PARP chce pomóc branży turystycznej. Pieniądze pochodzą z funduszy europejskich

Pieniądze z funduszy europejskich przyczynią się do poprawy konkurencyjności branży turystycznej w Polsce i zwiększą jej odporność na potencjalne kryzysy informuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Agencja uruchomi konkursy skierowane m.in. do małych i średnich firm z sektora. Dotyczą one zwłaszcza firm ze wschodnich województw Polski.

2023-07-04, 15:00

PARP chce pomóc branży turystycznej. Pieniądze pochodzą z funduszy europejskich
Puszcza Białowieska. Na tzw. "Ścianie Wschodniej" jest wiele miejsc wciąż nie odkrytych przez turystów.Foto: pixabay

Jeszcze w tym roku PARP planuje uruchomić dwa konkursy, w których będą mogli uczestniczyć przedsiębiorcy z branży turystycznej. Pierwszy to "Zrównoważona turystyka" - to  konkurs finansowany z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Jego celem  "jest działanie na rzecz rozwoju turystyki makroregionalnej, z wykorzystaniem potencjału wielokulturowego dziedzictwa i unikalnych zasobów przyrodniczych". Nabór do konkursu "Zrównoważona turystyka" będzie prowadzony od 12 października 2023 r. do 31 stycznia 2024 r. 

Ile pieniędzy na "Zrównoważoną turystykę"?


Budżet konkursu PARP to 630 mln zł, a ze wsparcia będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy zdecydują się np. na "modernizację lub budowę obiektów lub przestrzeni stanowiących element zintegrowanego produktu turystycznego (...) lub budowę infrastruktury ułatwiającej dostęp do ww. miejsc". Wyjaśniono, że chodzi m.in. o udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, zagospodarowanie terenu z poszanowaniem standardów ochrony zieleni czy np. poprawę komunikacji do atrakcji turystycznych.

Wsparciem ma być objęte stworzenie ponadregionalnych produktów np. szlaków turystycznych aby pokazać wiele nieznanych walorów historycznych, kulturowych, przyrodniczych i krajobrazowych. Wsparcie przyczyni się do rozwoju ruchu turystycznego w mniej znanych miejscowościach Polski Wschodniej, "o wysokim potencjale i pozwoli na oferowanie zróżnicowanych form turystyki".

Konkurs HoReCa


Drugi konkurs, który - jak wskazano - w najbliższym czasie ogłosi PARP, to konkurs HoReCa realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. W naborze będą mogły wziąć udział podmioty wspierające rozwój przedsiębiorczości w zakresie działalności badawczej, rozwojowej lub innowacyjnej.

Zostanie wyłonionych pięciu operatorów regionalnych odpowiedzialnych za udzielanie, na drodze konkursowej, wsparcia przedsiębiorcom z sektora MŚP na unowocześnienie lub dywersyfikację działalności prowadzonej w branżach HoReCa, turystyka lub kultura. Celem takiego działania m.in. jest zwiększenie odporności na wypadek kolejnych kryzysów, takich jak np. kolejna pandemia.

Turystyka mocno poturbowana przez COVID-19


PARP wskazała, że sektor turystyczny był jednym z najmocniej dotkniętych przez wybuch pandemii wirusa COVID-19. Napisano, że w związku z ograniczeniami zarówno firmy świadczące usługi hotelarskie, jak i gastronomiczne znalazły się w bardzo trudnej sytuacji – większość musiała zawiesić swoją działalność. Mimo obserwowanego w 2022 roku ożywienia branża wciąż nie osiągnęła wyników sprzed pandemii.

Z turystycznych obiektów noclegowych w 2022 r. skorzystało 34,2 mln gości i wobec 2021 r. było to odpowiednio o 54,3 proc. więcej. Największa liczba turystów przebywała w obiektach noclegowych w województwie mazowieckim – 5,9 mln, następnie w małopolskim – 5,2 mln oraz po ponad 3 mln w województwach: dolnośląskim (3,7 mln), zachodniopomorskim i pomorskim (po 3,3 mln). W porównaniu z 2021 r. wzrost liczby turystów korzystających z bazy noclegowej odnotowano we wszystkich regionach.

REKLAMA

Nowe trendy usług turystycznych


PARP uważa, że sektor turystyki czekają zmiany, które wynikają m.in. z trendów widocznych w społeczeństwie. Chodzi m.in. o demografię, rosnącą zamożność, rozwój cyfryzacji, w tym rozrastający się sektor e-usług związanych z turystyką. Jako przykład zmian w sektorze związanych z cyfryzacją podano funkcjonowanie takich portali jak booking.com czy Airbnb.com.

Ponadto - jak wskazano - internet jest jednym z najważniejszych kanałów promocji sektora i motywowania przedsiębiorców do podnoszenia jakości usług, np. w obawie przed krytycznymi opiniami.

Ogromnym problemem sektora turystki w Polsce i za granicą, jest mała konkurencyjność zatrudnienia. Oferowane pensje są niskie wobec innych branż, a samo zatrudnienie często nie jest stabilne (m.in. ze względu na formę – umowy cywilnoprawne), co skutkuje dużą rotacją pracowników. Dlatego na rynku jest coraz mniej osób chętnych do pracy w tej branży, co wiąże się z koniecznością większej dbałości o pracowników jeśli chodzi np. o wynagrodzenia czy ogólną atmosferę pracy.


PR24/PAP/sw


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej