Nowoczesna profilarka kupiona przez PKP PLK. Ułatwi właściwe utrzymanie infrastruktury kolejowej
Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM w Poznaniu (spółka zależna PKP Polskich Linii Kolejowych), zakupiła nowoczesną profilarkę. Maszyna, zaprezentowana w trakcie targów kolejowych w Gdańsku, ma zapewnić wysoką jakość prac na torach i rozjazdach. Urządzenie kosztowało ok. 50 mln złotych netto.
2023-09-21, 11:35
"Zakupiona dla Zakładu Robót Komunikacyjnych - Dom w Poznaniu nowa profilarka dystrybuująca Plasser Balast Express L z trzema transporterami materiałów sypkich MFS-120 S.C. pozwoli na szybsze wykonywanie prac, co ma znaczenie m.in. dla sprawnego kursowania pociągów" - przekazało w komunikacie biuro prasowe PKP PLK.
Rozwój i nowe technologie
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, cytowany w komunikacie zaznaczył, że inwestowanie w rozwój, nowe technologie oraz zakupy najnowocześniejszych sprzętów przez zarządcę linii kolejowych są niezwykle istotne dla sprawnej i szybkiej realizacji prac. "Pasażerom umożliwiają wygodne i punktualne podróże, a przewoźnikom towarowym płynny przewóz ładunków koleją" - mówił.
"Konsekwentnie inwestujemy w parki maszynowe PLK SA oraz spółek zależnych" - stwierdził cytowany w komunikacie prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel. Dodał, że nowoczesny sprzęt zapewnia właściwe utrzymanie infrastruktury kolejowej, co jest niezwykle istotne podczas realizacji największego od lat programu modernizacji polskich kolei, zgodnie z wymogami ochrony środowiska. "Zakup specjalistycznych maszyn to także inwestycja w bezpieczeństwo" - podkreślił.
Działanie profilarki
Jak podało biuro prasowe PKP PLK, profilarka dystrybuująca profiluje tor, zbiera nadmiar tłucznia oraz uzupełnia go w torach i rozjazdach, jeśli jest taka konieczność. Wyposażona jest w pług centralny oraz pługi boczne, dwa zespoły szczotek oraz szczotki obrotowe do czyszczenia przytwierdzeń torów i rozjazdów.
Profilarka jest dwuczłonowa i współpracuje z zakupionymi z transporterami MFS-120 S.C. (maksymalnie z trzema), które wpinane są pomiędzy człony maszyny. Nowa maszyna jest wyposażona w zasobnik tłucznia o pojemności 15 m. sześć. Wydajność profilowania toru wynosi ok. 3200 metrów na godzinę. Wyposażona jest w system zbierania deszczówki z dachu maszyny, zapewniając wodę systemowi zraszania tłucznia i eliminując pylenie w trakcie pracy. Została zaprojektowana do współpracy z wysokowydajnymi podbijarkami. Wskazano, że nowa maszyna umożliwi najwyższą jakość pracy w torach i rozjazdach dzięki technologii właściwego pozycjonowania zespołów roboczych.
W komunikacie podano, że zakup profilarki był możliwy dzięki dokapitalizowaniu spółki zależnej przez PLK SA. Koszt nowej maszyny wynosi ok. 50 mln zł netto.
PolskieRadio24.pl/ IAR/ PAP/ mib
REKLAMA