Lubisz czekoladę? Mamy złe wieści. Cena kakao rośnie w zastraszającym tempie
Ostatnie tygodnie przynoszą niepokojące wieści z rynku kakao. Surowiec zdrożał tylko w tym roku o 52 proc., a w ciągu ostatnich 2 lat o ponad 140 proc. osiągając najwyższą historycznie notowania na poziomie 6648 USD za tonę. To złe wieści dla smakoszy czekolady i słodyczy.
2024-03-04, 15:00
Zarówno Wybrzeże Kości Słoniowej, jak i Ghana, które są głównymi producentami kakao, stoją w obliczu wyzwań produkcyjnych. Rolnicy z Wybrzeża Kości Słoniowej wysłali w tym roku o 32 proc. mniej kakao do portów w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Tymczasem Ghana Cocoa Board obniżyła szacunki produkcji kakao w sezonie 2023/24 do najniższego poziomu od 14 lat.
Globalny deficyt
Połączenie wyzwań związanych z podażą i silnym popytem doprowadziło do znacznego globalnego deficytu w sezonie 2023/24. Wczesne wskazania na sezon 2024/25 sugerują, że prawdopodobny jest kolejny globalny deficyt.
Wpływ El Niño na kluczowe regiony produkcji kakao, zwłaszcza na Wybrzeżu Kości Słoniowej i w Ghanie, doprowadził do spadku plonów, przyczyniając się do znacznego wzrostu cen.
Zjawiska pogodowe wywołują obawy o trwałość łańcuchów dostaw. Zakłócenia spowodowane zmianami klimatu, w tym rosnące temperatury i ekstremalne zjawiska pogodowe, dodatkowo zagrażają uprawom kakao. Hodowcy stoją w obliczu wyzwań, takich jak choroby roślin, które pogłębiają niedobór surowca.
REKLAMA
Mniej czekolady w słodyczach
Producenci słodyczy zostali w wielu przypadkach zmuszeni do wprowadzenia zmian, aby poradzić sobie z rosnącymi cenami kakao. Częstym zabiegiem jest zmniejszenie rozmiaru produktu bez obniżania ceny.
Firmy przerzucają wyższe koszty na konsumentów, ale ryzyko wpływu na sprzedaż jest oczywiste. Badanie konsumenckie sugeruje, że ludzie mogą ograniczyć wydatki na czekoladę. W obliczu ograniczonych możliwości wzrostu cen, firmy przyjmują strategie takie jak zmniejszanie opakowań, wykorzystanie automatyzacji do cięcia kosztów produkcji oraz promowanie produktów o mniejszej zawartości kakao lub o alternatywnych smakach.
Działania marketingowe przesuwają się w kierunku dodatków i produktów o niskiej zawartości czekolady, przy czym ponad 40 proc. formowanych i segmentowanych tabliczek czekolady jest obecnie wypełnionych składnikami takimi jak karmel, orzechy lub owoce. Niektórzy producenci dodają substytuty masła kakaowego, takie jak olej palmowy, w celu obniżenia kosztów.
PR24/IAR/agritask/mib
REKLAMA