Fit for 55 rzuci cień na opłacalność CPK? Ekonomista wyjaśnia w jaki sposób
- Jednym z problemów jest to, jak sobie poradzimy z potencjalnym deficytem uprawnień do emisji w lotnictwie i z rosnącą ich ceną - powiedział w Polskim Radiu 24 ekonomista Marek Lachowicz, pytany o unijną propozycję Fit for 55. - Pojawia się pytanie, czy my nie będziemy zmuszeni do dotowania CPK tylną furtką, bo zmusza nas do tego polityka unijna - wskazał.
2022-01-27, 12:39
Polska będzie protestować przeciwko pakietowi klimatycznemu Fit for 55 w obecnej formie - zapowiedział rzecznik rządu. Piotr Mueller mówił w Polskim Radiu 24, że sprzeciw wobec dodatkowych opłat za emisję CO2 ma ochronić polskie przedsiębiorstwa i obywateli przed wzrostem wydatków. Wątpliwości wobec nowych unijnych regulacji sygnalizują także europejskie linie lotnicze, w tym Air France i Lufthansa.
"Gdybanie" o elektromobilności
- Fit for 55 uderzy jednak przede wszystkim w górnictwo - wskazywał w Polskim Radiu 24 ekonomista Marek Lachowicz. - W OSR, czyli Ocenie Skutków Regulacji, którą wykonali ekonomiści unijni, założone jest, że nie będzie wpływu na zatrudnienie netto w górnictwie pod warunkiem obniżenia klina podatkowego na pracy. Musielibyśmy więc obniżyć podatki albo składki, jakie płacą pracownicy i pracodawcy, by zatrudnić pracownika. To, czy takie rozwiązania wejdą w życie, to już jest osobna kwestia - tłumaczył.
- Jest wspominane, że być może będzie to skompensowane zwiększeniem zatrudnienia w elektromobilności. To gdybanie, bo poświęcamy sektory, które istnieją, na rzecz sektorów, które mogą istnieć - stwierdził gość "Tematu dnia"
Problem dla CPK
Jak przyznał gość PR24, zmniejszenie liczby darmowych uprawnień do emisji CO2 dla lotnictwa, "to także problem dla CPK". - My chcemy to CPK agresywnie rozwijać, mamy plany, jeśli chodzi o ruch cargo, chcemy to powiązać z LOT-em - zauważył.
REKLAMA
- To jest kolejny problem, jak sobie poradzimy z potencjalnym deficytem uprawnień do emisji w lotnictwie i z rosnącą ich ceną. No bo co będzie mogło to lotnisko zrobić - obniżyć stawki dla linii lotniczych. za korzystanie (z terminalu - red.), które i tak na początku będą niskie, by przyciągnąć przewoźników. Skoro obniżamy coś, co i tak niskie, to pojawia się pytanie, czy my nie będziemy zmuszeni do dotowania CPK tylną furtką, bo zmusza nas do tego polityka unijna - wskazał ekonomista.
Rząd nastawiony na walkę. "Bardzo dobrze"
- To, co już się ruszyło, to analizowanie realnych konsekwencji wpływu tego programu - przyznał rozmówca Magdalen Złotnickiej, pytany, jak Polska może się przygotować na Fit for 55. - To gigantyczna propozycja, kilka tysięcy stron dokumentów, które trzeba przeanalizować i na które trzeba przygotowywać strategię. To, że polski rząd jest nastawiony na to, że będziemy się ostro bić w Brukseli, to bardzo dobrze. Mam informacje, że w tym momencie przygotowywane są też zaczątki planów wariantowych jak by tu się rozwijać, gdyby to wprowadzono - powiedział ekonomista Marek Lachowicz.
Posłuchaj
Marek Lachowicz: zmniejszenie liczby darmowych uprawnień do emisji CO2 dla lotnictwa, to także problem dla CPK ("Temat dnia/ Gość PR24") 18:53
Dodaj do playlisty
W rozmowie więcej o Fit for 55. Zachęcamy do wysłuchania nagrania.
Pakiet Fit for 55 to propozycje legislacyjne Komisji Europejskiej mające na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych w krajach Unii Europejskiej. Do roku 2030 Wspólnota ma ograniczyć emisję do 55 procent względem poziomu z roku 1990. Szacuje się, że zmiany w energetyce i innych gałęziach przemysłu będą wymagały inwestycji około 500 miliardów euro rocznie do roku 2030.
REKLAMA
Do 2050 r. UE ma stać się obszarem neutralnym dla klimatu, a do 2030 r. emisje mają zostać zredukowane o 55 proc. w stosunku do 1990 r. W 2018 r. za największą, jedną trzecią część emisji odpowiadają Chiny, USA - za 15 proc. i UE-28 - za 8 proc. (PAP)
Czytaj także:
- Co wpływa na ceny towarów i usług? Dr Bartoszewicz tłumaczy rynkowe mechanizmy
- Centralny Port Komunikacyjny. Marcin Horała ujawnił, kiedy zostaną ukończone pierwsze inwestycje
- Czesi chcą porozumienia ws. Turowa. Możliwy powrót do umowy z września
Polecamy także rozmowę z wicepremierem, ministrem rolnictwa Henrykiem Kowalczykiem w "Sygnałach dnia":
***
Audycja: "Temat dnia/ Gość PR24"
Prowadzący: Magdalena Złotnicka
Gość: Marek Lachowicz (ekonomista)
REKLAMA
Data emisji: 27.01.2022
Godzina emisji: 11.06
Polskie Radio 24, IAR/ mbl
REKLAMA