Dofinansowania inwestycji lokalnych. Jarosław Krajewski: rząd PiS wsparł ponad 800 projektów

Na czwartkowym spotkaniu z mieszkańcami warszawskiej dzielnicy Bemowo politycy Prawa i Sprawiedliwości przekonywali, że rząd wspiera inwestycje lokalne. Poseł PiS Jarosław Krajewski wyjaśnił, że w ciągu ośmiu lat rządów dofinansowano ponad 800 projektów.

2023-04-27, 23:00

Dofinansowania inwestycji lokalnych. Jarosław Krajewski: rząd PiS wsparł ponad 800 projektów
Poseł PiS Jarosław Krajewski, na spotkaniu z mieszkańcami Warszawy, wymieniał inwestycje lokalne dofinansowane przez rząd PiS. Foto: Shutterstock/APChanel

Poseł Jarosław Krajewski zaznaczył, że w ciągu ośmiu lat rządów Prawa i Sprawiedliwości, władze centralne dofinansowały ponad 800 projektów zrealizowanych lub będących w trakcie realizacji.

Wielkie inwestycje rządowe w Warszawie. Krajewski: dotrzymujemy słowa

- My dotrzymujemy danego słowa i również możemy powiedzieć, że dotrzymaliśmy słowa, jeśli chodzi o inwestycje w Warszawie - powiedział Jarosław Krajewski. Przypomniał, że politycy Platformy Obywatelskiej obiecywali cztery razy budowę obwodnicy śródmiejskiej i słowa nie dotrzymali. - Nie została wybudowana i nie jest nawet przygotowana do realizacji - podkreślił.

Zaznaczył, że w roku 2023, rząd PiS przekazał warszawskiemu samorządowi ponad 3,3 mld zł subwencji oświatowej i nakłady rządu na warszawska edukację przekraczają już 50 procent. - Rok do roku zapewniliśmy 20 proc. środków więcej w ramach subwencji oświatowej, a Rafał Trzaskowski niestety nie odpowiedział pozytywnie na nasz apel, żeby w budżecie Warszawy zagwarantować wzrosty nakładów samorządowych o 20 procent - dodał.

Poseł PiS przypomniał, że ze środków rządowych sfinansowana została Południowa Obwodnica Warszawy, budowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej, liczne inwestycje w budowę kompleksów oświatowych i dróg. - To łącznie ponad 300 mln zł. To rekordowe środki z budżetu państwa - dodał.

REKLAMA

Podkreślił, że rząd przeznaczył w ostatnich dniach 25 mln zł na przebudowę placu Na Rozdrożu i ulicy Szyszkowej.

Rządowe inwestycje w infrastrukturę

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podkreślił, że w tej chwili realizowany jest olbrzymi program budowy dróg szybkiego ruchu za blisko 150 mld zł, krajowy program kolejowy - 77 mld zł, krajowy program Kolej+ - 13 mld zł. - Warszawa jest największym węzłem transportowym - kolejowym i drogowym. Obsługa Warszawy, jako stolicy państwa, jest niezwykle ważna - zaznaczył.

Bittel przypomniał, że oprócz Południowej Obwodnicy Warszawy ze środków rządowych rozbudowano drogi w kierunku na Białystok, S8, S7, otwarte w czwartek lotnisko w Radomiu.

- Niezwykle ważne są też inwestycje w drogi lokalne - gminne i powiatowe. Wielomilionowe inwestycje z funduszu rozwoju dróg służą temu, by tę tkankę transportową w małych ojczyznach poprawiać. I to jest realizowane na niespotykana skalę - powiedział dodając, że bez dobrych dróg nie ma jak układać dobrego rozkładu jazdy autobusów.

REKLAMA

Niespotykane nakłady na kolej

- Ogromne inwestycje dotyczą też transportu kolejowego, który jest najbardziej bezpieczny i ekologiczny - podkreślił. Na Mazowszu - poinformował - przeznaczono na inwestycje kolejowe blisko 5 mld zł poczynając od przebudowy warszawskiej średnicy, stacji Warszawa Zachodnia (największa tego typu inwestycja w Polsce), w kolejnym kroku modernizacji stacji Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna i Warszawa Śródmieście, linii kolejowej pomiędzy nimi, tunelu i mostu przez Wisłę.

- Środki na to są zagwarantowane. Przygotowaliśmy się do tej inwestycji. Zmodernizowaliśmy linię obwodową, stację Warszawa Gdańska, most Gdański jest już dwutorowy, uruchomiliśmy stację Warszawa Główna - dodał.

Zaznaczył, że te inwestycje powodują trudności w ruchu kolejowym (szczególnie, gdy dojdzie do modernizacji średnicy), ale, jak zapewnił, będą podjęte działania, żeby te trudności były jak najmniejsze.

Powstają nowe trasy kolejowe

- Bez drożnej, z większą przepustowością, średnicy, nie można mówić o rozwoju transportu kolejowego w całej Polsce. Bo to jest najważniejszy węzeł kolejowy - podkreślił. - W związku z tym modernizujemy też dojazdy do Warszawy - dodał.

REKLAMA

Wymienił zmodernizowaną trasę do Lublina od Otwocka, rozpoczętą Warszawa Wschodnia-Warszawa Wawer, w kolejnym etapie Warszawa Wawer-Otwock. - Żeby na odcinku do Otwocka były cztery tory - dwa dalekobieżne i dwa aglomeracyjne - wyjaśnił.

- Do tego zmodernizowana linia do Grodziska Mazowieckiego i w kierunku Lublina. Planowane są tam cztery tory i podwyższenie prędkości pociągów. Podniesiona prędkość na linii do Radomia. Dodatkowe przystanki Warszawa Powązki i Warszawa Targówek - wymienił.

"Warszawa nie przeznacza pieniędzy na inwestycje"

Poseł PiS Paweł Lisiecki podkreślił, że Warszawa jest bardzo zakorkowanym miastem, a od prawie 20 lat nie może zostać dokończona wewnętrzna obwodnica. - Wygląda na to, że władze Warszawy mają inne plany, żeby przeznaczać pieniądze na inne inwestycje, np. na słynny "paleciak" na placu Bankowym, czy tramwaj różnorodności - ocenił.

- Tam, gdzie rząd PiS ma dobrego partnera samorządowego, to środki są lokowane dosyć dobrze - zaznaczył. - W Warszawie są też inwestycje, ale w większości to propozycje z dzielnic - wyjaśnił.

REKLAMA

Zaznaczył, że Warszawa co roku ma nadwyżkę w budżecie, ale nie przeznacza ich na inwestycje. - A te pieniądze będą traciły na wartości - dodał.

Radny województwa mazowieckiego Michał Grodzki przypomniał, że w czwartek została podjęta decyzja o przekazaniu środków dla wszystkich województw m.in. Mazowsza w kwocie ponad 733 mln zł na to, żeby miały środki na wkład własny do inwestycji unijnych.

Czytaj również:

PAP/jmo

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej