Poczta Polska musi przejść transformację. Przegapiła swoją szansę

- Poczta Polska nie doceniła zmian na rynku usług pocztowych, gdy rynek listów się zmniejszał od ponad dwóch dekad i nie zainwestowała w porę w usługi kurierskie - mówił  gość Polskiego Radia 24, dr Mateusz Chołodecki, kierownik Laboratorium Rynku Pocztowego Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych z Uniwersytetu Warszawskiego, w audycji "Temat dnia".

2024-08-18, 22:00

Poczta Polska musi przejść transformację. Przegapiła swoją szansę
Poczta Polska zatrudnia ponad 62 tys. pracowników, a jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całej Polsce.Foto: Twitter/Poczta Polska

Poczta Polska ma stać się nowoczesną firmą, a przekształcenia obejmą między innymi sprzedaż i logistykę. Kierownik Laboratorium Rynku Pocztowego Uniwersytetu Warszawskiego Mateusz Chołodecki ocenił, że spółka jest w trudnej sytuacji przede wszystkim finansowej, pracowniczej i jakości świadczonych usług.

Ale gość Polskiego Radia 24 uważa jednak, że Poczta Polska ma przed sobą przyszłość, bo była i jest łącznikiem.

- Poczta była i jest łącznikiem pomiędzy państwem i obywatelami, co by się stało z polskim sądownictwem jak doręczyć wezwania do sądu itp. Te usługi realizuje tylko Poczta Polska. Wiele będzie zależeć od  postawy państwa do tej instytucji. Poczta Polska jest potrzebna nie tylko w dużych miastach, ale w jej strukturze powinien powstać  odrębny podmiot do rywalizacji z innymi firmami - wyjaśniał dr Mateusz Chołodecki.

Problemem od lat ten sam

REKLAMA

- Poczta Polska to temat, który coraz bardziej męczy polskie społeczeństwo, bo jakość jej usług jest dziś bardzo niska. A listy i przesyłki nie docierają do nas na czas. Nie pomaga też fakt, że dopiero od tygodnia ma pełny skład Zarządu. Premier Donald Tusk, powiedział, że będzie potrzebowała pomocy od  państwa, bo to jest specyficzny operator, który raczej nie wygra z konkurencją. Już wiele lat temu, widać było odchodzenie od rynku listów, na rzecz paczek, a rozwój e-commerce spowodował, że Poczta Polska zyskała nową ścieżkę rozwoju z której nie skorzystała. Niektóry operatorzy np. Deutsche Post przekształcił się w największego na świecie operatora kuriersko-pocztowego. Nasza poczta nie podjęła na czas swojej modernizacji - wyjaśniał ekspert UW.
To duża firma
- Trudno sobie wyobrazić, aby Poczta Polska mając obroty 7 mld złotych w skali roku, szybko zmieniła swój model działania, dlatego zamiana komponentu listowego na rynek paczkowo-kurierski, będzie dziś bardzo trudna, bo nasz rynek jest bardzo konkurencyjny. Prezes Mikosz zapowiedział, że nie wyklucza partnerstwa z Orlenem w sprawie automatycznych urządzeń paczkowych, ale to było tylko jedno wypowiedziane zdanie, na konferencji o przyszłości Poczty Polskiej - powiedział gość audycji.
Plan naprawczy
W ubiegłym tygodniu Poczta Polska zaprezentowała plan transformacji, który zakłada między innymi redukcję zatrudnienia o około 9 tysięcy osób. Innym rozwiązaniem ma być wykorzystanie należących do Poczty Polskiej historycznych budynków w centrach miast - w około 30 miejscach powstaną galerie pocztowe, w których może być prowadzona działalność komercyjna i kulturalna.

Transformacja Poczty Polskiej będzie podzielona na dwa etapy. Pierwszy jest realizowany już teraz, a pozostałe decyzje o zmianach zostaną podjęte w styczniu 2025 roku.


Posłuchaj

dr Mateusz Chołodecki z Uniwersytetu Warszawskiego gościem Polskiego Radia 24 ("Temat dnia") 25:31
+
Dodaj do playlisty

 

****

Audycja: Temat dnia
Prowadzący: Piotr Wąż
Goście: dr Krzysztof Zajdel z Uniwersytetu Zielonogórskiego 
Data emisji: 18.08.2024
Godzina emisji: 21:10

REKLAMA

SPROSTOWANIE DO ARTYKUŁU OD FIRMY InPost:

"Sprostowanie informacji zawartej w artykule pt. "Poczta Polska musi przejść transformację. Ale tylko ona dostarcza listy urzędowe" z dnia 18 sierpnia 2024 roku.

Wyraz "Paczkomat" stanowi znak towarowy, zastrzeżony na rzecz InPost Sp. z o.o. Dlatego nie jest prawdą, że podmioty spoza Grupy InPost dysponują paczkomatami". 


PR24/sw

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej