Pociągi dla CPK. Uchwała taborowa rządu określa wymagania techniczne

Spółka taborowa CPK zakupi ponad 100 elektrycznych składów, które będą później wynajmowane przewoźnikom. Uchwała taborowa CPK została przyjęta przez rząd. W czwartek spółka przedstawiła jej szczegóły. Takie wymagania będą musiały spełnić pociągi dla linii Kolei Dużych Prędkości.

2023-11-09, 11:18

Pociągi dla CPK. Uchwała taborowa rządu określa wymagania techniczne
CPK ma zostać uruchomiony w 2028 roku. Jego integralną częścią będzie stacja kolejowa, połączona z całym krajem.Foto: CPK

Prędkość eksploatacyjna do 250 kilometrów na godzinę , dwa systemy zasilania, system informacji pasażerskiej uwzględniający dane lotniskowe, energooszczędność i komfort.

Uchwała przewiduje powołanie przez CPK spółki zależnej, której głównym zadaniem będzie zakup i zarządzanie taborem, niezbędnym do obsługi projektowanych linii Kolei Dużych Prędkości.


Posłuchaj

Marcin Horała o pociągach dla CPK. 0:24
+
Dodaj do playlisty

 

W myśl zapisów nowy tabor będzie spełniał szereg wymogów technicznych i jakościowych i zapewni komfort oraz bezpieczeństwo. Wśród najważniejszych wytycznych nalazły się między innymi zapisy o prędkości 250 kilometrów na godzinę, wymogi dla osób z ograniczoną mobilnością, energooszczędność oraz dostosowanie do nowoczesnych systemów sterowania ruchem.  Składy będą też musiały posiadać liczne udogodnienia dla pasażerów.

REKLAMA


Posłuchaj

Mikołaj Wild mówi u pociągach dla CPK 0:24
+
Dodaj do playlisty

 

Na jaką trasę trafią pierwsze składy elektryczne?

Zgodnie z harmonogramem, priorytetem będzie zakup taboru przeznaczonego do przewozu pasażerów na pierwszej linii KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź, która zostanie uruchomiana wraz z rozpoczęciem działalności komercyjnej lotniska CPK.

Na podstawie uchwały spółka CPK będzie mogła powołać tak zwany "pool taborowy". Jest to rozwiązanie, które sprawdza się na wielu rynkach kolejowych Europy Zachodniej. Operatorzy działający w tym modelu wykorzystują pociągi zakupione od producentów w dużej liczbie, które następnie wynajmują przewoźnikom w trybie przetargowym w ramach wieloletnich umów.

Zgodnie z przyjętą uchwałą spółka taborowa powołana przez CPK będzie mogła pozyskiwać inwestorów mniejszościowych - prywatnych lub publicznych. W istotnym stopniu będzie finansowana instrumentami dłużnymi, np. przez banki, fundusze inwestycyjne, towarzystwa ubezpieczeniowe i fundusze emerytalne.

REKLAMA


Program kolejowy CPK Program kolejowy CPK

Jakie wydatki inwestycyjne?

Szacunkowe nakłady inwestycyjne na nowe pojazdy szynowe, w latach 2024-2030 mają wynieść 8,7 miliarda złotych, a w perspektywie do 2035 roku od 16-20 miliardów złotych.

Założenia są takie, że duża ich część zasili polską gospodarkę, na przykład rynek producentów taboru i poddostawców systemów.

Realizując postanowienia uchwały taborowej, CPK planuje przed powołaniem spółki taborowej, przeprowadzenie dalszych analiz dotyczących cech funkcjonalnych taboru. Przeprowadzi też konsultacje między innymi  z przewoźnikami kolejowymi i z organizacjami reprezentującymi osoby niepełnosprawne w celu maksymalnego uwzględnienia ich potrzeb.

Rynek kolejowych  przewozów pasażerskich przeżywa renesans

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego  od 2015 roku w Polsce notuje się wzrost liczby przewożonych koleją pasażerów. Wyjątkiem był okres pandemii COVID – 19. Od 2021 roku statystyki Urzędu Transportu Kolejowego pokazują rosnącą liczbę podróżnych. W 2022 roku osiągnęła ona poziom 342 miliony, tym samym przekraczając najlepsze dotychczas wyniki z 2019 roku.

REKLAMA

Z opracowań spółki CPK wynika, że po uruchomieniu w Polsce pierwszych połączeń kolei dużych prędkości, nastąpi  dynamiczny wzrost liczby pasażerów. Analizy przeprowadzone w Pasażerskim Modelu Transportowym, czyli modelu CPK do prognozowania ruchu wskazują, że nowe linie kolejowe przyczynią się do dwukrotnego wzrostu liczby pasażerów w pociągach dalekobieżnych w Polsce do 2050 roku.


To oznacza duże zapotrzebowanie na tabor, które zwiększy dodatkowo konieczność wymiany części użytkowanych składów. Z danych opublikowanych przez UTK wynika, że w ciągu najbliższych 10 lat około 90 procent wagonów pasażerskich i 70 procent elektrycznych zespołów trakcyjnych przekroczy wiek 40 lat, co kwalifikuje je do wyłączenia z użytkowania.

Z deklaracji przedstawicieli spółki wynika, że do końca roku powinna ona uzyska tak zwaną decyzję lokalizacyjną, w pierwszym kwartale przyszłego roku otrzyma pozwolenie na budowę lotniska w Baranowie. Prace mają zostać ukończone na przełomie 2027 i 2028 roku.

CPK opublikował długoterminową koncepcję rozwoju lotniska, tzw. Master Plan zawierający plany rozbudowy węzła, który zintegruje ruch lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK opublikował długoterminową koncepcję rozwoju lotniska, tzw. Master Plan zawierający plany rozbudowy węzła, który zintegruje ruch lotniczy, kolejowy i drogowy.

 PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw

REKLAMA


 


 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej