CPK podpisało umowę z Foster+Partners. Brytyjczycy zaprojektują terminal lotniska i dworzec kolejowy

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z konsorcjum Foster+Partners i Buro Happold, które będzie generalnym projektantem architektury, czyli tak zwanym master architektem. Do jego głównych zadań należy zaprojektowanie terminala pasażerskiego, dworca kolejowego i węzła transportowego.

2022-11-10, 11:47

CPK podpisało umowę z Foster+Partners. Brytyjczycy zaprojektują terminal lotniska i dworzec kolejowy

Wartość umowy to prawie 700 mln zł - równowartość 150 mln euro. Projekt koncepcyjny kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 roku.

Oferta Foster+Partners i Buro Happold została wybrana spośród firm zakwalifikowanych do dialogu konkurencyjnego. Ze zwycięskim konsorcjum na potrzeby tego zadania współpracuje polska pracownia projektowa Kuryłowicz&Associates.

Bujna zieleń i naturalne światło

- Zwycięzcę wyłoniliśmy w trybie dialogu konkurencyjnego. Jego częścią były warsztaty, podczas których kandydaci mogli przedstawić swoją wizję projektu CPK. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się jednak dopiero teraz. Razem ze światowymi architektami opracujemy ostateczny projekt najważniejszego elementu polskiego układu transportowego. To wyjątkowy moment - mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Jednym z głównych założeń projektu jest modułowość i konstrukcja zapewniająca efektywną rozbudowę portu lotniczego. Dzięki temu będzie możliwe wybudowanie i uruchomione lotniska do 2028 roku oraz przygotowanie go do obsługi do 40 mln pasażerów, a następnie bezproblemową rozbudowę tak, aby w 2060 roku móc osiągnąć docelowy poziom 65 mln obsłużonych pasażerów.

REKLAMA

Pierwsze koncepcje projektowe firmy Foster+Partners zaprezentowane w ramach postępowania przetargowego obejmują terminal przesiadkowy i strefę obsługi pasażerów, którą wypełnia bujna zieleń i naturalne światło. W tej tętniącej życiem przestrzeni ludzie gromadzą się przed podróżą lub oczekują na innych pasażerów. Miejsce to łączy trzy środki transportu: lotniczy, kolejowy i drogowy.


Pierwsze koncepcje projektowe firmy Foster+Partners zaprezentowane w ramach postępowania przetargowego obejmują terminal przesiadkowy i strefę obsługi pasażerów. Pierwsze koncepcje projektowe firmy Foster+Partners zaprezentowane w ramach postępowania przetargowego obejmują terminal przesiadkowy i strefę obsługi pasażerów.

- CPK to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w naszej części Europy. Pomimo ogromnej skali realizujemy ją zgodnie z harmonogramem, osiągając kolejne kamienie milowe. Dziś realizujemy jeden z najważniejszych z nich - inaugurację współpracy z master architektem, który będzie miał największy wpływ na kształt nowego lotniska. Jestem przekonany, że będzie ono nie tylko świetnie wyglądać, ale także zapewni najwyższą jakość obsługi pasażerskiej, która jest najważniejszym założeniem tego przełomowego projektu - mówi minister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Wizja "tkanej" formy architektonicznej

Przedstawiciele spółki podkreślają, że docelowy projekt zapewni optymalny poziom obsługi pasażerskiej, czyniąc obiekty lotniskowe bardziej dostępnymi. Funkcjonalny i elastyczny układ terminala, a także minimalizacja różnic między poziomami budynku, pozwolą zoptymalizować przesiadki.

- Jesteśmy niezmiernie dumni, że zostaliśmy wybrani przez CPK jako master architekt. Wierzymy, że nasza współpraca pozwoli opracować projekt, który stworzy centrum całkowicie zintegrowanego systemu transportowego. Wierzymy, że to przedsięwzięcie zrewolucjonizuje podróże po kraju i poza nim. Wizja "tkanej" formy architektonicznej jest świadomie i mocno wyrażona. Może ona kształtować budynek lotniska i prowadzić pasażerów przez jego wnętrza, służąc jednocześnie jako potężne symboliczne odniesienie do bogatego dziedzictwa kulturowego Polski - podkreśla Grant Brooker, dyrektor wykonawczy Foster+Partners.

REKLAMA


Pierwsze koncepcje projektowe firmy Foster+Partners zaprezentowane w ramach postępowania przetargowego obejmują terminal przesiadkowy i strefę obsługi pasażerów Pierwsze koncepcje projektowe firmy Foster+Partners zaprezentowane w ramach postępowania przetargowego obejmują terminal przesiadkowy i strefę obsługi pasażerów

Projekt architektoniczny będzie musiał stawić czoła wyzwaniom związanym z czasem, kosztami i jakością. Dlatego potencjał modularyzacji i prefabrykacji będzie zmaksymalizowany, co pozwoli na dostosowanie węzła transportowego do stale zmieniających się potrzeb i otoczenia inwestycji. W ten sposób powstanie elastyczny i przyszłościowy system, który przetrwa próbę czasu.

Idea zrównoważonego rozwoju

Foster+Partners to globalne biuro architektoniczne, urbanistyczne i projektowe, działające w oparciu o ideę zrównoważonego rozwoju. Posiada bogate doświadczenie w projektowaniu lotnisk, na przykład Chek Lap Kok Hong Kong, Beijing Capital, New Doha International, a także Londyn-Stansted, Panama-Tocumen i Kuwait International.


Pierwsze koncepcje projektowe firmy Foster+Partners zaprezentowane w ramach postępowania przetargowego obejmują terminal przesiadkowy i strefę obsługi pasażerów Pierwsze koncepcje projektowe firmy Foster+Partners zaprezentowane w ramach postępowania przetargowego obejmują terminal przesiadkowy i strefę obsługi pasażerów

Według przedstawianych wcześniej założeń budowa portu ma się rozpocząć w przyszłym roku. Koniec prac dla pierwszego etapu jest przewidziany na przełom 2027 i 2028 roku. Tak zwany komponent kolejowy będzie gotowy w 2034 roku.


PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej