemy wspierać eksport. Łącząc to z pomocą de minimis, polskie przedsiębiorstwa będą mogły zyskać kompleksową pomoc od Agencji, mówi gość Polskiego Radia.
Ustawa o PAIiH reguluje także kwestię biur handlowych. To nowa jakość, która występuje w rozwiniętych gospodarkach na świecie.
− Ten "traffic" w dwie strony, czyli przyciąganie inwestorów i pomoc w ekspansji zagranicznej, jest możliwy na wysokim poziomie, jeśli posiada się biura zagraniczne, które będą pomagały nie tylko rozmawiać z inwestorami na miejscu, ale również pomagać naszym, polskim rozwijać działalność w miejscach, gdzie te biura będą otwarte - wyjaśnia dr Krzysztof Senger.
Ustawa wejdzie w życie 14 dni po ogłoszeniu jej w Dzienniku Ustaw.
REKLAMA
Błażej Prośniewski
REKLAMA