Nadużycia w branży finansowej. Raport ostrzega przed głównymi zagrożeniami
Wyłudzenia produktów kredytowych i cyberataki pozostają głównym wyzwaniem w kontekście nadużyć w sektorze finansowym - wynika z raportu Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce i EY Polska. Wśród problemów eksperci podkreślali z kolei brak świadomości wśród klientów.
2022-10-26, 14:14
Zgodnie z udostępnionym raportem Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) i EY Polska "Nadużycia w sektorze finansowym. Edycja 2022", kluczowym zagrożeniem pozostają wyłudzenia produktów kredytowych i pożyczek. Respondenci podkreślali również rosnące znaczenie cyberataków, a w kontekście napotykanych problemów - brak świadomości wśród klientów oraz szybko zmieniające się schematy nadużyć.
Postrzeganie ryzyka
W ramach badania jego uczestnicy m.in. oceniali w czterostopniowej skali postrzegane ryzyko wystąpienia poszczególnych rodzajów nadużyć w okresie 12 miesięcy poprzedzających badanie. W powstałym zestawieniu pierwsze miejsce uzyskały wyłudzenia produktów finansowych (średnia ocen 2,9/4) - przed cyberatakami (średnia ocen 2,2/4). Niżej oceniano zagrożenie takimi nadużyciami, jak fałszowanie sprawozdania finansowego (1,9/4), nieautoryzowane transakcje (1,8/4), pranie pieniędzy (1,7/4) czy omijanie sankcji (1,6/4).
Jak wskazano w raporcie ZPF i EY Polska, zmieniające się i coraz bardziej wyrafinowane schematy działania sprawców nadużyć powodują, że w świetle postępującego rozwoju technologicznego zagrożenie cyberatakami z roku na rok będzie zyskiwało na znaczeniu.
"Przestępcy coraz częściej wolą działać w cyberprzestrzeni i zdalnie okradać klientów instytucji finansowej, niż np. wyłudzić pożyczkę za pomocą podrobionych dokumentów, pojawiając się osobiście w placówce" - zaznaczono.
Największym problemem brak świadomości zagrożeń
Oceniając ogólny stopień przygotowania sektora finansowego do walki z nadużyciami, 88 proc. ankietowanych stwierdziło, że ich instytucje są dobrze przygotowane do walki z nieprawidłowościami (poprawa o 11 punktów proc. względem ubiegłorocznego badania). Ponadto o 6 pp., do 2 proc. w 2022 r. względem 8 proc. w ub.r., spadł udział respondentów oceniających, że ich organizacja nie jest dobrze przygotowana.
Według przedstawicieli instytucji finansowych największym problemem związanym z nadużyciami jest brak świadomości wśród klientów, którzy nie zdają sobie sprawy z zagrożeń. Takiej odpowiedzi udzieliło 36 proc. respondentów. 33 proc. ankietowanych wskazał natomiast na szybko zmieniające się schematy nadużyć.
REKLAMA
Rośnie liczba ataków phishingowych
"Mając na względzie, jak poważnym zagrożeniem zdaniem instytucji finansowych są cyberataki, może wskazywać to na rosnącą rolę ataków phishingowych i kradzieży z kont, czyli nadużyć dotyczących cyberprzestrzeni, a jednocześnie bazujących na niskiej świadomości klientów" - ocenili autorzy raportu.
- Oto kolejna forma oszustwa. Przestępcy grożą wyciekiem danych. "Nie daj się złapać, bądź czujny!"
- Lawinowy wzrost ataków ransomware. Przez hakerów firmy tracą setki tysięcy złotych
Zdaniem uczestników badania w walce z nadużyciami mógłby pomóc szerszy dostęp do państwowych baz danych oraz konieczność stworzenia mechanizmów wymiany informacji pomiędzy instytucjami finansowymi - taką opinię wyraziło 39 proc. respondentów. Wskazywano przy tym m.in. na dostęp do bazy numerów PESEL lub baz organów podatkowych, aby móc zweryfikować klienta oraz jego deklarowane przychody. 28 proc. ankietowanych w kontekście rozwiązań, które mogłyby pomóc w zwalczaniu nadużyć, wskazało natomiast na odpowiednie rozwiązania IT.
REKLAMA
PAP/IAR, akg
REKLAMA