Opłata rejestracyjna. Drożej za duży samochód? Ministerstwo szykuje zmiany
Polski rząd chce zmienić opłatę rejestracyjną tak, aby osoby z niższymi dochodami nie były zbytnio obciążone daniną, jednocześnie zachęcając do wyboru bardziej ekologicznych samochodów. Dlatego właściciele SUV-ów mogą zapłacić więcej.
2024-03-22, 15:45
Minister funduszy i polityki regionalnej, Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, powiedziała, że jej resort chce, aby duże i drogie samochody typu SUV płaciły wyższe opłaty. Powód? Auta te bardziej zanieczyszczają środowisko.
W tym tygodniu wiceministrowie Jan Szyszko i Krzysztof Bolesta odwiedzili Brukselę, aby omówić zmiany w planie odbudowy Polski dotyczące środowiska i klimatu. Chcą wprowadzić opłatę za samochody spalinowe i dostosować opłatę rejestracyjną tak, aby nie obciążała biedniejszych osób, ale jednocześnie promowała samochody przyjazne dla środowiska.
Podatek za samochód osobowy? Polska na nie
Rząd w rewizji Krajowego Planu Odbudowy wysłanej do Komisji Europejskiej chce usunięcia obowiązku wprowadzenia podatku od posiadania samochodu osobowego. Taką informację przekazał dziennikarzom wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta. Polska jest jednym z trzech krajów unijnych, w których nie ma tej daniny.
Posłuchaj
Wiceszef resortu klimatu przypomniał, że wprowadzenie opłaty, nazywanej potocznie podatkiem od aut spalinowych, jest jednym z kamieni milowych, czyli warunkiem do otrzymania pieniędzy z transportowej części KPO.
REKLAMA
- To jest podatek, który jest dla nas bardzo trudny - przyznał, dodając, że to poprzedni rząd zobowiązał się do wprowadzenia tej opłaty.
Krzysztof Bolesta przekazał, że trwają już rozmowy z Komisją Europejską, by tego podatku w Polsce nie wprowadzać.
- W najbliższych tygodniach będziemy wiedzieć co dalej, czy Komisja się na to zgadza, jeżeli się zgadza, to na jakich warunkach - powiedział.
Pierwsza rejestracja
Drugi kamień milowy dotyczy podatku od pierwszej rejestracji auta w Polsce. Wiceminister klimatu poinformował, że resort współpracuje z Ministerstwem Finansów, by opłata była częścią akcyzy płaconej przy pierwszej rejestracji pojazdu.
REKLAMA
- Pracujemy nad tym, żeby po prostu zmodyfikować istniejącą akcyzę. W ten sposób, żeby wprowadzić do niej komponent zanieczyszczający płaci - przekazał.
Ministerstwa pracują nad formą akcyzy, która dla 90 procent użytkowników samochodów osobowych będzie neutralna lub niższa.
Posłuchaj
- To są samochody, które mają normę EURO 4 albo wyższą" - wyjaśnił Krzysztof Bolesta, dodając, że są to pojazdy produkowane od 2006 roku
Ustawa w tej sprawie ma być gotowa do końca roku, a nowe przepisy będą wdrażane od początku przyszłego roku.
REKLAMA
Polska chce także wprowadzić podatek od posiadania samochodów spalinowych, ale rząd zwrócił się do Komisji Europejskiej z prośbą o odstąpienie od tego pomysłu. Polska chce promować ekologiczne rozwiązania, ale nie tylko poprzez podatki, lecz także przez zachęty. Minister Pełczyńska-Nałęcz podkreśliła, że nie chcą wprowadzać zakazów, które mogłyby przeciwstawić społeczeństwo idei ekologicznego rozwoju.
- Duże auto, wyższe opłaty za parkowanie. Ten kraj już zdecydował
- Izera. Co dalej z polskim samochodem elektrycznym? Wiceminister wyjaśnia
PR24/IAR/interia.pl
REKLAMA