Fit for 55 rzuci cień na opłacalność CPK? Ekonomista wyjaśnia w jaki sposób

- Jednym z problemów jest to, jak sobie poradzimy z potencjalnym deficytem uprawnień do emisji w lotnictwie i z rosnącą ich ceną - powiedział w Polskim Radiu 24 ekonomista Marek Lachowicz, pytany o unijną propozycję Fit for 55. - Pojawia się pytanie, czy my nie będziemy zmuszeni do dotowania CPK tylną furtką, bo zmusza nas do tego polityka unijna - wskazał.

2022-01-27, 12:39

Fit for 55 rzuci cień na opłacalność CPK? Ekonomista wyjaśnia w jaki sposób
Konsultacje potrwają do 30 czerwca. Spółka deklaruje, że będzie otwarta na ich ewentualne przedłużenie, jeśli będzie taka potrzeba ze strony mieszkańców. . Foto: CPK

Polska będzie protestować przeciwko pakietowi klimatycznemu Fit for 55 w obecnej formie - zapowiedział rzecznik rządu. Piotr Mueller mówił w Polskim Radiu 24, że sprzeciw wobec dodatkowych opłat za emisję CO2 ma ochronić polskie przedsiębiorstwa i obywateli przed wzrostem wydatków. Wątpliwości wobec nowych unijnych regulacji sygnalizują także europejskie linie lotnicze, w tym Air France i Lufthansa. 

"Gdybanie" o elektromobilności

- Fit for 55 uderzy jednak przede wszystkim w górnictwo - wskazywał w Polskim Radiu 24 ekonomista Marek Lachowicz. - W OSR, czyli Ocenie Skutków Regulacji, którą wykonali ekonomiści unijni, założone jest, że nie będzie wpływu na zatrudnienie netto w górnictwie pod warunkiem obniżenia klina podatkowego na pracy. Musielibyśmy więc obniżyć podatki albo składki, jakie płacą pracownicy i pracodawcy, by zatrudnić pracownika. To, czy takie rozwiązania wejdą w życie, to już jest osobna kwestia - tłumaczył.

- Jest wspominane, że być może będzie to skompensowane zwiększeniem zatrudnienia w elektromobilności. To gdybanie, bo poświęcamy sektory, które istnieją, na rzecz sektorów, które mogą istnieć - stwierdził gość "Tematu dnia"

Problem dla CPK

Jak przyznał gość PR24, zmniejszenie liczby darmowych uprawnień do emisji CO2 dla lotnictwa, "to także problem dla CPK". - My chcemy to CPK agresywnie rozwijać, mamy plany, jeśli chodzi o ruch cargo, chcemy to powiązać z LOT-em - zauważył. 

REKLAMA

- To jest kolejny problem, jak sobie poradzimy z potencjalnym deficytem uprawnień do emisji w lotnictwie i z rosnącą ich ceną. No bo co będzie mogło to lotnisko zrobić - obniżyć stawki dla linii lotniczych. za korzystanie (z terminalu - red.), które i tak na początku będą niskie, by przyciągnąć przewoźników. Skoro obniżamy coś, co i tak niskie, to pojawia się pytanie, czy my nie będziemy zmuszeni do dotowania CPK tylną furtką, bo zmusza nas do tego polityka unijna - wskazał ekonomista. 

Rząd nastawiony na walkę. "Bardzo dobrze"

- To, co już się ruszyło, to analizowanie realnych konsekwencji wpływu tego programu - przyznał rozmówca Magdalen Złotnickiej, pytany, jak Polska może się przygotować na Fit for 55. - To gigantyczna propozycja, kilka tysięcy stron dokumentów, które trzeba przeanalizować i na które trzeba przygotowywać strategię. To, że polski rząd jest nastawiony na to, że będziemy się ostro bić w Brukseli, to bardzo dobrze. Mam informacje, że w tym momencie przygotowywane są też zaczątki planów wariantowych jak by tu się rozwijać, gdyby to wprowadzono - powiedział ekonomista Marek Lachowicz.

Posłuchaj

Marek Lachowicz: zmniejszenie liczby darmowych uprawnień do emisji CO2 dla lotnictwa, to także problem dla CPK ("Temat dnia/ Gość PR24") 18:53
+
Dodaj do playlisty

W rozmowie więcej o Fit for 55. Zachęcamy do wysłuchania nagrania. 

Pakiet Fit for 55 to propozycje legislacyjne Komisji Europejskiej mające na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych w krajach Unii Europejskiej. Do roku 2030 Wspólnota ma ograniczyć emisję do 55 procent względem poziomu z roku 1990. Szacuje się, że zmiany w energetyce i innych gałęziach przemysłu będą wymagały inwestycji około 500 miliardów euro rocznie do roku 2030.

REKLAMA

Do 2050 r. UE ma stać się obszarem neutralnym dla klimatu, a do 2030 r. emisje mają zostać zredukowane o 55 proc. w stosunku do 1990 r.  W 2018 r. za największą, jedną trzecią część emisji odpowiadają Chiny, USA - za 15 proc. i UE-28 - za 8 proc. (PAP) Do 2050 r. UE ma stać się obszarem neutralnym dla klimatu, a do 2030 r. emisje mają zostać zredukowane o 55 proc. w stosunku do 1990 r. W 2018 r. za największą, jedną trzecią część emisji odpowiadają Chiny, USA - za 15 proc. i UE-28 - za 8 proc. (PAP)

Czytaj także: 

Polecamy także rozmowę z wicepremierem, ministrem rolnictwa Henrykiem Kowalczykiem w "Sygnałach dnia": 

***

Audycja: "Temat dnia/ Gość PR24"

ProwadzącyMagdalena Złotnicka

Gość: Marek Lachowicz (ekonomista)

REKLAMA

Data emisji: 27.01.2022

Godzina emisji: 11.06


Polskie Radio 24, IAR/ mbl

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej