Zima na kolei. PKP: są gotowe zespoły szybkiego reagowania, dworce będą otwarte

Kolejarze ogłaszają gotowość do zimy. Stały monitoring sieci kolejowej, bieżąca informacja pasażerska, dostosowane do warunków zimowych wagony, zespoły szybkiego reagowania i sprzęt do odśnieżania torów - tak kolejarze przygotowali się na zimowe warunki. PKP Polskie Linie Kolejowe oraz przewoźnicy ustalili zasady współpracy w warunkach zimowych.

2022-11-29, 10:49

Zima na kolei. PKP: są gotowe zespoły szybkiego reagowania, dworce będą otwarte
Liczba pasażerów kolei w 2022 rokiem nie tylko była wyższa o 6,3 miliona (+1,9%) w zestawieniu z 2019 rokiem, ale również stanowiła najwyższą wartość tego parametru osiągniętą w ostatniej dekadzie.Foto: Shutterstock/Locomotive74

Do pracy w warunkach zimowych wyznaczono 180 zespołów szybkiego reagowania. W dyspozycji jest 280 maszyn do odśnieżania między innymi pługi, odśnieżarki, kombajny. W akcjach zimowych uczestniczyć może 66 pociągów sieciowych PKP Energetyka, przystosowanych do odladzania sieci trakcyjnej. Przewidziano zabezpieczenie preparatem antyoblodzeniowym ponad 4 tys. kilometrów sieci trakcyjnej na głównych trasach. Prawie 20 tys. rozjazdów wyposażono w urządzenia elektrycznego ogrzewania, aby zapewnić ich sprawność podczas opadów śniegu.

Utrzymaniem obiektów kolejowych w zimie m.in. kładek i peronów zajmują się firmy sprzątające. Do ich obowiązków należy odśnieżanie i usuwanie lodu. Częstotliwość działań dostosowywana jest do warunków pogodowych. 

Na PKP pełna gotowość

- W akcji zimowej może uczestniczyć kilkanaście tysięcy osób. Wykorzystujemy monitoring warunków atmosferycznych, aby zespoły pracowników i sprzęt do odśnieżania jak najlepiej zapewniały przejezdność linii. Bieżąca współpraca z przewoźnikami ułatwia organizację podróży w przypadkach ewentualnych ograniczeń ruchu. W sytuacjach trudnych uruchamiamy zespoły zarządzania kryzysowego - powiedział Mirosław Skubiszyński, wiceprezes Zarządu PKP PLK.

Zimowym utrzymaniem kolejarze obejmują perony, kładki i dojścia dla pieszych, ponad 18 tysięcy kilometrów linii, blisko 25 tysięcy mostów i wiaduktów, ponad 13 tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych.

REKLAMA

Wagony gotowe na niższe temperatury

PKP Intercity przygotowały natomiast cały tabor i stacje postojowe do eksploatacji w warunkach zimowych. W Warszawie działa nowa, w pełni zautomatyzowana ekologiczna myjnia, która w zimie ma zapewnić przygotowanie pojazdów do podróży i przyspieszy czyszczenie.

- Kolej w Polsce przeżywa prawdziwy renesans. W tym roku przewieźliśmy już 50 milionów pasażerów, co jest rekordem w 20-letniej działalności spółki. Spodziewamy się, że ruch w okresie zimowym, zwłaszcza świąteczno-noworocznym i feryjnym nie osłabnie, a to oznacza dla nas ogromne wyzwanie. Zimą na wszelkie możliwe scenariusze będziemy przygotowani - powiedział Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

Od początku września do 21 listopada tego roku wykonano przeglądy wszystkich pojazdów, jakimi dysponuje spółka. W ramach przygotowania do zimy przeprowadzono przeglądy oraz dokonano weryfikacji stanów magazynowych podzespołów, oraz części zamiennych, które mają służyć jak najszybszemu eliminowaniu potencjalnych usterek taboru. 

Otwarte dworce 

W okresie zimowym, gdy będą spadki temperatury poniżej -10 stopni wszystkie dworce czynne całodobowo nie będą zamykane na nocną przerwę techniczną. W przypadku znacznego spadku temperatury oraz w sytuacjach nadzwyczajnych spółka PKP odpowiedzialna za dworce może podjąć decyzję o całodobowym otwarciu pozostałych dworców kolejowych.

REKLAMA

7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę działa Centrum Wsparcia Klienta. Zapewnia podróżnym wsparcie na każdym etapie podróży. Pracownicy Centrum współpracują z obsługą składów pasażerskich, aktualizują komunikaty dla pasażerów wygłaszane w pociągach, na dworcach i peronach, nadzorują przejazdy osób z niepełnosprawnością. W przypadku utrudnień Centrum uczestniczy w organizacji zastępczej komunikacji.

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej