Szybciej, więcej przystanków i wygodniej. Kolej po wprowadzeniu korekty rozkładu jazdy

160 km/h na linii Warszawa - Radom. Od niedzieli 11 czerwca pociągi na tej wyremontowanej trasie mogą rozwinąć maksymalną planową prędkość. Dzięki temu odległość między tymi dwoma miastami można pokonać w niecałą godzinę. Kolejarze zapowiadają także dalszą modernizację linii nr 8 aż do Krakowa.

2023-06-12, 14:08

Szybciej, więcej przystanków i wygodniej. Kolej po wprowadzeniu korekty rozkładu jazdy
W ocenie Ministra Infrastruktury, dzisiaj pociągi regionalne i dalekobieżne zatrzymują się na ok. 200 stacjach i przystankach więcej niż 8 lat temu. To łącznie ok. 600 tys. osób, które zostały włączone do sieci kolejowej. Foto: PKP PLK SA/Twitter

Krótszy czas przejazdu został wpisany w letnią korektę rozkładu jazdy na kolei, który wszedł w życie wczoraj, 11 czerwca. Pociągi mogą rozwinąć na trasie z Warszawy do Radomia nawet 160 km/h. Najszybsze pociągi, które na tej trasie zatrzymują się jedynie na czterech przystankach, pokonają ponad 100-kilometrowy dystans w 57 minut.

Nieco wolniej pojadą składy, które zatrzymują się na większej liczbie stacji. Będzie to jednak krótszy czas, niż przed niedzielą. Wówczas pociągi mogły jechać maksymalnie 120 km/h.

Duża przepustowość i efektywność

Linia Warszawa - Radom jest jedną z ważniejszych tras w województwie mazowieckim. Jednak długi czas przejazdu powodował, że przez lata wiele osób, które chciały podróżować do i ze stolicy, wybierały samochód. Dzięki skróconemu czasowi przejazdu, kolej stała się konkurencyjna względem przewoźników drogowych.

Remont linii kolejowej na odcinku Warszawa - Radom kosztował 1,7 mld zł. W ramach inwestycji wymieniono tory, rozjazdy, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem.

REKLAMA

W ramach tego projektu powstało kilkanaście nowych przystanków kolejowych, co przyczyniło się do redukcji tak zwanego wykluczenia komunikacyjnego. Linia na całej długości jest dwutorowa, dzięki czemu ma dużą przepustowość i efektywność - stąd możliwość zwiększenia prędkości.

To niejedyne udogodnienia, które zostały wprowadzone wraz z korektą rozkładu jazdy na kolei. Po blisko 30 latach pociągi powróciły na trasę nad Zalew Zegrzyński. Linię obsługują pociągi warszawskiej SKM. Po 20 latach składy wróciły na odcinek Ostrołęka - Chorzele. Inauguracja tej przywróconej trasy odbyła się wczoraj.

Zmiany dotyczące innych miejsc

- W wielu miejscach Polski możemy się cieszyć z dodatkowych przystanków, łącznic, mostów kolejowych. To jest efekt realizacji Krajowego Programu Kolejowego. To największy program inwestycyjny o wartości 77 mld zł - powiedział podczas spotkania z dziennikarzami w Radomiu wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel zapowiedział, że planowana jest dalsza modernizacja linii nr 8, która dalej biegnie przez Skarżysko-Kamienną, Kielce aż do Krakowa.

REKLAMA

W letniej korekcie rozkładu jazdy na kolei znalazły się też zmiany dotyczące innych miejsc w Polsce.

Na Dolnym Śląsku powróciło połączenie Świdnicy z Jedliną-Zdrojem. W Krakowie został otwarty trzeci i zarazem ostatni most kolejowy nad Wisłą, co pozwala na prowadzenie ruchu pociągów po czterech torach między Krakowem Głównym i Krakowem Płaszowem.

Kraków i woj. świętokrzyskie

Ponadto zakończyła się budowa łącznicy kolejowej w Kalwarii Zebrzydowskiej, co usprawni ruch kolejowy na trasie łączącej Małopolskę z woj. śląskim. Czas przejazdu między Krakowem a Bielskiem-Białą skrócił się o ponad 10 minut.

W województwie świętokrzyskim po nowej łącznicy Czarnca - Włoszczowa Północ jeżdżą regionalne pociągi pasażerskie, m.in. relacji Skarżysko-Kamienna - Częstochowa i Kielce - Częstochowa.

REKLAMA

Nowy tor między Centralną Magistralą Kolejową, a linią Kielce - Fosowskie daje przewoźnikom możliwości planowania lepszych połączeń m.in. w kierunku Warszawy i Łodzi.

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej