Jak rozwijać i unowocześniać kolej? Debata o wielkich inwestycjach i nowych rozwiązaniach w PKP

Realizowany na rekordową skalę program inwestycji w dworce, tabory, linie kolejowe to wyznaczniki dynamicznego rozwoju polskich kolei w czasie ostatnich lat. Skalę inwestycji i szczegóły realizowanych projektów przedstawiono podczas debaty "Rozwój i unowocześnianie kolei: wielkie inwestycje i nowe rozwiązania" w ramach III Kongresu Rozwoju Kolei.

2023-06-07, 20:01

Jak rozwijać i unowocześniać kolej? Debata o wielkich inwestycjach i nowych rozwiązaniach w PKP
Na PGE Narodowym odbył się III Kongres Rozwoju Kolei. Foto: materiały Grupy PKP

Czy w Polsce możemy mówić obecnie o renesansie kolei? Przedstawiciele Grupy PKP S.A. wskazują, że tak, a rozwój i unowocześnianie transportu kolejowego wkroczyły w nową fazę.

Jak mówili prelegenci, pasażerowie wybierają kolej że względu na szybkość i wygodę dojazdu do celu. Sukces jest widoczny szczególnie w obszarze przewozów pasażerskich. Firmy przedstawiają rekordowe wyniki w przewozie pasażerów i towarów.

Nowoczesne dworce

Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A., mówił, że kluczem do sukcesu stają się odnawiane i modernizowane dworce kolejowe. Podkreślił, że "dworce kolejowe stają się po modernizacji wizytówką miast, to wrota do miasta".

- PKP S.A. realizuje w tej chwili największy program inwestycyjny w historii - poinformował Ireneusz Maślany, mówiąc o programie inwestycji dworcowych. - To około 200 dworców, objętych programem inwestycyjnym o wartości ok. 3,3  mld zł. Dotychczas ok. 80 dworców już zostało udostępnionych pasażerom i zdecydowanie poprawiły wizerunek kolei - wyjaśnił prezes.

REKLAMA

Rozmowa z Arturem Resmerem, członkiem zarządu PKP Intercity S.A.

Jak zaznaczył, w działaniach modernizacyjnych konieczna jest m.in. współpraca z konserwatorami zabytków, ponieważ 110 dworców jest pod ich ochroną. - Wielkim wyzwaniem, było ukazanie piękna dworców i zachowanie wszystkich walorów artystycznych, przy jednoczesnym wprowadzeniu wszystkich elementów nowoczesności – powiedział, wymieniając współczesne udogodnienia dla pasażerów i przygotowanie dworców dla wszystkich grup podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami.

Tabor wysokich prędkości

W całej Polsce funkcjonuje 1900 stacji kolejowych i dla spółek kolejowych najważniejsi są korzystający z nich pasażerowie. Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity S.A. mówił, że PKP Intercity jest nastawione by w roku 2030 móc przewieźć 88 mln pasażerów.

Paneliści byli zgodni, że inwestycje pomogą rozwinąć potencjał polskich kolei, by stawały się wyborem nowych klientów i pasażerów Paneliści byli zgodni, że inwestycje pomogą rozwinąć potencjał polskich kolei, by stawały się wyborem nowych klientów i pasażerów, fot. materiały Grupy PKP

- Staramy się przez nasze inwestycje w tabor podnieść prędkość przejazdów aby do roku 2030 prędkości większości składów wynosiły 160-250 km/h – zapowiedział Jarosław Oniszczuk.

Wyjaśnił, że jego spółka planuje zakup nowych pojazdów jeszcze w tym roku i na początku przyszłego ogłosić przetarg na następne szybkie pociągi. - Dzięki inwestycjom i nowoczesności widzimy całkiem inny poziom rozwoju. Możemy nie tylko zwiększyć komfort i bezpieczeństwo naszych pasażerów, ale w perspektywie obniżyć też koszty – stwierdził członek zarządu PKP Intercity.

REKLAMA

Rozmowa z Arturem Resmerem, członkiem zarządu PKP Intercity S.A.

Przewozy między Polską a Ukrainą

- Na przykładzie spółki PKP LHS mogę powiedzieć, że jesteśmy w takim miejscu, które pozwoliło nam w roku ubiegłym i w pierwszych miesiącach tego roku, odpowiedzieć na wyzwania związane z przewozami pomiędzy Ukrainą a Polską, i zrealizować to na rekordowym poziomie – mówił Dariusz Sikora, członek zarządu PKP LHS sp. z o.o.

- LHS, Linia Hutnicza Szerokotorowa, linia o innej szerokości niż sieć w Polsce, jest częścią łańcucha logistycznego i zawsze, by wykorzystać zdolność transportową, musi być możliwość odwiezienia ładunku do portów, do ostatecznego odbiorcy. Bardzo mocno stawiamy na terminale przeładunkowe, co nam pozwoli, zdolności w zakresie transportu wykorzystać w całości – podkreślił Dariusz Sikora.

Dodał, że LHS działał aktywnie w niesieniu pomocy Ukrainie i w trudnej sytuacji był także w stanie podjąć się przewozów pasażerskich. - Uzyskaliśmy certyfikat na przewozy pasażerskie i przewieźliśmy ponad 60 tys. uchodźców – poinformował prezes PKP LHS. Wyjaśnił, że infrastruktura rozwijana do przewozów towarowych doskonale sprawdziła się w przewozie pasażerów.

Wszyscy mówcy byli zgodni, że inwestycje pomogą rozwinąć potencjał polskich kolei, by stawały się wyborem nowych klientów i pasażerów.

REKLAMA

Artykuł sponsorowany / Grupa PKP


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej