Sacrum i profanum w myśli Mircei Eliadego

Wieczność religii, sacrum i profanum w nowoczesnym świecie. 22 kwietnia minęła 35. rocznica śmierci Mircei Eliadego, wybitnego rumuńskiego historyka religii, filozofa i pisarza. "Sacrum, mit, historia" to jego główne dzieło z zakresu religioznawstwa.

2021-04-25, 18:42

Sacrum i profanum w myśli Mircei Eliadego
Mircea Eliade. Foto: Louis Monier/Rue des Archives/FORUM

Eliade rozróżniał opozycję sacrum i profanum jako dwóch podstawowych pojęć dzielących życie człowieka na sferę świętą, związaną z religią, mitem, wiecznością oraz jej przeciwieństwo - codzienność, zwyczajność. Jest to podział uniwersalny dla wszystkich religii i wierzeń na świecie. 

Powiązany Artykuł

Newman.jpg
Błogosławiony John Henry Newman. Dr Tomasz Teluk: do Boga doprowadził go rozum

- Według Eliadego elementem zawsze obecnym, rzeczywistym, realnym stałym jest nie profanum, ale sacrum. Profanum rozumiane jako ludzkie dzieje, nieporządek i zmienność  jest de facto mniej rzeczywiste niż sacrum. O ile sacrum dla Eliadego jest bytem, to profanum staje się niebytem. Niemniej profanum (dzieje i historia) jest koniecznym warunkiem rozumienia sacrum. Wprowadzony przez Eliadego termin hierofania jest objawieniem się świętości. Wskazuje na miejsce uzewnętrznienia się sfery świętości w profanum - mówił w Polskim Radiu 24 Rafał Łętocha, religioznawca z Uniwersytetu Jagiellońskiego. 

Gość Polskiego Radia 24 tłumaczył, że Eliade zwracał uwagę na osobliwe powroty sacrum w społeczeństwach zachodnich, w których można jednocześnie zaobserwować przemiany religijności wskazujące na zmierzch religii. - Te powroty dostrzegane w literaturze i sztuce, kontrkulturze. Eliade pisał o ruchu hipisowskim jako przykładu powrotu sacrum. Te powroty dostrzegane są w mitologizacji rzeczywistości i innych dziedzinach życia. W jego dziełach pojawi się myśl, że historia religii jest historią dewaloryzacji i rewaloryzacji procesu objawiania się sacrum. Te same praktyki i przedmioty uznawane na przejaw świętości mogą nimi przestać być po pewnym czasie, zmienić funkcje lub stać martwymi strukturami. Przykładem tej dialektyki są spory w dziejach o obrazy religijne i ikony - powiedział Rafał Łętocha.

REKLAMA

Posłuchaj

Rafał Łętocha o myśli Mircei Eliadego (Życie z duszą czy bez) 21:52
+
Dodaj do playlisty

Eliadego interesowało też chrześcijaństwo rumuńskich chłopów. Szukał dowodów na trwałość pogaństwa w wiejskich wspólnotach.

Więcej w nagraniu. 

Audycja: "Życie z duszą czy bez"

Prowadzący: Filip Memches

REKLAMA

Gość: Rafał Łętocha (politolog i religioznawca, Uniwersytet Jagielloński)

Data emisji: 25.04.2021

Godzina: 19.05 

PR24/tj

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej