Po interwencji UOKiK PZU na Życie zmienił klauzule dot. ubezpieczeń
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że PZU Życie odmawiała wypłaty świadczeń z tytułu ubezpieczenia na życie. Po interwencji Urzędu spółka zmieniła warunki tych ubezpieczeń.
2018-11-05, 15:31
Posłuchaj
Prezes UOKiK-u Marek Niechciał wyjaśnia, że postępowanie w tej sprawie zostało przeprowadzone po skargach osób, którym odmówiono wypłaty świadczeń. Wskazał, że w umowach znalazły się zapisy, na podstawie których firma dawała sobie prawo do niewypłacania pieniędzy ze względu na wcześniejszą chorobę, nawet jeśli nie miała ona związku ze śmiercią, specjalistycznym leczeniem lub niezdolnością do pracy.
W rezultacie klient nie mógł ustalić, czy zdiagnozowana wcześniej choroba spowoduje odmowę wypłaty świadczenia.
Urząd wyjaśnił, że postępowanie wyjaśniające zostało wszczęte po zawiadomieniu Rzecznika Finansowego w czerwcu 2017 roku. Rzecznik zareagował po skargach klientów PZU na Życie.
REKLAMA
- Działania PZU na Życie dotyczyły osób, które zawarły z nim umowy ubezpieczenia indywidualnego lub przystąpiły do ubezpieczenia grupowego – np. u pracodawcy. Okazało się, że spółka w umowach zamieszczała klauzule, na podstawie których mogła odmówić wypłaty świadczenia, z uwagi na wcześniejszą chorobę ubezpieczonego, nawet jeżeli nie miała związku ze śmiercią, specjalistycznym leczeniem czy niezdolnością do pracy ubezpieczonego. Wątpliwości urzędu wzbudziło to, że postanowienia były zbyt ogólne. Przykładowe postanowienie: Odpowiedzialność PZU Życie nie obejmuje ciężkich chorób, które wystąpiły lub z powodu których rozpoczęto postępowanie diagnostyczno-lecznicze u ubezpieczonego przed początkiem odpowiedzialności PZU Życie w stosunku do ubezpieczonego - wyjaśnił UOKiK.
Urząd wskazał, że klient, który przeczytał taką klauzulę nie mógł sam ustalić, czy jakakolwiek zdiagnozowana u niego w przeszłości choroba spowoduje odmowę wypłaty świadczenia. "Postanowienia w umowach ubezpieczenia na życie muszą być konkretne. Klient musi wiedzieć, kiedy nie dostanie świadczenia. Dobrze, że PZU Życie to zmieni dzięki naszej interwencji" - podkreślił prezes UOKiK Marek Niechciał.
W poniedziałkowym komunikacie poinformowano, że w toku postępowania wyjaśniającego PZU na Życie doprecyzował kwestionowane klauzule. Ubezpieczyciel napisał wprost, że nie wypłaci świadczenia, gdy śmierć, operacja, czy niezdolność do pracy będą wynikały z wcześniejszej choroby, która faktycznie spowodowała to nieszczęśliwe zdarzenie. Wskazał również o jakie choroby chodzi. PZU na Życie zmieni ogólne warunki ubezpieczenia.
Urząd przypomniał, że jeżeli posiada się bądź miało grupowe ubezpieczenie w PZU na Życie i na podstawie kwestionowanych klauzul ubezpieczyciel nie wypłacił świadczenia, można złożyć reklamację.
REKLAMA
PAP, IAR, NRG, kw
REKLAMA