RPO pyta o auta na gaz. Nie mogą wjeżdżać do Strefy Czystego Transportu
Rzecznik praw obywatelskich wystąpił do Ministerstwa Klimatu i Środowiska z pytaniem o samochody na gaz. Powodem skarga obywatela, który nie może swoim autem wjechać do Strefy Czystego Transportu.
2024-09-01, 21:53
Rzecznik praw obywatelskich po otrzymaniu skargi od mieszkańca Warszawy, który nie może wjechać do Strefy Czystego Transportu swoim autem zasilanym LPG, postanowił zapytać o to resort środowiska.
Auta na LPG miały mieć prawo wjazdu do STC
Mieszkaniec Warszawy zwrócił w skardze uwagę rzecznika praw obywatelskich, że samochody napędzane gazem LPG powinny być wyłączone spod obowiązującego zakazu wjazdu do stref czystego transportu. Podkreślił, że ustawodawca uznał gaz płynny za paliwo alternatywne (zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych), będące substytutem dla paliw ropopochodnych, które może przyczynić się do dekarbonizacji transportu i zwiększenia jego ekologiczności.
I faktycznie, w pierwotnych wersjach projektu samochody zasilane LPG, podobnie jak te napędzane CNG, były wśród wyjątków. Jednak w ostatecznej wersji z 5 października 2021 roku (wtedy Rada Ministrów przyjęła ostateczny projekt nowelizacji) samochody na gaz nie znalazły się wśród wyjątków wyjętych spod zakazu wjazdy do Stref Czystego Transportu.
Tymczasem, jak stwierdziło Biuro Rzecznika w komunikacie - badania potwierdzają, że spalanie w silnikach mieszanki propanu i butanu powoduje znacznie mniejszą emisję tlenku azotu niż w przypadku spalania benzyny lub oleju napędowego. Efekt redukcji zanieczyszczeń podczas spalania LPG jest także widoczny w odniesieniu do innych zanieczyszczeń (brak emisji cząstek stałych do atmosfery, o 60 proc. mniejsza emisja węglowodorów oraz zmniejszenie emisji tlenku węgla o 20 proc.).
REKLAMA
Czemu auta na CNG mogą, a LPG nie mogą wjechać do STC?
W dalszej części Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich zarzuca rządowi niekonsekwencję - wydaje się, że brak zaliczenia pojazdów samochodowych wyposażonych w instalację LPG do kategorii pojazdów nieobjętych zakazem wjazdu do strefy czystego transportu jest wyrazem pewnej niekonsekwencji ustawodawcy. Do tej kategorii zakwalifikowano bowiem auta napędzane gazem ziemnym, które podobnie jak pojazdy zasilane gazem płynnym LPG nie są zeroemisyjne, gdyż w procesie spalania gazu ziemnego (metanu) powstają m.in. tlenki azotu, tlenek węgla i nieznaczne ilości węglowodorów.
Tymczasem, jak zauważa Biuro RPO, spalanie CNG wytwarza dużo drobnych cząstek stałych o wielkości do 2,5 nm, które stanowią zagrożenie dla zdrowia. W przypadku LPG nie ma, jak wspomniano wyżej, emisji cząstek stałych. A zasilane CNG auta mogą wjeżdżać do STC.
Biuro RPO pyta, w związku z tym, czemu nie potraktowano w ten sam sposób pojazdów zasilanych LPG. I skierował sprawę do wyjaśnienia przez Departament Elektromobilności i Innowacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Resort ma zbadać problem i wyjaśnić dlaczego pojazdy napędzane LPG nie mogą wjeżdżać do Strefy Czystego Transportu.
- Strefy Czystego Transportu w dużych miastach będą obowiązkowe. Jest projekt ustawy
- Strefa czystego transportu w Warszawie. Znamy pierwsze statystyki
PAP/RPO.GOV.PL/AM
REKLAMA