Strefa Czystego Transportu w praktyce. Prawie 300 upomnień i zero mandatów
W ciągu pierwszych trzech miesięcy obowiązywania strefy czystego transportu strażnicy miejscy pouczyli 293 osoby. Mandatów nie stwierdzono.
2024-10-07, 17:00
Od 1 lipca 2024 roku w Warszawie funkcjonuje Strefa Czystego Transportu. Przez ten czas władze Warszawy starały się wyedukować kierowców w zakresie korzystania z niej. Strażnicy miejscy kontrolowali pojazdy wjeżdżające w obszar obowiązywania, ale mandatów nie wystawiali.
Stefa Czystego Transportu. Prawie 300 pouczeń
"Kontrole przeprowadzono od 1 lipca br. Strażnicy miejscy zastosowali 293 m.in. pouczenia i polecenia" - poinformował rzecznik straży miejskiej Sławomir Smyk.
Pytany o SCT prezydent miasta Rafał Trzaskowski zaznaczał, że Warszawa na początku chce działać edukacyjnie i informacyjnie, a dopiero z czasem będą podejmowane "trwalsze działania". Trzaskowski podkreślał przy tym, że władzom stolicy zależy na "czystym powietrzu".
Obowiązująca od 1 lipca Strefa Czystego Transportu obejmuje większość stołecznego Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Jej wprowadzenie ma pomóc w ograniczeniu zanieczyszczeń powietrza i poprawić stan zdrowia mieszkańców. Do strefy mają zakaz wjazdu pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniające normy euro 2 oraz pojazdy z silnikiem Diesla starsze niż 19 lat lub niespełniające normy euro 4.
REKLAMA
SCT. Kolejne zaostrzenia
Miasto będzie systematycznie zaostrzać wymogi co dwa lata. W 2026 pojazdy benzynowe będą musiały spełniać normę euro 3 lub być nie starsze niż 26 lat, a pojazdy na olej napędowy będą musiały spełniać normę euro 5 lub musiały być wyprodukowane najwcześniej w 2009 roku. Dotyczy to także pojazdów przerobionych na LPG.
Na stronie warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich można sprawdzić czy pojazd ma prawo wjechać do SCT w zakładce "Sprawdź swój pojazd".
Granice strefy pokrywają się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczają je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Ulice stanowiące granice nie są objęte strefą.
W piątek 4 września normy stężenia pyłu PM 2,5 były w Warszawie przekroczone nawet o 200 proc.
REKLAMA
Czytaj także
- Nowa naklejka i możliwe kary. Chodzi o Strefę Czystego Transportu
- Strefy Czystego Transportu w dużych miastach będą obowiązkowe. Jest projekt ustawy
PAP/AM
REKLAMA