O ile mogą spaść w przyszłym tygodniu ceny paliw na stacjach? Zobacz prognozę
W przyszłym tygodniu średnie ceny benzyny i oleju napędowego mogą spaść o 10 -20 gr/l. Ceny paliw na stacjach nie wracają do poziomów sprzed wybuchu wojny w Ukrainie, jednak sytuacja się nie pogarsza - ocenili analitycy Reflex.
2022-09-16, 16:33
"W piątek, w pierwszym dniu bez promocji, na stacjach PKN Orlen odnotowaliśmy obniżki cen benzyny i oleju napędowego o około 20 gr na litrze" - poinformował Reflex. "W przyszłym tygodniu średnie ceny benzyny i oleju napędowego mogą spaść o około 10 -20 groszy na litrze" - prognozują analitycy.
Większe obniżki na rynku oleju napędowego
"Za nami kolejny tydzień obniżek cen paliw na rynku hurtowym, tym razem w większym stopniu obniżki dotyczą oleju napędowego. Spadają także, po raz kolejny z rzędu, ceny paliw na stacjach i mimo że nie wracają do poziomów sprzed wybuchu wojny w Ukrainie, to sytuacja się nie pogarsza" - ocenili.
Według danych Reflex, o ile ceny benzyny Pb95 i autogazu są o 10 proc. wyższe niż przed rokiem, to diesel wciąż jest droższy o 33 proc. Aktualnie kształtują się na poziomie: dla benzyny bezołowiowej 95 - 6,36 zł/l (-17 gr/l), bezołowiowej 98 – 7,25 zł/l (-20 gr/l), oleju napędowego 7,36 zł/l (-20 gr/l), autogazu 3,10 zł/l (-5 gr/l)- wyliczono.
Wzrośnie światowy popyt na ropę?
Analitycy Reflex wskazali, że w piątek rano ropa Brent kosztowała około 91 dol. za baryłkę i była niecałe 2 dol. za baryłkę tańsza niż przed tygodniem.
Przypomniano w komentarzu, że Międzynarodowa Agencja Energii zgodnie z najnowszymi prognozami spodziewa się wzrostu światowego popytu na ropę naftową w tym roku o 2 mln baryłek dziennie, w przyszłym 2,1 mln baryłek dziennie.
"W sierpniu eksport rosyjskiej ropy naftowej i paliw kształtował się na średnim poziomie 7,6 mln baryłek dziennie i był zaledwie 0,39 mln baryłek dziennie (5 proc.) niższy w porównaniu z okresem sprzed ataku Rosji na Ukrainę. Eksport ropy naftowej do UE i Wielkiej Brytanii zmniejszył się od początku roku o 0,88 mln baryłek dziennie do 1,7 mln baryłek dziennie" - zaznaczyli analitycy Reflex.
Co zrobią Chiny?
Zwrócili uwagę, że "import diesla do UE nadal utrzymuje się na wysokim poziomie 0,6 mln baryłek dziennie. Biorąc pod uwagę wchodzące w życie w grudniu tego roku i lutym 2023 embargo na rosyjską ropę naftową i produkty naftowe, Rosja będzie musiała znaleźć nowe rynki dla około 1,4 mln baryłek dziennie ropy naftowej i 1 mln baryłek dziennie produktów naftowych" - stwierdzili analitycy.
Ich zdaniem chiński rząd najprawdopodobniej zezwoli w IV kwartale tego roku na eksport 1,5 mln ton (12 mln baryłek) produktów naftowych (olejów, benzyn i paliwa lotniczego).
- Tanieje olej napędowy i benzyna. Zobacz paliwową mapę Polski
- Kolejny słaby tydzień na rynkach ropy. Tańsze surowce przełożą się na niższą inflację
"Wolumen 1,5 mln ton jest niewielki, ale na rynku nie brakuje spekulacji, że może być on znacznie wyższy. Oleje napędowe i opałowe z Chin i Indii mogą w 2023 roku stanowić istotną alternatywę dla objętego (od 5 lutego 2023 roku) embargiem UE produktu rosyjskiego. Z drugiej strony decyzja Chin może być wyrazem słabnącej konsumpcji na rynku wewnętrznym" - ocenili analitycy BM Reflex.
PR24, akg
REKLAMA
REKLAMA