Budzą strach wśród pracodawców. Nowy raport o pokoleniu Z

Pokolenie Z nie jest przygotowane do wejścia na rynek pracy. Tak twierdzi 40 proc. pracodawców. Większość z nich uważa, że problem z każdym rokiem będzie się tylko pogłębiał.

2025-02-04, 07:37

Budzą strach wśród pracodawców. Nowy raport o pokoleniu Z
Pokolenie Z ma problemy na rynku pracy?. Foto: shutterstock.com

Pokolenie Z nie jest przygotowane do wejścia na rynek pracy

Pokolenie Z to osoby urodzone między 1995 a 2010 r. Do 2030 r. będą stanowić około jedną trzecią globalnego rynku pracy. Eksperci wskazali, że początek pracy "zetek" wypadł na czas poważnych zawirowań na świecie - pandemia koronawirusa, wojna w Ukrainie, transformacja cyfrowa czy powszechna automatyzacja.

W 2025 r. silnym trendem na rynku pracy będzie zmiana pokoleniowa, a to spowoduje u managerów szereg wyzwań. - Część z pracodawców nie dostrzega tej zmiany, co najczęściej kończy się trudnościami w komunikacji, brakiem współpracy oraz powiększającą się frustracją poszczególnych grup pracowników - powiedział Piotr Zygmunt, ekspert rynku w Talent Solutions ManpowerGroup. To wpływa z kolei na pogorszenie osiągnięć i ostatecznych rezultatów zespołu.

Wsparcie dla pokolenia Z. Już podczas rekrutacji

Eksperci uważają, że młode osoby z pokolenia Z należy wesprzeć już podczas etapu rekrutacji. Na poparcie tej tezy niech posłuży badanie iHire z USA, według którego 58 proc. pracodawców stwierdziło, że najmłodsi kandydaci muszą poprawić swoje umiejętności prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych.

- Często młodzi kandydaci nie potrafią precyzyjnie opowiedzieć o swoich doświadczeniach, osiągnięciach czy motywacjach, co utrudnia ocenę ich potencjału - zauważyła Anna Tietianiec, ekspertka rynku pracy, manager zespołu zatrudnienia stałego w Manpower.

REKLAMA

Problemy pokolenia Z podczas rekrutacji. "Wystrzegaj się nadmiernej pewności siebie"

Osoba z pokolenia Z, która aplikuje do jakiejś firmy, powinna przemyśleć odpowiedzi na kluczowe pytania: "Dlaczego chcesz pracować w naszej firmie? Jakie są twoje największe sukcesy zawodowe?". Podczas rekrutacji należy się wystrzegać nadmiernej pewności siebie, a także zbyt wygórowanych oczekiwań. Istotne są również odpowiedni język, strój i etykieta.

W raporcie zauważono, że dla przedstawicieli pokolenia Z sama praca jest tylko jednym z elementów codziennego życia, a nie jego istotą. - Zdają sobie sprawę z tego, że za rogiem czekają inne, być może ciekawsze możliwości - dodał Piotr Zygmunt.

Czytaj także:

Raport "Przyszłość pokolenia Z w rękach pracodawców" został opublikowany przez ManpowerGroup.

REKLAMA

Źródło: PAP/pb/kor

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej