Na rynki unijne trafiła rekordowa ilość polskiej żywności. Znamy najnowsze dane

Do sierpnia aż 73 proc. eksportowanych produktów rolno-spożywczych trafiło na rynki unijne. Najważniejszymi produktami eksportowymi były wyroby tytoniowe, mięso drobiowe i produkty mleczne  - informuje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR). 

2023-10-21, 10:00

Na rynki unijne trafiła rekordowa ilość polskiej żywności. Znamy najnowsze dane
Ze wstępnego szacunku analityków z UCE Research wynika, że na początku kwietnia w sklepach było drożej średnio o 3,5 procent rok do roku.Foto: Shutterstock/Aleksei Potov

W okresie styczeń-sierpień 2023 r. wartość eksportu ogółem towarów rolno-spożywczych z Polski wyniosła 34,1 mld euro (157 mld zł) i była o 11 proc. wyższa niż przed rokiem.

Na rynku UE w okresie ośmiu miesięcy 2023 r. sprzedano towary o wartości 25 mld euro, czyli o wartości o 9 proc. wyższej niż rok wcześniej. Udział rynku Unii Europejskiej w polskim eksporcie wyniósł 73 proc.

Polska żywność to produkt z kategorii "premium"

- Od lat Unia Europejska jest głównym odbiorcą polskich produktów i w tym roku ta tendencja nie zmieniła się. Decydują  o tym wieloletnie kontrakty handlowe, dobra oferta polskich firm, bliskość rynków odbiorców oraz zbliżone upodobania importerów naszej żywności - uważa wicedyrektor KOWR Marcin Wroński.

Jak zauważył, osiągnięcie dobrych wyników eksportowych było możliwe dzięki relatywnie wysokim cenom transakcyjnym na rynku unijnym spowodowanym przez wojnę na Ukrainie. Dużo też zależy od kursu złotego wobec euro, od lutego 2023 r. do końca lipca 2023 r. złoty umacniał się, co niekorzystnie wpływało na obroty handlowe.

REKLAMA

Co eksportujemy do UE? 

Do krajów Wspólnoty Polska sprzedaje głównie: wyroby tytoniowe (o wartości 2,6 mld euro), mięso drobiowe (2,1 mld euro), produkty mleczne (1,6 mld mln euro), pieczywo i wyroby piekarnicze (1,3 mld euro), mięso wołowe (1,2 mld euro), karmę dla zwierząt (1,1 mld euro), a także wyroby czekoladowe (1 mld euro) - wynika z danych Biura Analiz i Strategii KOWR.

Czołowym odbiorcą polskiej żywności wciąż pozostają Niemcy. Przychody z eksportu do tego kraju były na poziomie 8,7 mld euro, co oznacza 14 proc. wzrost. Kolejne miejsca zajmują Niderlandy (2,1 mld euro), Francja (2,1 mld euro), Włochy (1,6 mld euro) i Czechy, do których wartość wywozu zwiększyła się o 14 proc. do 1,6 mld euro.

Według wiceprezesa Wrońskiego z KOWR, istotne jest stałe poszukiwanie nowych rynków zbytu, gdyż to pozwala na zwiększenie eksportu. Ale - jak mówił - nie jest to proces ani krótki, ani łatwy bo wymaga wielu uzgodnień np. świadectw zdrowia dla produktów zwierzęcych i roślinnych. Jego zdaniem trzeba "nauczyć się" handlu z odbiorcami np. w Azji czy Afryce, poznać ich zwyczaje czy gusta miejscowych konsumentów.

Nowe kierunki eksportu żywności

Polscy eksporterzy odnotowali wzrost eksportu do krajów poza unijnych (tzw. krajów trzecich) aż o 17 proc. W sumie do tych krajów sprzedano produkty rolno-spożywcze o wartości 9,2 mld euro (42 mld zł).

REKLAMA

Poza kraje UE z Polski eksportowano: pszenicę (887 mln euro, 3,3 mln ton), produkty mleczne (789 mln euro, 421 tys. ton), mięso drobiowe(630 mln euro, 341 tys. ton), pieczywo i wyroby piekarnicze, czekoladę i wyroby czekoladowe oraz wyroby tytoniowe.

Największymi odbiorcami polskiej żywności w krajach trzecich, podobnie jak w latach poprzednich, były przede wszystkim: Wielka Brytania, Ukraina, Stany Zjednoczone oraz Arabia Saudyjska, a także Nigeria, Turcja, i Izrael.

Co z importem żywności?

W okresie I-VIII br. import towarów rolno-spożywczych z Polski wyniósł 21,6 mld euro (100 mld zł) i był o 6 proc. wyższy niż przed rokiem. Wzrost wartości importu był wynikiem rosnących cen transakcyjnych sprowadzanych surowców - wyjaśnił Wroński.

Dodatnie saldo wymiany handlowej wyniosło 12,5 mld euro (57 mld zł) i było o 21 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2022 r.

REKLAMA

PR24/PAP/sw


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej