Masło jak sztabki złota, ceny rosną. "Strategiczny element walki"

Masło drożeje błyskawicznie. Średnia cena za kostkę może osiągnąć 10 złotych. Promocje są coraz większą rzadkością, ale eksperci prognozują, że krótkotrwałych obniżek możemy się spodziewać przed świętami Bożego Narodzenia.

Andrzej Mandel

Andrzej Mandel

2024-12-04, 09:26

Masło jak sztabki złota, ceny rosną. "Strategiczny element walki"
Masło drożeje i coraz częściej przekracza barierę 10 zł za kostkę. Foto: Shutterstock/itor

W ostatnich miesiącach wzrost cen masła wyniósł ok. 30 procent rok do roku. Spada przy tym liczba promocji w sklepach. Raport UCE Research potwierdza to, co każdy konsument może zaobserwować w sklepach, gazetkach promocyjnych czy aplikacjach sieci handlowych. 

Średnia cena kostki masła sięgnie 10 zł

Ceny masła i ich wzrost różni się w zależności od segmentu rynku detalicznego - w większości najszybciej rosły w hipermarketach czy w sklepach typu cash&carry. Jednak na ich wyjściowy poziom detaliści nie mają wpływu. A za wzrostem cen stoi zmniejszona produkcja mleka, co odbija się na wszystkich produktach mlecznych.

- Masło jest kluczowym produktem w koszyku zakupowym Polaków. Jego ceny często są porównywane przez konsumentów i decydują o wyborze danego sklepu pod kątem dużych zakupów. Potwierdza to chociażby fakt, że masło jest jednym z najczęściej wyszukiwanych artykułów w aplikacjach z gazetkami promocyjnymi. Sieci handlowe doskonale zdają sobie sprawę z tej wrażliwości cenowej, dlatego uczyniły z tego towaru strategiczny element walki konkurencyjnej - zauważył dr Krzysztof Łuczak z Grupy Blix.

Widać to, gdy spojrzy się na ceny masła przyjmując za punkt wyjściowy styczeń 2024. W tym wypadku w dwóch segmentach kierujących swoją ofertę do klientów najbardziej wrażliwych cenowo wciąż widać spadki cen - w hipermarketach w listopadzie masło wciąż było 7,7 proc. tańsze niż w styczniu, a w dyskontach o 4,8 proc. W pozostałych segmentach rynku detalicznego ceny w tym czasie wzrosły. 

REKLAMA

- To interesujące dane, wskazujące na segmentację rynku. Supermarkety, sieci cash&carry i sklepy convenience koncentrują się na klientach wykazujących większą elastyczność cenową, co pozwala im wprowadzać wyższe ceny. Z kolei spadki cen w dyskontach i hipermarketach można przypisać intensywnej konkurencji cenowej, która zmusza je do agresywnych działań w celu utrzymania klientów - stwierdziła Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.

Trend wzrostu cen produktów mlecznych będzie, zdaniem ekspertów, trwał. W przypadku masła już teraz można spotkać się z ceną 10 zł za kostkę 200 g, ale średnia cena wciąż jest poniżej tego poziomu. Jednak już w pierwszej połowie 2025 Krzysztof Łuczak z Grupy Blix spodziewa się średniej ceny na poziomie 10 zł. 

Na święta klienci mogą spodziewać się promocji

Eksperci UCE Research zauważyli, że w porównaniu do 2023 roku spadła liczba akcji promocyjnych dotyczących masła. Choć i tu są wyjątki - w sezonie świątecznym spodziewany jest wzrost liczby promocji, bo klienci są gotowi oceniać sklepy przez pryzmat ceny tego konkretnego produktu. 

- Spodziewam się, że w kluczowych momentach sieci uderzą silnymi promocjami na masło i będzie to widoczne od początku grudnia, z największym naciskiem na połowę miesiąca. Jednocześnie wzrośnie cena regularna masła, aby sieci, przynajmniej częściowo, odrobiły marżę obniżoną podczas promocji - uważa Piotr Biela, ekspert Grupy Blix. 

REKLAMA

Przewidywania eksperta już potwierdzają się w gazetkach sieci handlowych. Promocje na masło w aktualnych gazetkach mają sieci Netto czy Aldi. 

Dane w raporcie pochodzą z zasobów agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland i platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH oraz Grupy BLIX. Na potrzeby raportu w sprawdzono ponad 3,1 tys. akcji promocyjnych oraz 4,6 tys. cen detalicznych (regularnych i promocyjnych). Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry.

Czytaj także: 

PAP/AM

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej