Polregio musi wycofać ponad 40 proc. swoich pociągów. Nie będą spełniały wymagań technicznych
Największy kolejowy przewoźnik pasażerski w Polsce - Polregio - do 2030 roku będzie musiało wycofać z linii 141 pociągów. Przestaną bowiem spełniać wymagania techniczne. Bez zewnętrznych źródeł finansowania przewoźnik nie ma jak kupić nowych składów.
Andrzej Mandel
2025-01-30, 13:13
42 proc. pojazdów do wycofania
Z zaprezentowanych przez Polregio danych wynika, że znacząca liczba pojazdów znajdujących się w posiadaniu przewoźnika już w 2030 będzie musiała być wyłączona z eksploatacji. Przestaną bowiem spełniać minimalne wymagania techniczne oraz te związane z komfortem oczekiwanym przez pasażerów.
"Zgodnie z przewidywaniami, do 2030 r. wystąpi konieczność wyłączenia 141 pojazdów starszego typu należącego do Polregio (42 proc. obecnego ilostanu), które nie będą już spełniały minimalnych wymagań technicznych oraz związanych z komfortem pasażerów" - podano w prezentacji.
Przewoźnik podał, że jego własnością jest obecnie 337 pojazdów, a średni wiek jednostki to 41 lat. Większość z nich - 216 pojazdów, czyli 64 proc. stanu, to tabor starej generacji, 26 pojazdów stanowiących 8 proc. floty to tabor nowoczesny, a zmodernizowane stanowią 28 proc. (95 pojazdów).
Brak środków na nowe pojazdy
Polregio twierdzi, że biorąc pod uwagę wypracowywane przepływy z działalności operacyjnej (głównie sprzedaży biletów czyli przewozu pasażerów), brak jest możliwości znaczących inwestycji w zakup nowego lub modernizację taboru, jak też w punkty utrzymania taboru, bez zapewnienia dodatkowego finansowania zewnętrznego, w tym finansowania bezzwrotnego.
Potencjalnymi źródłami pozyskania infrastruktury, a dokładniej środków na zakup, są unijne programy jak Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko, Fundusz Modernizacyjny, czy Społeczny Fundusz Klimatyczny. Zarząd Polregio aplikował w 2024 o 780 mln złotych z KPO, niestety, błędy poprzedniego zarządu przewoźnika sprawiły, że w listopadzie 2024 musiał się on wycofać swoje projekty zakupowe z KPO. Nierealny był zwłaszcza określony w wniosku o dofinansowanie z KPO termin zakończenia dostawy wszystkich nowych pojazdów.
Polregio to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce. Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu (50 proc. plus jeden udział), a pozostałymi udziałowcami są samorządy wojewódzkie. Polregio przewiozło w 2024 r. niemal 101 mln pasażerów (100,89 mln).
Czytaj także:
- Miliony z KPO dla Polregio. To efekt konkursu na środki unijne
- Koniec TLK? Modernizacja na kolei i "naturalne wygasanie"
- Pasażerowie szturmują kolej. PKP Intercity szykuje się na niespotykane liczby podróżnych
Źródło: PAP/Polregio/AM
REKLAMA